3240
Sök

Omslipad kam, hållbarhet/livslängd

21 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Läste på nåt volvoforum att omslipade kamaxlar lätt kan bli slöa efter nåt års användning, stämmer det?

Eftersom jag funderar att köpa en begagnad kam på blocket.....

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 maj 2013
#2
Utan att vara kunnig i processen så är problemet att härdningen släpper om man bara slipar hux flux vilket leder till snabbt slitage. Säkerligen kan t ex Enem-slipade kammar hålla bättre då de är välkända kan man tänka sig jämfört med om Jocke i byn trollat fram en vass profil på bänkslipmaskinen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 maj 2013
#3
caromania skrev:
Utan att vara kunnig i processen så är problemet att härdningen släpper om man bara slipar hux flux vilket leder till snabbt slitage. Säkerligen kan t ex Enem-slipade kammar hålla bättre då de är välkända kan man tänka sig jämfört med om Jocke i byn trollat fram en vass profil på bänkslipmaskinen.

håller med om detta !

å andra sidan ska en kamaxel ha ordentlig smörja å om den bara får smörja tvivlar jag lite på att kammen skulle gå ner sig så fort.


9 118 Inlägg
21 maj 2013
#4
Kör på lite tjockare olja så att den lättare stannar kvar uppe vid kammen, så får den bra smörjning.
Har själv kört folkrace ett par säsonger med omslipad kam, och det var inga problem. Den lär varit mer plågad än va din kommer bli skulle ja tro.
Senast redigerat av Putteliten (21 maj 2013)


21 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
caromania skrev:
Utan att vara kunnig i processen så är problemet att härdningen släpper om man bara slipar hux flux vilket leder till snabbt slitage. Säkerligen kan t ex Enem-slipade kammar hålla bättre då de är välkända kan man tänka sig jämfört med om Jocke i byn trollat fram en vass profil på bänkslipmaskinen.

håller med om detta !

å andra sidan ska en kamaxel ha ordentlig smörja å om den bara får smörja tvivlar jag lite på att kammen skulle gå ner sig så fort.

kammen jag tittat på är en begagnad FS296 kam från folkraceshopen ( http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b230-fs296).

Är den i övrigt en bra kam att kombinera lek med brukskörning?

1 758 Inlägg
22 maj 2013
#6
Volvos originalkammar är slipade på chillcast-ämnen och dessa håller i princip samma hårdhet genom hela materialet. Så gamla Volvokammar behöver man inte härda om (om man inte sabbar materialstrukturen genom att slipa som en idiot utan att kyla så man glödgar materialet).
Många andra kammar är gjutna med "sämre" metoder och härdade efter slipning och då kan man få problem med snabbt slitage, om man slipat genom den härdade zonen.
Men som sagt: omslipade rödblockskammar behöver inte omhärdas.


Sök