steifan skrev:
Growe skrev:
steifan skrev:
Hört talas om krängningshämmare som hämmar krängning?
Själv har jag gått från 19/16 - 23/19 - 25/25 på min Volvo 740 i omgångar
Från min projekttråd:
Kan starkt rekommendera IPDs 25/25mm krängningshämmarsats
Går att köpa från tex:
http://www.europeantuning.com/ i Nederländerna, var billigaste jag hittade när jag köpte min sats 2011
grejen är att det aldrig blir bra om man inte följer med med resten
många gånger fungerar det bättre utan krängare.beror lite på vad man är ute efter.
men krängarna är nog det sista man har nytta av att byta
räcker gott med turbons runt om
att smäcka på värsta krängningshämmare på en bil som är söndersänkt med oljedämpare som gått 50K kommer bara bli livsfarlig.
sen får man inte glömma bumpersteering som man får väldigt lätt på en söndersänkt700/900
oftast blir det bättre väghållning med lite högre bil än en toksänkt om man är ute efter väghållningen i första hand
nu finns det färdiga länkarmar och kit för att sänka ner bärarmarna så dom blir rakare och man slipper då att bilen styr hjulen när den fjädrar ner
Testa själv så märker du
740n ligger väldigt platt i kurvorna nu, ganska fantastiskt. Har inte kört så mycket med den sedan monteringen då jag kirrade en annan bil som bruksbil istället. Hursomhelst så gör en större krängningshämmare fram mycket för styrkänslan, tillsammans med övriga originalstag & grejer som finns.
Fjädrar, stötdämpare & krängningshämmare är receptet jag har kört hittills och ska köra vidare på
Krängningshämmarsats är nästa till BMWn, nästan gratis till dessa.. .. . .
det är inte alltid en hård krängare hjälper
på gatan känns det nog posetivt.
på min 855 jag hade förut så fungerade det bättre utan krängare bak än med som ett exempel
sen beror det på vad man ser som bra väghållning eller ej
för mig är bra väghållning när jag kan ligga på en liten smal landsväg och ligga på riktigt hårt i farter över 200
men oxå att man kan ta bilen ut på en grusväg och ligga och sprätta grus utan att bilen beter sig illa.
och då gäller det att ha ett chassi som är lagom åt båda hållen.
försök att ligga på en kurvig landsväg med en bil som upplevs som minsta studisgt så är man körd när man får varvökningar över krönen
om det dessutom skulle vara optimalt med riktigt grova och hårdare krängare så skulle bilarna vara utrustade med stela framaxlar, Tror inte någon sätt en bil svänga snabbt med stel framvagn ;-)
Senast redigerat av Growe (16 maj 2013)
Kör fort så hinner inget hända...