Joshi skrev:
Men som sagt, börja med att skaffa mätare. Det blir mycket lättare att felsöka ju mer input man får.
Hade en '98 jag också, som jag laborerade med en del och testade grejer (inte i trim, men i felsök) när min laddade konstigt.
När wastegate-armen hoppat bort hade jag 0.2 Bar övertryck som max och då ville bilen inte ens vid 5000 rpm utan bara lät som en trött ko till och med på 1'an och 2'an.
Med grundladd borde du ligga kring 0.4-0.5 tror jag.
Med normalt ladd borde du ha 0.9 Bar, för att minska med 0.2 på högvarv till 0.7
Steg 1 = 1.1 - 0.9
Steg 3 = 1.3 - 1.1
Det är det jag har för mig.
För min del kom jag fram till att styrdonet var kasst. Efter lite kollande i datalistorna så kom jag fram till att bilen stundtals fick för sig att atmosfärstrycket var 33 kPa istället för de 97-103 som atmostförstrycket faktiskt alltid är, och det fick bilen att skjuta på med massor av extra ladd. Hade i regel 1.5 Bar på vintern istället för de 1.1 som jag högst skulle ha. På sommarn gick den bättre och mer rätt, men i regel kan man säga att den hade 1.3 Bar på 2'an och 3'an, och 1.4 - 1.5 på högre växlarna.
Det kalaset hade kostat mig 2 topplockspackningar inom loppet av 700 mil. Första gången för att den gått länge med höga tryck, andra gången för att jag höjde grundladdet lite väl mycket när jag laborerade. Fick 1.5-Barsmätaren att tokbottna så min gissning ligger på ~1.8 Bar med original 14T-snurra och standard avgas. Det räckte med en full laddning på 3'an under en kort stund så gick den nya packningen pga de monstruösa cylindertrycken...
Och den bilen var inte rolig att lyfta toppen på. >.<
Prövade också med ny tryckgivare och magnetventil, men det gjorde ingen skillnad.
Volvo hade problem med de styrdonen som sitter i de äldre bilarna och många fick nya på garantin...