3486
Sök

Framvagnsinställning Audi 100-89

6 214 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Har bytt fjädrar och stötdämpare fram liksom fjäderlager och gummisätet för fjädern upptill och spindelled på vänstersida och nu står ratten aningen åt höger när jag kör rakt fram.
Kommer inte ihåg hur ratten stod innan bytena men inget har ändrats i hjulupphängningen. De tre bultarna upptill i fjäderbenets infästning i karossen kan bara sitta på ett sätt och spindelleden bara på ett sätt liksom styrleden. Så inget har ändrats mot tidigare, trots det tror jag att det styrlederna måste justeras lite då ratten nu står vriden lite åt höger när bilen kör rakt fram. Vad tror ni? Krävs det framvagninställning och i så fall varför när inget har ändrats!??


SAAB-Dåre
192 Inlägg
21 maj 2013
#2
Hej.

Man ska alltid göra en framvagnsinställning om man bytt eller ändrat nåt.
Sen om man gör de är ju upp till var och en, men vill du har däcken kvar ett tag till så ja tongue

När man byter saker som stötdämpare och lagringar så kommer bilen att dra snett,eftersom dom gamla delarna är inslitna smile

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

6 214 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
#3
Hej!
Då har jag lossat de två 22mm kontramuttrarna som håller ihop styrstag och P-ände. Men hur kunna vrida på 17mm ställskruven? På Nordic Audi säger de att det ska sitta låsringar eller konor innanför muttrarna?? Någon som har bild på hur det ser ut och hur man lossar låsringarna/konorna?
Senast redigerat av jaka54 (24 maj 2013)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 214 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
#5
Hej!
Hur sitter konorna fast på styrstaget resp P-änden??? Ska man knacka bort dem??Axialt???


Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 maj 2013
#6
jaka54 skrev:
Hej!
Hur sitter konorna fast på styrstaget resp P-änden??? Ska man knacka bort dem??Axialt???

Dom  är bara typ klämringar, dom ska bort axiellt ja. Konan biter fast rejält vissa gånger så du inte kan röra justeringen.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 089 Inlägg
25 maj 2013
#7
Felgängat på styrstaget har jag för mig och sen får man slå bak konorna. Hatar att göra hjulinställning på dessa bilar för det sitter alltid bom fast..

\Lindgren

6 214 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#8
Hej!
Ett jäkla jobb att lossa konorna på ena sidan. Den andra sidan gick lättare.
Smorde upp alla gängor med kopparpasta och bytte till nya P-ändar från Biltema på bägge sidor och gjorde hjulinställning hos Kurre &Brollan i Upplands Väsby (pris 800:-)och nu går bilen hur fint som helst.



Sök