3293
Sök

T5 sprut på b230 16v turbo? tips!!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
hello smile

håller på att bygga en b230 16v turbo och tänkte köra med orginal sprut i början (motronic) för att sedan byta till nått bättre.

Har läst lite på google m.m att man kan använda Saabs Trionic sprut, men hur bra fungerar de? jämfört med MS sprut?

Och på vilka Saabar sitter detta sprut? o vad behöver man göra/ha för att koppla in de?

Mvh cool

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

94 Inlägg
4 juni 2013
Själva trionic5 ritter i Saab 9000 från -94 och framåt samt även första generationen 9-3 och borde även finnas i dom sista 900orna?

Finns endel som gjort detta så borde vara lätt att söka på b230 trionic 5

Tror nog dock att ett ms är enklare då de går att styra motorn utan att behöva lika många givare etc då de tex endast krävs trigger,mapsensor och tps(trottleposition) och då funkar de kanon vet Inge hur mkt som behövs på t5 dock det kanske är lika simpelt? Samt så att t5 funkar med samma givare som volvomptprn har eller så behövs även dem från den trionic motorn du tar sprutet från:)

Rätta mig gärna om nått inte stämmer:)

//ante

OVERBOOSTED
852 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
smilesante skrev:
Själva trionic5 ritter i Saab 9000 från -94 och framåt samt även första generationen 9-3 och borde även finnas i dom sista 900orna?

Finns endel som gjort detta så borde vara lätt att söka på b230 trionic 5

Tror nog dock att ett ms är enklare då de går att styra motorn utan att behöva lika många givare etc då de tex endast krävs trigger,mapsensor och tps(trottleposition) och då funkar de kanon vet Inge hur mkt som behövs på t5 dock det kanske är lika simpelt? Samt så att t5 funkar med samma givare som volvomptprn har eller så behövs även dem från den trionic motorn du tar sprutet från:)

Rätta mig gärna om nått inte stämmer:)

//ante

ok ja de finns ju ganska många 9000/900/9-3 på skroten nu så man kan ju få en sprut ganska billigt jämfört med med ett MS. får ca 3000 i månaden tongue

har sökt på google  men inte hittat nåt vettigt hmm

är ju "nybörjare" med just eftermarknad sprut m.m så undrade just om de är lätt att byta till t5 sprutet, o vad för program måste man ha för att "mappa" de?

R.I.P Paul Walker!!!!

94 Inlägg
5 juni 2013
Ja precis de finns ju många smile dock är inte ms jättedyrt i sammanhanget heller och öppnar upp många möjligheter, de borde inte vara några konstigheter att koppla in så länge sprutet är "stand alone" så de inte måste ha massa andra saker från bilen så att sägA för att funka.

För att mappa trionic 5 använder man ett program som heter t5 suite (stavning)? Finns också att googla på jag kan inte göra de nu så smidigt för skriver med telefonen:)

//ante

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juni 2013
jh-hindersson skrev:
ok ja de finns ju ganska många 9000/900/9-3 på skroten nu så man kan ju få en sprut ganska billigt jämfört med med ett MS. får ca 3000 i månaden tongue

I all välmening så bör du läsa på mer innan du börjar shoppa grejor, i synnerhet om budgeten är stram.  Ett megasquirt blir dyrare alla dagar i veckan, även än de riktiga spruten om man inte har väldigt bra koll.

Ett MS kostar 1600kr, men det är en byggsats som du behöver bygga ihop. Ett Saabsprut är toppen till just Saab, men blir det verkligen bra att bygga på en annan motor? Inte självklart.

Även Subaru har mappningsbara sprut, men ingen kör runt med dem...

Och du har ju redan ett motronic som många hemmapulare kan mappa

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OVERBOOSTED
852 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Okok ja ska fundera på de då..     Hur kan man mappa mitt sprut då? big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!

60 Inlägg
10 juni 2013
jag hjälpte en kompis att bygga trionic sprut på volvo 8v turbo som sedan blev 16v, det funka hur bra som hellst, bara mappa bra sen spann de på bra smile ska även själv använda det på den bilen jag håller på med, "se projekt tråd" så då kan du kolla hur jag gör det om det är intressant, dock kommer det göras framöver

Mvh.

60 Inlägg
10 juni 2013
jag hjälpte en kompis att bygga trionic sprut på volvo 8v turbo som sedan blev 16v, det funka hur bra som hellst, bara mappa bra sen spann de på bra smile ska även själv använda det på den bilen jag håller på med, "se projekt tråd" så då kan du kolla hur jag gör det om det är intressant, dock kommer det göras framöver

Mvh.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
-fredrik skrev:

Mvh.

ok smile ja de ska ja kolla in big_smile

R.I.P Paul Walker!!!!

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
13 juni 2013
köp ett MS kosta ba några tusen räcker gott å börja med..

...........Team T-Röd Racing.............

Sök