3556
Sök

Turbon till volvo s40 T4

42 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#41
Joshi skrev:
Men som sagt, börja med att skaffa mätare. Det blir mycket lättare att felsöka ju mer input man får.
Hade en '98 jag också, som jag laborerade med en del och testade grejer (inte i trim, men i felsök) när min laddade konstigt.

När wastegate-armen hoppat bort hade jag 0.2 Bar övertryck som max och då ville bilen inte ens vid 5000 rpm utan bara lät som en trött ko till och med på 1'an och 2'an.

Med grundladd borde du ligga kring 0.4-0.5 tror jag.

Med normalt ladd borde du ha 0.9 Bar, för att minska med 0.2 på högvarv till 0.7

Steg 1 = 1.1 - 0.9
Steg 3 = 1.3 - 1.1

Det är det jag har för mig. För min del kom jag fram till att styrdonet var kasst. Efter lite kollande i datalistorna så kom jag fram till att bilen stundtals fick för sig att atmosfärstrycket var 33 kPa istället för de 97-103 som atmostförstrycket faktiskt alltid är, och det fick bilen att skjuta på med massor av extra ladd. Hade i regel 1.5 Bar på vintern istället för de 1.1 som jag högst skulle ha. På sommarn gick den bättre och mer rätt, men i regel kan man säga att den hade 1.3 Bar på 2'an och 3'an, och 1.4 - 1.5 på högre växlarna.
Det kalaset hade kostat mig 2 topplockspackningar inom loppet av 700 mil. Första gången för att den gått länge med höga tryck, andra gången för att jag höjde grundladdet lite väl mycket när jag laborerade. Fick 1.5-Barsmätaren att tokbottna så min gissning ligger på ~1.8 Bar med original 14T-snurra och standard avgas. Det räckte med en full laddning på 3'an under en kort stund så gick den nya packningen pga de monstruösa cylindertrycken...
Och den bilen var inte rolig att lyfta toppen på. >.<

Prövade också med ny tryckgivare och magnetventil, men det gjorde ingen skillnad.
Volvo hade problem med de styrdonen som sitter i de äldre bilarna och många fick nya på garantin...

Okej nu fick jag lite mer kött på benen får se hur detta löser sig smile tack

42 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#42
Nu när det finns duktigt folk, är det någon som vet hur jag får bort färddatorn? slitit som fan haha men vägrar lossna, är det skruvat?? isåfall är det ju grymt svårt att få bort den tongue Den strular nämligen med nu, stanna på samma siffror tongue sker ingen förändring på ngt tongue

54 Inlägg
4 maj 2013
#43
Menar du vredet till färddatorn? Har en s40 2,0t - 00 vet inte om det e samma på din. Du måste plocka bort plastlisterna runt om kring o stereon. Färddatorn sitter med med splines eller vad det kallas. En bra skruvmejsel e att föredra

42 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#44
ja asså själva den fyrkantiga dosan i panelen tongue om det nu är den eller om det är något glapp i elen men tänkte börja med att byta den, har ju inte orginal stereon,utan satt in en själv, sitter inga lister runt dosan ju den är ju bara in tryckt i "hålet" tongue Eller menar du att man ska ta bort hela panelen ? tongue

54 Inlägg
5 maj 2013
#45
Jag plockade bort hela panelen då jag skulle ha ut den big_smile Tog inte mer än 30 min lagom mycke våld bara.

Får du igång din färddator får du gärna posta vad du gjorde min har aldrig funkat, visar bara ute tempen
Senast redigerat av Harrig (5 maj 2013)

42 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#46
haha så man ska köra med våld då tongue inte riktigt vågat ta i haha tongue

Nja vetifasen om jag kommer få igång den, köper troligtvis en ny tongue ja det och motorvärmen funkar för mig haha tongue resten felar. Hoppas bara det inte är något med elen/sladd kan bli lite klurigt då kanske tongue

42 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#47
Tjo Igen, tagit tid med allt men har äntligen fått laddtrycksmätarn, hittade en guide hur man ska koppla allt osv MEN jag vill ha mätarn uppe vid vänstra högtalarn, det känns som det blir ett problem då sladdarna till mätarn är alldeles för korta för att nå ner till askoppsutrymmet där dessa sladdar ska kopplas in. Får man alltid skarva ihop kablar? kan inte se att dessa kan kopplas på något annat ställe ? Annars får man ju montera dit skiten i askoppen och det är jag inte så sugen på tongue De nuvarande kablarna är ju bara 52 cm ungefär tongue

42 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#48
Löste allt och fått ihop skiten, men undrar en sak, har ju tagit ström ifrån ciggarettändarn nu, alltså funkar inte den och den behöver jag inte ändå MEN jag tog ju den banankopplingen och monterade dit en annan banankoppling från mätarn och klickade i varandra och nu står ju mätarn och lyser hela tiden??? det ska den väl inte? Ska jag istället koppla ihop kablarna från tryckmätarn IHOP med kablarna som går till tändarn? känns skumt o göra så med och blanda ihop dessa kablar med varandra istället för att göra som jag gjorde. Trodde ju först att den skulle slockna när jag slår av tändningen. Gör det de om jag sätter i kablarna med varandra och sätter tillbaka skiten till tändarn istället ? Då kanske både tändarn och mätarn funkar??? Rörigt förklarat men trött o jävlig hoppas någon Jäkul fattar iaf och har ett gott svar! smile pösss

42 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#49
Eller banankoppling o banankoppling vetifan vad det heter sockerbit?? är iaf den de 2 strömkablarna sitter i! haha

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
1 juni 2013
#50
Du har alltid ström i cigguttaget.
Det finns en säkringsdosa ovanför vänster knä om du sitter vid ratten och där sitter det lite diverse säkringar.
Testa att ta ut säkringen till t.ex dimmern eller något som slås på när du vrider om nyckeln och tryck sedan in kabeln bakom säkringen.
Jorda kan du göra i bulten som håller fast själva dosan.
Kanske inte optimalt men det funkar iaf.

Mvh
Senast redigerat av Jesper328 (1 juni 2013)

Up the RA

42 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#51
Tack för svar! smile Men det laddar la inte ur batteriet eller? tongue haha så man kan ha det så om man vill ? vill såklart hitta ett ställe så det slocknar men undrar mest bara om det är någon fara att jag har det kopplat som nu ett tag innan jag löst det? smile ska kolla på ditt exempel tack! smile Jorda ? haha är kanske lite borta nu ;P men det är ju bara 2 kablar från mätarn + och - tongue hur ska jag jorda det då? ;P Som ett slutsteg där har man ju ett ställe du kan jorda på men mätarn kan jag ju inte koppla på något? haha xD Formodligen jag som är dumseg nu!

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
2 juni 2013
#52
Minuskabel = Jord, eller har jag fått i mig lite för mycket whisky..? big_smile
Nej då, + på ström och - på den bulten funkar finfint, kör så själv faktist.


Mvh

Up the RA

42 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#53
haha jaha ja! göttköttt big_smile Du har förmodligen rätt wink
Fint, då blir det att testa det om jag nu hittar den där dosan haha annars kanske man hittar något annat kul, fanns ju lite elektronik där under haha = D TACK

42 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#54
En sak till haha, var lite skumt med mätarn, på tomgång varierade det mellan -3 -5 bar, men om jag gasar händer det inget. läst och hört lite att den som mest ska gå till 0 vid gaspådrag (friläge). Sen när jag väl kör spelar inte någon större roll vilken växel jag har i men då visar mätarn fotfarande - 3 - 5 bar tills att jag trycker på och turbon drar igång, när själva trycket kommer då. ska det vara så eller ska mätarn visa över o bar? eller ligga exakt på 0 bar innan trycket kommer ? för när trycket väl kommer visar det 0,9 bar och det är la bra iaf? dock gör den det bara på 3:ans och framåt på 2 känns det som mätarn nästan inte hänger med om jag inte gasar ut länge då stiger det tongue men då varvar man ju bara ut skiten på 2:ans växel.

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
2 juni 2013
#55
Hmmm, nålen ska ju hoppa lite upp och ner när man frivarvar så den frågan kan jag inte besvara.
Att den ligger -0.5 bar när man inte trycker på är just det att det är ett vakuum som mäts då.
Att den inte visar 0.9bar på tvåan är antagligen därför att den inte laddar 0.9 på varken ettan eller tvåan. smile
Brukar vara så... men lita inte på mig, jag är lite dragen. big_smile

MVh
Senast redigerat av Jesper328 (2 juni 2013)

Up the RA

42 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#56
haha ja men det är kanske inget jag behöver oroa mig för då ! smile känns ändå som att mätarn borde gå lite över nollan när man är ute o kör lugnt i stan typ:P haha men ska säkert va så! smile

Eh lite anktrampat vin eller liknande är bara bra för tanken ;D tack för din hjälp och ha en bra fortsatt onykter natt wink

224 Inlägg
2 juni 2013
#57
Om du kör lungt ute på stan så har du inte motorn på så många RPM. Turbon börjar ladda runt 3500RPM så innan det så borde inte mätaren visa annat än vaccum. När jag ligger på motorväg ca 110km på 5:ans växel så ligger mitt ladd på -0,4 för motorn ligger ju under 3000RPM = inget ladd. om jag minns rätt så är väll fullt tryck på -98 T4 vid 5500 RPM eller nått sånt.


42 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#58
Min laddar vid 2500 redan. Har ju hela tiden tyckt att den inte trycker på som den ska, Det känns som det bara tunnar ut, får ju knuff om man säger men den är inte så stark som de 1-2 första dagarna jag köpte den.

Har nu kollat på mätarn osv när jag varit ute. Den laddar oftast 1.1 bar som mest. Sen när jag tryckt på och ställer bilen på tomgång då är det nästan så den visar -1 bar efter några sekunder går den upp till -8 bar på tomgång.

Känns inte som detta är normalt ladd ? Iaf inte att den nästan hamnar på -1 bar för att sen gå till -8bar och stanna där. Eller är jag helt ute och cycklar ?

354 Inlägg
7 juni 2013
#59
Du är ute å cyklar:)


42 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#60
götttttt!!!! = D


Sök