3058
Sök

Volvo 850 2.3 Turbo 94 knackar

30 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
halloj, min bil började knacka helt plötsligt efter ett hastigt ryck under lugnt körning, höll ca 50 km/h och sen lät hon som en diesel nästan...vet ej vad det kan vara men om någon av er har haft liknande problem så skriv gärna...
tack på förhand smile

2 174 Inlägg
5 juni 2013
Kolla oljan, oljetryck.

Antingen oljepump ras eller vev/ram lager ras, lätt och kolla med stetoskop

30 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
hur menar du med kolla oljan??

5 705 Inlägg
5 juni 2013
Kolla oljenivån på stickan och färgen på oljan brukar man oftast mena när man ber någon kolla oljan.

Så kolla oljan.

Började oljetryckslampan lysa?
Hur högt knackar det?
Knackar det från toppen eller från nederdelen av motorn
Hur länge sedan byttes oljan? (Om man kör alldeles för långt med oljan så blir den till slut som risgrynsgröt i konsistensen och då blir det svårt att pumpa runt den, men då rör det sig om närmare 10,000mil+ utan oljebyte)

Har du tur så är det inget lagerras utan endast någon/några av de hydrauliska ventiltryckarna som gett upp.

30 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Inga lampor alls lyste.. det knackar väldigt högt man hör det solklart med stereon på och rutorna nere... Oljan byttes för ca 200 mil sen. Det låter som att det kommer från toppen hmm

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juni 2013
emo_850 skrev:
hur menar du med kolla oljan??

Du frågar under avancerad motorteknik, då får man utgå från att du vet hur man kollar oljan, annars kanske en tråd under felsökning passar bättre?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

30 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
Jag vet hur man kollar oljan men jag visste inte hur Han menade.. jag har redan plockat ner ventilkåpan och håller på och utreder vad det kan vara för fel.. så jag kan nog säga att jag kan tillräckligt om bilar för att hålla på.. och jag skrev här för att få lite hjälp om vad det kunde vara..

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juni 2013
emo_850 skrev:
Jag vet hur man kollar oljan men jag visste inte hur Han menade.. jag har redan plockat ner ventilkåpan och håller på och utreder vad det kan vara för fel.. så jag kan nog säga att jag kan tillräckligt om bilar för att hålla på.. och jag skrev här för att få lite hjälp om vad det kunde vara..

ok, då flyttar vi...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök