2347
Sök

Hemmabyggd cab

9 118 Inlägg
24 maj 2013
#21
mb_pucken skrev:
Eftersom jag bara har lite ideer än så länge så frågar jag här i stället för att köpa sfro handboken, vilket självklart innhandlas när ett bygge blir aktuellt.
Aja har en w123 cupe ståendes som jag har lite funderingar på att bygga cab utav. Problemet eller utmaningen är att jag inte vill ha nått i vägen i dörrarna samt att dom ska vara öppningsbara. Är det möjligt om man bygger balk i tröskel samt svetsat den i a,b och c stolpe och på så vis bygger en gömd ram som byggs som ett liggande E i tröskel samt binder i hop den med x i skuffen och balk bakom instrumentpanelen?

Klart det går att förstärka trösklarna. Det är ju grymt mycket mera jobb, men helt klart snyggt.


5 126 Inlägg
24 maj 2013
#22
Precis så ja å tänker ;-) fast lutar är plåtcabb dessutom så jobbet är nog minsta problemet ;-) fast slipper tänka på bälten då den redan är stolplös :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

9 118 Inlägg
24 maj 2013
#23
mb_pucken skrev:
Precis så ja å tänker ;-) fast lutar är plåtcabb dessutom så jobbet är nog minsta problemet ;-) fast slipper tänka på bälten då den redan är stolplös :-)

Kan bli coolt, köra ner taket i kofferten med då? Eller ska du vika ihop det? Men det där med bältena ska som sagt funka med midjebälten, men är dom i bra höjd original på märsken så funkar det det.

Syrrans man byggde på en Volvo 142, han förstärkte trösklarna längs med golvet i bilen med laserskurna 5mm plåtar, sen fick han förstärka upp på sidan fram mot skärmen och baktill upp mot hjulhuset. Det gick att dölja snyggt med original paneler och matta.

Vet också dom som har plockat bort utsidan på original tröskel och sen lagt balkar innanför där, lagt tjock plåt från tröskel upp innanför framskärmarna, baktill från tröskel upp på sidorna bakom klädseln i baksätet och sen mot hjulhusen bak då.

Så det finns lite olika sätt att göra det på. Smidigast är synligt som på 740n jag har upplagd, krångligast (och snyggast) är att dölja det. Men det beror ju på hur mycket tid och jobb man vill lägga på bilen.


1 160 Inlägg
24 maj 2013
#24
titta på min gamla   

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-441e4511af4e637ae5bf711122b01dfe.jpg


Sök