osv men är mappade på 3000> till afr 14,7 = lambda 1
afr 14.7på e85 blir lambda 1,47...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
14,7 afr ska vara för 98 oktan/ v power. Tror det ska va annan afr för E85.
Precis, alltid ca lambda 1 vid låg last och alltid ca lambda 0.8 vid hög last, men olika AFR beroende på bränsle.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Lambda 1 är samma för alla bränslen, AFR är olika..
Men men, försök å fixa så sprutet sköter lambda regleringen för de blir så mycket lättare. Sen så brukar de vara smart å köra med en original kat då sportkissarna inte förbränner lika bra. Jag hade ett helvete med min audi på besiktningen tills jag petade dit en original kat. Dom bränner en hel del mer oförbränt bränsle Jag körde Nira utan lambda reglering.
AFR ska väl liga på 10.8? om man kör e85, eller är jag helt ute och cyklar?
Vid låg last ja
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Sonden mätar Lambda hursom helst, och sen räknas det om till afr i displayen/sprutet, har du inte ställt om i sprutet/displayen att det är etanol så kommer den visa 14.7 vid lambda 1 oavsett vad du tankar.
smäll bara dit originalkatten och varmkör ordentligt innan besiktningen så ska det nog lösa sig, besiktigade min evo 8 i måndags och hade 0 på alla värden förutom lamba som låg på 1.0 precis som det ska vara
Jag brukar alltid helt avfärda att vi ska använda AFR som mätvärde här i europa. Jänkarna envisas med det. Och man behöver ju räkna om afr på olika bränslen OCH olika bränslekvaliteér. Gäller även e85 som kan diffa med vinter och sommarblandning.
Lambda 1 är alltid lambda 1 vid optimal förbränning av bränslen, det är det hårdvardet som alla olika bredbandslambda alltid mäter i (exempelvis innovatives lc-1), det konverteras senare till AFR när man väljer vilket bränsle man ska köra. (som Lunchman skrev,missade det)
Så, till fallet med bilen i fråga. Är kammarna såpass vassa att du får orolig tomgång (overlap) ? Är ventilerna kollade så att det är ordentligt tätt ? Inge tjyvluft till lambdan i downpipen (eller sidepipe för den delen, hihi) ? Är sonden kallibrerad i fri luft nånting på sistonde ?