3230
Sök

BMW e39 nya stötdämpare och fjädrar - något att ha?

31 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu är det såhär att mina stötdämpare runtom börjar bli kassa och har därför börjat titta lite på nya. Dessutom har jag även tittat lite på sänkningsfjädrar i samma veva och då såg jag detta paket med både sportdämpare och fjädrar: http://www.mrtuning.se/p/chassi-237/spo … 030mm.html

Så nu till min fråga, är det någon som har hört nånting om just dessa grejer? Är det bra grejer? Vad exakt skiljer sig dessa till lite dyrare?
Kan ju tillägga också att jag är väldigt ny inom detta och har knappt skruvat med bilar innan, har dock några polare som gärna hjälper mig att byta. Men som sagt, är detta nånting att ha? smile

EDIT: För övrigt så rör det ju sig som sagt om en BMW e39 523i
Senast redigerat av BigLars (6 juni 2013)

31 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#2
Ingen som vet?

1 798 Inlägg
9 juni 2013
#3
köper coils i tyskland billigare än de där så

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

huh?
10 427 Inlägg
9 juni 2013
#4
Wall of text:


Billigaste chassikitet jag sett som består av separata fjädrar & stötdämpare - vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken.
Schmiedmann säljer ju tex chassikit för ca 5000kr av fabrikatet Lowtec ( http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e39/13 … kt=0620634) - vilket ska vara rätt så billigt så jag vet inte riktigt vad man betalar för hos Schmiedmann eller vad man inte betalar för med MTS Technik-kitet.

Själv köpte jag ett Eibach/Bilstein Pro-kit/B12-chassikit till E46:an nyligen via Ebay för 5400kr hem till dörren.
Svenska återförsäljare vill kanske ha 7-8000kr för samma kit.

Blir ju lite smaksak det där, men tex Eibach, Bilstein, H&R, Koni m.fl. är ju gamla erkända varumärken som
folk i allmänhet "litar" på och som man förmodligen betalar lite extra för för just varumärket.

Samtidigt som det finns en massa andra varumärken som tex MTS Technik, Lowtec,
osv osv som kanske inte är lika erkända och därför ligger lägre prismässigt.. men ändå
kanske kör med samma stötdämparteknik som tex Bilstein som envisas med monotube-stötdämpare.
En riktig djungel det där.
Surfar man in på hemsidorna så har ju "alla" chassileverantörer levererat grejer sedan 1800-talet och alla är "bäst" tongue



Men man blir lite fundersam om man kan köpa ett helt chassikit med stötdämpare & fjädrar för kanske 2200kr samtidigt som en ny stötdämpare, typ Koni Sport/FSD kostar likadant till samma bil. tongue Ännu mer humor om det handlar om ett coiloverkit som har flera komponenter hmm En vanlig stötdämpare på Biltema kostar ju exempelvis som lägst 400kr ungefär.. hehe

Jag skulle rekommendera att du köper ett Eibach/Bilstein Pro-kit (eller Sportline)/B12 ( http://viewitem.eim.ebay.se/Bilstein-Ei … 93185/item), H&R Cup-kit ( tex http://viewitem.eim.ebay.se/HR-CupKit-3 … 38070/item vs http://www.bilmodecenter.se/hr-cup-kit- … c-476.aspx ) eller liknande ( typ Koni STR.T med H&R-fjädrar http://viewitem.eim.ebay.se/Koni-STRT-F … 55349/item) om du vill slippa att någon klagar på att du har köpt riktiga skitgrejer tongue (enda vettiga argumentet jag har, sen får man väl ta allt som är skrivet på forum med en nypa salt)


Kul test av olika fjädrar på en E36:a och vad det kan ge för skillnader:
http://www.tirerack.com/suspension/test … _hr_rd.jsp


31 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#5
fredde85 skrev:
köper coils i tyskland billigare än de där så

steifan skrev:
Wall of text:


Billigaste chassikitet jag sett som består av separata fjädrar & stötdämpare - vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken.
Schmiedmann säljer ju tex chassikit för ca 5000kr av fabrikatet Lowtec ( http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e39/13 … kt=0620634) - vilket ska vara rätt så billigt så jag vet inte riktigt vad man betalar för hos Schmiedmann eller vad man inte betalar för med MTS Technik-kitet.

Själv köpte jag ett Eibach/Bilstein Pro-kit/B12-chassikit till E46:an nyligen via Ebay för 5400kr hem till dörren.
Svenska återförsäljare vill kanske ha 7-8000kr för samma kit.

Blir ju lite smaksak det där, men tex Eibach, Bilstein, H&R, Koni m.fl. är ju gamla erkända varumärken som
folk i allmänhet "litar" på och som man förmodligen betalar lite extra för för just varumärket.

Samtidigt som det finns en massa andra varumärken som tex MTS Technik, Lowtec,
osv osv som kanske inte är lika erkända och därför ligger lägre prismässigt.. men ändå
kanske kör med samma stötdämparteknik som tex Bilstein som envisas med monotube-stötdämpare.
En riktig djungel det där.
Surfar man in på hemsidorna så har ju "alla" chassileverantörer levererat grejer sedan 1800-talet och alla är "bäst" tongue



Men man blir lite fundersam om man kan köpa ett helt chassikit med stötdämpare & fjädrar för kanske 2200kr samtidigt som en ny stötdämpare, typ Koni Sport/FSD kostar likadant till samma bil. tongue Ännu mer humor om det handlar om ett coiloverkit som har flera komponenter hmm En vanlig stötdämpare på Biltema kostar ju exempelvis som lägst 400kr ungefär.. hehe

Jag skulle rekommendera att du köper ett Eibach/Bilstein Pro-kit (eller Sportline)/B12 ( http://viewitem.eim.ebay.se/Bilstein-Ei … 93185/item), H&R Cup-kit ( tex http://viewitem.eim.ebay.se/HR-CupKit-3 … 38070/item vs http://www.bilmodecenter.se/hr-cup-kit- … c-476.aspx ) eller liknande ( typ Koni STR.T med H&R-fjädrar http://viewitem.eim.ebay.se/Koni-STRT-F … 55349/item) om du vill slippa att någon klagar på att du har köpt riktiga skitgrejer tongue (enda vettiga argumentet jag har, sen får man väl ta allt som är skrivet på forum med en nypa salt)


Kul test av olika fjädrar på en E36:a och vad det kan ge för skillnader:
http://www.tirerack.com/suspension/test … _hr_rd.jsp

Har inte riktigt förstått mig på coilovers till 100%, därav har jag inte tittat på det så mycket. Hittade dock dessa till ett bra pris: http://www.hova.com/coiloversats-bmw-e3 … 1995-2003/

Grejen är den att jag hade inte tänkt att punga ut för mycket deg på detta, samtidigt som jag inte vill vara dumsnål. Sen att folk kommenterar att man inte har något speciellt "märke" på dom skiter jag fullständigt i, så länge det är något som håller så blir jag nöjd!

Tillbaka till coilovers, förstår att det är stötdämpare med fjädrar som går att justera. Men förutom det, vad är det exakt som skiljer sig från "vanliga" eller rättare sagt det jag länkade i första posten? smile
Senast redigerat av BigLars (14 juni 2013)


Sök