3638
Sök

Volvo 740 -88, Vad är felet?

Bött är gött!
22 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Har som ovan en 740 med B230F motor. Problemet med bilen att den vill hoppa igång men det går inte. Den går på 3 cylindrar ist för 4? Har bytt tändstift, tändkablar, bränslerelä vid askoppen). Tagit startgas till hjälp, då blir varvmätaren lite bättre, över 1000 v men sen vill den gå ner för att sedan dö. Tryckte lite på gasen och då kunde man hålla tomgången i max 2-3 minuter innan den dog. Sen har jag väldigt dåligt batteri visserligen men har lyckas laddat upp den. Så problemet är inte batteriet. Har tankat en hel del också.

Har även provat att bli bogserad och slängt i 2:ans växel utan framgång. Den går men sedan dör den. Och dör när man trycker på gasen. Kollat tändmodulen, verkar ok. Kollat databoxen, verkar ok. Men är osäker på hallgivaren och spridarna? Kan detta vara problemet?

Köpte bilen i januari och enligt den gamla ägaren så har aldrig bilen dött och betet sig så här förutom sista gången han körde 740:in när han fick soppatorsk.

Har säkert glömt något i all hast men behöver få igång bilen innan torsdag då det är besiktning! Så fråga så försöker jag svara på det som jag vet.. smile

Tack på förhand! smile


Uppt. Köpte en spridare som funkade och bilens varv gick upp till 1500. Gick mycket bättre. Verkade gå på alla cylindrar. Men den dog efter 5 min även där, fast gick renare på tomgången. Har helt slut på idéer nu!
Senast redigerat av Wermland91 (9 juni 2013)

Never drive faster then your guardian angel can fly!

Lastbilsmekaniker
5 219 Inlägg
Bött är gött!
22 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#3
Båda pumparna går. Det ser fint ut i fördelarlocket.
Insåg att jag har en trasig luftmassemätare, kan det vara den som spökar?
Senast redigerat av Wermland91 (9 juni 2013)

Never drive faster then your guardian angel can fly!

6 634 Inlägg
9 juni 2013
#4
Wermland91 skrev:
Båda pumparna går. Det ser fint ut i fördelarlocket.
Insåg att jag har en trasig luftmassemätare, kan det vara den som spökar?

Du svarade precis på din egna fråga.

De/Dem

Bött är gött!
22 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#5
Bytt till rätt luftmassemätare, hallgivare och tändmodulen. Ändå ger bilen ingen gnista alls! Den gick, men väldigt dåligt. Och nu är jag på ruta ett igen.

Never drive faster then your guardian angel can fly!

Evildan
12 juni 2013
#6
Får du alltså ingen gnista på stiften?
Har du kollat det?
Har du undersökt om det är en och samma cylinder som den inte tänder på eller missar den rent allmänt?

Annars så kanske förra ägarens bränslestopp har genererat ett igensatt bränslefilter?
Senast redigerat av Evildan (12 juni 2013)

Bött är gött!
22 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#7
Stiften är nya men dock från biltema. Kan ju va detta felet. Och alla stift får en gnista när vi har kollat dem.
Däremot som du sa om cylindern har vi missat. Vet dock inte på vem den inte tänder? Nu tänder den ingen för tillfället. Och bränsle får den, det har vi konstaterat! Utan det är något med tändningen som är kass.. Men bytt ut allt som har med tändningen och ändå tänder den inte? Hel mysko detta?

Never drive faster then your guardian angel can fly!


Sök