3689
Sök

Tips på att uppgradera volvo 940s väghållning

huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2013
#21
j-c-s skrev:
Aufan ja har sätt på vissa bilder att den kränger litt men har du krängningshämmare fram? Asså mellan fjädertornensmile

fjäderbensstag heter det  wink


huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2013
#22
nixon89 skrev:
Blir även att ta en titt på stagen steifan länkade till. Kan nog göra susen. Måhända att det är en fiskebåt man leker med men nog fan ska den gå att styva upp wink

Helt klart smile Kika på poly-bussningar (fabrikat Superflex, SuperPro, Powerflex osv) också, enkelt att byta, halvdyra att köpa men trevlig uppgradering smile
Blir lite väl hårda på vintern om man kör i 110km/h i -30, men annars inga direkta nackdelar som jag märkt tongue


klabbarpan
3 041 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#23
steifan skrev:
nixon89 skrev:
Blir även att ta en titt på stagen steifan länkade till. Kan nog göra susen. Måhända att det är en fiskebåt man leker med men nog fan ska den gå att styva upp wink

Helt klart smile Kika på poly-bussningar (fabrikat Superflex, SuperPro, Powerflex osv) också, enkelt att byta, halvdyra att köpa men trevlig uppgradering smile
Blir lite väl hårda på vintern om man kör i 110km/h i -30, men annars inga direkta nackdelar som jag märkt tongue

Funderade på att svarva egna i delrin men kanske blir för hårt? Bilen är endast för sommarbruk smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
16 maj 2013
#24
steifan skrev:
Growe skrev:
steifan skrev:
Hört talas om krängningshämmare som hämmar krängning? wink

Själv har jag gått från 19/16 - 23/19 - 25/25 på min Volvo 740 i omgångar smile

Från min projekttråd:


Kan starkt rekommendera IPDs 25/25mm krängningshämmarsats smile

Går att köpa från tex: http://www.europeantuning.com/ i Nederländerna, var billigaste jag hittade när jag köpte min sats 2011 smile

grejen är att det aldrig blir bra om man inte följer med med resten
många gånger fungerar det bättre utan krängare.
beror lite på vad man är ute efter.
men krängarna är nog det sista man har nytta av att byta
räcker gott med turbons runt om

att smäcka på värsta krängningshämmare på en bil som är söndersänkt med oljedämpare som gått 50K kommer bara bli livsfarlig.

sen får man inte glömma bumpersteering som man får väldigt lätt på en söndersänkt700/900
oftast blir det bättre väghållning med lite högre bil än en toksänkt om man är ute efter väghållningen i första hand

nu finns det färdiga länkarmar och kit för att sänka ner bärarmarna så dom blir rakare och man slipper då att bilen styr hjulen när den fjädrar ner

Testa själv så märker du wink

740n ligger väldigt platt i kurvorna nu, ganska fantastiskt. Har inte kört så mycket med den sedan monteringen då jag kirrade en annan bil som bruksbil istället. Hursomhelst så gör en större krängningshämmare fram mycket för styrkänslan, tillsammans med övriga originalstag & grejer som finns.

Fjädrar, stötdämpare & krängningshämmare är receptet jag har kört hittills och ska köra vidare på smile
Krängningshämmarsats är nästa till BMWn, nästan gratis till dessa.. .. . . tongue

det är inte alltid en hård krängare hjälper
på gatan känns det nog posetivt.
på min 855 jag hade förut så fungerade det bättre utan krängare bak än med som ett exempel

sen beror det på vad man ser som bra väghållning eller ej

för mig är bra väghållning när jag kan ligga på en liten smal landsväg och ligga på riktigt hårt i farter över 200
men oxå att man kan ta bilen ut på en grusväg och ligga och sprätta grus utan att bilen beter sig illa.
och då gäller det att ha ett chassi som är lagom åt båda hållen.

försök att ligga på en kurvig landsväg med en bil som upplevs som minsta studisgt så är man körd när man får varvökningar över krönen smile

om det dessutom skulle vara optimalt med riktigt grova och hårdare krängare så skulle bilarna vara utrustade med stela framaxlar, Tror inte någon sätt en bil svänga snabbt med stel framvagn ;-)
Senast redigerat av Growe (16 maj 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#25
Givetvis är en optimal väghållning att föredra, vilket kan ta veckor av justering. Men jusst nu är det krängandet jag vill bli av med och då är ju ett grövre k stag att föredra? Vill ha blien så styv i sidledes jag kan. Nu får man ju känslan av att bilen ska välta :p


huh?
10 427 Inlägg
17 maj 2013
#26
Growe skrev:
steifan skrev:
Growe skrev:
grejen är att det aldrig blir bra om man inte följer med med resten
många gånger fungerar det bättre utan krängare.
beror lite på vad man är ute efter.
men krängarna är nog det sista man har nytta av att byta
räcker gott med turbons runt om

att smäcka på värsta krängningshämmare på en bil som är söndersänkt med oljedämpare som gått 50K kommer bara bli livsfarlig.

sen får man inte glömma bumpersteering som man får väldigt lätt på en söndersänkt700/900
oftast blir det bättre väghållning med lite högre bil än en toksänkt om man är ute efter väghållningen i första hand

nu finns det färdiga länkarmar och kit för att sänka ner bärarmarna så dom blir rakare och man slipper då att bilen styr hjulen när den fjädrar ner

Testa själv så märker du wink

740n ligger väldigt platt i kurvorna nu, ganska fantastiskt. Har inte kört så mycket med den sedan monteringen då jag kirrade en annan bil som bruksbil istället. Hursomhelst så gör en större krängningshämmare fram mycket för styrkänslan, tillsammans med övriga originalstag & grejer som finns.

Fjädrar, stötdämpare & krängningshämmare är receptet jag har kört hittills och ska köra vidare på smile
Krängningshämmarsats är nästa till BMWn, nästan gratis till dessa.. .. . . tongue

det är inte alltid en hård krängare hjälper
på gatan känns det nog posetivt.
på min 855 jag hade förut så fungerade det bättre utan krängare bak än med som ett exempel

sen beror det på vad man ser som bra väghållning eller ej

för mig är bra väghållning när jag kan ligga på en liten smal landsväg och ligga på riktigt hårt i farter över 200
men oxå att man kan ta bilen ut på en grusväg och ligga och sprätta grus utan att bilen beter sig illa.
och då gäller det att ha ett chassi som är lagom åt båda hållen.

försök att ligga på en kurvig landsväg med en bil som upplevs som minsta studisgt så är man körd när man får varvökningar över krönen smile

om det dessutom skulle vara optimalt med riktigt grova och hårdare krängare så skulle bilarna vara utrustade med stela framaxlar, Tror inte någon sätt en bil svänga snabbt med stel framvagn ;-)

Kan påstå att större krängningshämmare alltid hjälper om man vill ha bättre styrrespons (tex på Volvobilar som
har i princip noll känsla från början). Sämre fäste "totalt sett" men grym kontroll och mycket förbättrad styrrespons, jag brukar köra skiten ur bilen på halvdåliga asfaltsvägar och där lirar det bra med stora krängare då man har lättare att kontrollera bilen smile

Att uppgradera krängningshämmarna är mest "bang for the buck", fjäderbensstag och annat mög kan väl väl skippa eller "flytta ned" på priolistan.


Uppgraderad bakre kräningshämmare fwd-bil:


Gammal jänkare med monterade krängningshämmare:


http://www.ipdusa.com/techtips/10023/20 … ade-stages


klabbarpan
3 041 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#27
Kollade på kgs stag. Dem säljer endast 25-25 stag och då utan lederna. Är det lämpligt att ha samma tjocklek bak som fram? Lederna kan man ju komplettera upp förvisso. 4100 utan leder, 368usd med komplett från ipd direkt


huh?
10 427 Inlägg
17 maj 2013
#28
nixon89 skrev:
Kollade på kgs stag. Dem säljer endast 25-25 stag och då utan lederna. Är det lämpligt att ha samma tjocklek bak som fram? Lederna kan man ju komplettera upp förvisso. 4100 utan leder, 368usd med komplett från ipd direkt

Plus ev tull också.

328 Euro här:
http://www.europeantuningshop.nl/index. … ct_id=5198

Plus frakten på ett par hundringar, borde bli typ 3500-3600kr totalt. Jag köpte av European Tuning för något år sen, förde över pengar i förskott till ett bankkonto osv.

Edit: För Volvo 240 har man ju två olika kit, ett med 25mm fram och 22mm bak och ett kit mer anpassat för bana med 25/25 lika som alla Volvo 740-kit har. Vet inte riktigt varför man inte gjort så med 740, funkar med 25 bak iaf tongue
Senast redigerat av steifan (17 maj 2013)



Sök