3334
Sök

Automatlåda på Saab 9-3 Aero 2004, bra/dåliga?

60 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#1
Är i behov av bil och är inne mycket på Saab 9-3, har kollat in en Saab 9-3 Aero 2004 som lockar rejält, dock är den automat.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 1.htm?sa=1

Hur är dessa lådor? Är dom pålitliga eller blir osäkra efter 20k mil eller dylikt? Har ingen lust att köpa bilen sen bara få problem med lådan efteråt och vara svindyrt att reparera problemet.

Edit : Köpte mig en carfax rapport på bilen, 8 ägare enligt transportstyrelsen dock så står det inget miltal på transportstyrelsens "fråga på fordon".... Något lik i garderoben? neutral

Edit 2 : Såg på Carfax
Mätarställning
185013
Inrapporterad: 2012-10-31
Genomsnittlig körsträcka
För denna bil:
20 364 km/år
För den här typen av bil:
13 800 km/år
Senast redigerat av Jeesper (12 juni 2013)

11 Inlägg
12 juni 2013
#2
Verkar vara en bra bil.

Automatlådorna i Saabarna brukar vara bra, jag gillar själv hur dem växlar och jämfört med andra bilar med automat. Är du rädd om bilen så byt växellådsoljan då och då, men det kanske är ganska givet.

Eftersom du köpt en carfax, kan du se om mätarställningen stämmer och jämföra efter varje år. Kan vara så att den inte stämmer eller att det skett ett fel hos transportstyrelsen.

Och lycka till med ditt bilköp!


60 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#3
Linkans skrev:
Verkar vara en bra bil.

Automatlådorna i Saabarna brukar vara bra, jag gillar själv hur dem växlar och jämfört med andra bilar med automat. Är du rädd om bilen så byt växellådsoljan då och då, men det kanske är ganska givet.

Eftersom du köpt en carfax, kan du se om mätarställningen stämmer och jämföra efter varje år. Kan vara så att den inte stämmer eller att det skett ett fel hos transportstyrelsen.

Och lycka till med ditt bilköp!

Hur är växlingen? Har endast kört manuella Saabar tidigare, vår nya Citroën växlar konstigt, ibland ligger den på ettan upp till 30 km/h med väldigt lite gas, och typ frikopplar helt för att sedan lägga i tvåan.
Kompisens BMW X5 växlar mjukt och fint även vid hårda accelererationer, sånt uppskattas!

Byta oljor känns givet ett par mil efter man köpt bilen, har ägt en mc tidigare och har en nu, standard service såsom att byta tändstift, smörja, byta olja och sådant har varit ett måste för mig, bara för att veta att det är i bra skick.

Det verkar stämma rätt bra på rapporten!

Tack! smile

11 Inlägg
13 juni 2013
#4
Själv tycker jag dem växlar väldigt snabbt och fint, har inte varit några problem med de automatlådor vi haft.

Du kan troligtvis välja mellan läget Normal och Sport beroende på körstil. I sportläget växlar bilen senare och känns mycket piggare i den 9-5 2,3T BioPower farsan har. Bilen går väldigt tyst och det är inte några ryck i växlingarna varken upp eller neråt.

Stämmer miltalet i rapporten så är det säkert något fel hos transportstyrelsen som gör att den inte visas.

Åk och provkör den. Känns den bra och ser bra ut, så är det säkert rätt.

Lycka till! smile


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 juni 2013
#5
att miltalet är failat på transportstyrelsen har jag varit med om många gånger på olika bilar då har bes gubben failat skriva in rätt miltal eller inte skrivit in något alls.

eller om bilen är ombesad på en verkstad så de 0ar 2orna så kan de oxå stå 0 tex
så bara kolla miltalet året innan och sen vad bilen gått idag man kör ju tex inte 20 k mil på ett år m.m


60 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#6
Linkans skrev:
Själv tycker jag dem växlar väldigt snabbt och fint, har inte varit några problem med de automatlådor vi haft.

Du kan troligtvis välja mellan läget Normal och Sport beroende på körstil. I sportläget växlar bilen senare och känns mycket piggare i den 9-5 2,3T BioPower farsan har. Bilen går väldigt tyst och det är inte några ryck i växlingarna varken upp eller neråt.

Stämmer miltalet i rapporten så är det säkert något fel hos transportstyrelsen som gör att den inte visas.

Åk och provkör den. Känns den bra och ser bra ut, så är det säkert rätt.

Lycka till! smile

Låter ju extremt lovande! Har läst lite att man faktiskt ska provköra bilen när man väl gör det, och inte provåka så att säga? Att man ska först fisa runt lite så den blir varm ordentlig sen våga dra på för att se så inget mysko sker..

Miltalet stämmer i rapporten ifrån Carfax och verkar bra, är så jävla sugen på Aero över Vector, chippar man Vectorn får man ut samma antal hästar Aeron har original.

denkz
323 Inlägg
13 juni 2013
#7
Jeesper skrev:
Linkans skrev:
Själv tycker jag dem växlar väldigt snabbt och fint, har inte varit några problem med de automatlådor vi haft.

Du kan troligtvis välja mellan läget Normal och Sport beroende på körstil. I sportläget växlar bilen senare och känns mycket piggare i den 9-5 2,3T BioPower farsan har. Bilen går väldigt tyst och det är inte några ryck i växlingarna varken upp eller neråt.

Stämmer miltalet i rapporten så är det säkert något fel hos transportstyrelsen som gör att den inte visas.

Åk och provkör den. Känns den bra och ser bra ut, så är det säkert rätt.

Lycka till! smile

Låter ju extremt lovande! Har läst lite att man faktiskt ska provköra bilen när man väl gör det, och inte provåka så att säga? Att man ska först fisa runt lite så den blir varm ordentlig sen våga dra på för att se så inget mysko sker..

Miltalet stämmer i rapporten ifrån Carfax och verkar bra, är så jävla sugen på Aero över Vector, chippar man Vectorn får man ut samma antal hästar Aeron har original.

9-3 SS Aero har inget "sportläge" men är skön och rolig att köra med automatlådan.Den har dock manuellläge och knappar på ratten att växla med, upplevde detta som rätt segt då det var nån sekund fördröjning på växlingen. Jag böt växellådsolja på min när den hade gått 11500mil. Kan vara värt att kolla om/när det byttes på den du ska kika på. Kunde uppleva att min 9-3ss ryckte till ibland när den växlade. Kolla elprylarna på bilen som fönsterhissar och displayer. Men En bil jag varmt kan rekommendera smile.


11 Inlägg
14 juni 2013
#8
Jeesper skrev:
Linkans skrev:
Själv tycker jag dem växlar väldigt snabbt och fint, har inte varit några problem med de automatlådor vi haft.

Du kan troligtvis välja mellan läget Normal och Sport beroende på körstil. I sportläget växlar bilen senare och känns mycket piggare i den 9-5 2,3T BioPower farsan har. Bilen går väldigt tyst och det är inte några ryck i växlingarna varken upp eller neråt.

Stämmer miltalet i rapporten så är det säkert något fel hos transportstyrelsen som gör att den inte visas.

Åk och provkör den. Känns den bra och ser bra ut, så är det säkert rätt.

Lycka till! smile

Låter ju extremt lovande! Har läst lite att man faktiskt ska provköra bilen när man väl gör det, och inte provåka så att säga? Att man ska först fisa runt lite så den blir varm ordentlig sen våga dra på för att se så inget mysko sker..

Miltalet stämmer i rapporten ifrån Carfax och verkar bra, är så jävla sugen på Aero över Vector, chippar man Vectorn får man ut samma antal hästar Aeron har original.

Haha, av erfarenhet vet jag att man först måste ta sig till bilen innan man kan provköra den.

Jo självklart ska du köpa en Aero, annars måste du ju ändå lägga pengar på chip och annat, lika bra att köpa en Aero från början.


1 277 Inlägg
15 juni 2013
#9
Var noga med koll av service bok när du kollar bilen, även kolla ifall den redan är varmkörd, kan innebära att nåt fel finns, inte säkert men man ska va lite skeptiskt.

Ang växellådan, har servat flera av dessa bilar och sålänge du sköter intervallerna med oljebyten på låda etc så går dom riktigt trevligt.

när du kollar bilen, gör en grundkoll, kolla oljenivån i motor samt färg, kolla skick på skivor samt hur högt handbromsen tar, kör gärna båda stadstrafik och landskörning, då kan du höra missljud, ifall den drar vid körning/inbromsning och så kan du kolla om den sliter snett på hjulen.

Överdrivet säger nog vissa men man vill ju veta vad man köper.

60 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#10
VLN skrev:
9-3 SS Aero har inget "sportläge" men är skön och rolig att köra med automatlådan.Den har dock manuellläge och knappar på ratten att växla med, upplevde detta som rätt segt då det var nån sekund fördröjning på växlingen. Jag böt växellådsolja på min när den hade gått 11500mil. Kan vara värt att kolla om/när det byttes på den du ska kika på. Kunde uppleva att min 9-3ss ryckte till ibland när den växlade. Kolla elprylarna på bilen som fönsterhissar och displayer. Men En bil jag varmt kan rekommendera smile.

Alltid lär man sig något nytt här! big_smile
Tackar för tipsen, ska ta med det till provkörningen idag! smile

cykelpump skrev:
Var noga med koll av service bok när du kollar bilen, även kolla ifall den redan är varmkörd, kan innebära att nåt fel finns, inte säkert men man ska va lite skeptiskt.

Ang växellådan, har servat flera av dessa bilar och sålänge du sköter intervallerna med oljebyten på låda etc så går dom riktigt trevligt.

när du kollar bilen, gör en grundkoll, kolla oljenivån i motor samt färg, kolla skick på skivor samt hur högt handbromsen tar, kör gärna båda stadstrafik och landskörning, då kan du höra missljud, ifall den drar vid körning/inbromsning och så kan du kolla om den sliter snett på hjulen.

Överdrivet säger nog vissa men man vill ju veta vad man köper.

Står växellådsoljebyte med i servicen? Läste lite smått på Saab turbo club eller vad forumet nu heter, att det inte står med, eller om det var att det oljebyte ska ske så hiiiiiimla sent..?

1 277 Inlägg
16 juni 2013
#11
Iomed att jag jobbat åt mekonomen vet jag inte hur saab gör men jag brukar skriva till extra under stämpeln om man bytt växellådsola/diffolja eller nåt som inte går att kryssa i som alternativ i boken.

60 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#12
Tänkte uppdatera med hur det gick idag eftersom jag fick så god hjälp av er! smile

Var iväg med en kompis som mekar en del och är rätt duktig.

Bilen i sig var rätt fin utseendemässigt, skrapat höger skärm fram så det blivit lacksläpp, spoliern fram är knäckt på två ställen efter ha körts in i trottarkanter.
Minimalt med ytrost undertill, lite i nedre kanten av hjulhusen fram, backspeglarna har oxiderat och blivit sådär fult som är rätt vanligt på Saabar.

Stötdämpare, fjädringar, bromar o allt sånt där såg bra ut, dock tog det 2-3 sekunder på startmotorn innan den gick igång, lät lite konstigt, typ ventilknack, otroligt känslig för lite ojämnheter och guppigheter, varit inne på framhjulsinställning ett par gånger och fått saker bytta, elen verkar ha strular en del på den och sådana saker.

Sen verkade den otroligt slö, inte mycket hände när man gav fullgas, gjorde mig riktigt besviken.
Finns det lättrycksturbo på Saabarna? Som sagt vart jag besviken jämfört med min kusins 9-3 Vector, ochippad.

Blir tyvärr inget köp för mig.

Edit : Sen verkar den ha varit hårt körd enligt min kompis, för när man svängde när man stod still så knackade det till typ lite lätt, sen KÄNDES det som ett frispel 3-4 centimeter i sidled när man hade däcken riktade rakt fram, men enligt kompisen rörde sig däcken(han kollade) samt däcken var väldigt slitna på sidorna på däcken, alltså både höger och vänster slitbana på höger framdäck och vice versa, känns inte som fel hjulinställning ger detta fel, endast mycket slitning på ena sidan..

Samt så såg det ut som kylaren var sne/böjd efter  kanske kört in i en trottarkant.
Senast redigerat av Jeesper (16 juni 2013)

1 277 Inlägg
16 juni 2013
#13
Låter som ett bra beslut

denkz
323 Inlägg
16 juni 2013
#14
Jeesper skrev:
Tänkte uppdatera med hur det gick idag eftersom jag fick så god hjälp av er! smile

Var iväg med en kompis som mekar en del och är rätt duktig.

Bilen i sig var rätt fin utseendemässigt, skrapat höger skärm fram så det blivit lacksläpp, spoliern fram är knäckt på två ställen efter ha körts in i trottarkanter.
Minimalt med ytrost undertill, lite i nedre kanten av hjulhusen fram, backspeglarna har oxiderat och blivit sådär fult som är rätt vanligt på Saabar.

Stötdämpare, fjädringar, bromar o allt sånt där såg bra ut, dock tog det 2-3 sekunder på startmotorn innan den gick igång, lät lite konstigt, typ ventilknack, otroligt känslig för lite ojämnheter och guppigheter, varit inne på framhjulsinställning ett par gånger och fått saker bytta, elen verkar ha strular en del på den och sådana saker.

Sen verkade den otroligt slö, inte mycket hände när man gav fullgas, gjorde mig riktigt besviken.
Finns det lättrycksturbo på Saabarna? Som sagt vart jag besviken jämfört med min kusins 9-3 Vector, ochippad.

Blir tyvärr inget köp för mig.

Edit : Sen verkar den ha varit hårt körd enligt min kompis, för när man svängde när man stod still så knackade det till typ lite lätt, sen KÄNDES det som ett frispel 3-4 centimeter i sidled när man hade däcken riktade rakt fram, men enligt kompisen rörde sig däcken(han kollade) samt däcken var väldigt slitna på sidorna på däcken, alltså både höger och vänster slitbana på höger framdäck och vice versa, känns inte som fel hjulinställning ger detta fel, endast mycket slitning på ena sidan..

Samt så såg det ut som kylaren var sne/böjd efter  kanske kört in i en trottarkant.

Låter som att du hittat ett dåligt exemplar, min var ifs Hirschtrimmad men den gick riktigt bra. Grymt vrid.


166 Inlägg
17 juni 2013
#15
Usch! Tråkigt att du kom över ett, vad det låter som, dåligt exemplar. Jämförde du sen bilen med din kusins och upplevde att den gick märkbart bättre, så lär Aeron knappast varit frisk. Visst nu vet jag inte exakt vilken motor som sitter i din kusins Vector. Från och med årsmodell 2006 kunde ju även en Vector utrustas med samma 210hk motor (B207R) - samtidigt då som Aeron fick V6an. Så som bäst ska ju Vectorn gå lika bra. wink
Men bra iaf att du enkelt kan jämföra med en frisk 9-3. Då är det enklare att veta vad man letar efter och kan förvänta sig.

Lättryck och fulltryck är ju ett rätt så förlegat uttryck, i mitt tycke. 1,8t (B207E - 150hk) och 2,0t (B207L - 175hk) är ju samma motor i grunden. Bara mjukvaran som skiljer dem åt när vi pratar motor, hur konstigt det än må låta med tanke på modellbeteckningarna.
Sedan så har du ju 2,0T, även kallad Aero-motorn (B207R) - 210hk - Alltså den motorn i bilen du provkörde . Det är samma motor i grunden även den, men den har vassare kammar, större turbo och större spridare med (tror jag) detta då såklart med en annan mjukvara.
En original B207R går bättre än min Hirsch-trimmade B207L i hastigheter över 80km/h, trots då alltså att jag har 10hk och 30Nm mer på pappret. Som en jämförelse bara.

Ge inte upp i letandet nu bara, dem här bilarna växer trots allt på träd här i Sverige. lol

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

60 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#16
Motch_swe skrev:
Usch! Tråkigt att du kom över ett, vad det låter som, dåligt exemplar. Jämförde du sen bilen med din kusins och upplevde att den gick märkbart bättre, så lär Aeron knappast varit frisk. Visst nu vet jag inte exakt vilken motor som sitter i din kusins Vector. Från och med årsmodell 2006 kunde ju även en Vector utrustas med samma 210hk motor (B207R) - samtidigt då som Aeron fick V6an. Så som bäst ska ju Vectorn gå lika bra. wink
Men bra iaf att du enkelt kan jämföra med en frisk 9-3. Då är det enklare att veta vad man letar efter och kan förvänta sig.

Lättryck och fulltryck är ju ett rätt så förlegat uttryck, i mitt tycke. 1,8t (B207E - 150hk) och 2,0t (B207L - 175hk) är ju samma motor i grunden. Bara mjukvaran som skiljer dem åt när vi pratar motor, hur konstigt det än må låta med tanke på modellbeteckningarna.
Sedan så har du ju 2,0T, även kallad Aero-motorn (B207R) - 210hk - Alltså den motorn i bilen du provkörde . Det är samma motor i grunden även den, men den har vassare kammar, större turbo och större spridare med (tror jag) detta då såklart med en annan mjukvara.
En original B207R går bättre än min Hirsch-trimmade B207L i hastigheter över 80km/h, trots då alltså att jag har 10hk och 30Nm mer på pappret. Som en jämförelse bara.

Ge inte upp i letandet nu bara, dem här bilarna växer trots allt på träd här i Sverige. lol

Utförligt svar, sådant gillas, tyvärr är jag inte speciellt bra med sådana svar när det kommer till bilar då intresset faller till 90% på MC big_smile

Min kusins Vector är en -03a har jag för mig på 175 hk, men gick otroligt mycket bättre än Aeron, vart riktigt besviken när man tröck plattan i botten, la mig ett par gånger innan turbon kickar in ordentligt för att sen ge fullgas på låg växel, pinsamt alltså, morsans Seat Ibiza -13 på 90 hästar kändes mycket piggare, både enligt mig och min kompis som var med mig(Det får dock mamma aldrig höra wink )

Super fint svar! Har ett par bilar till jag ska försöka spana in, måste bara boka upp kompisen innan haha.


Sök