3602
Sök

Audi s3 Turbo 2007. Hållbarhet.

496 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#1
Frågar angående. Motor hållbarhet.

Äger idag en Audi s3 2007 8p Quattro.

Jag har funderat, och ska ha ut mer hästkrafter, men vet någon hur mycket man kan plocka ur en 2.0L Turbomatad motor 265hp, som har chippat till 308hp från BSR.

Klarar motorn av 350 hp? utan att plocka isär den.

Tanken är att byta turbo.

Turbo som ska inköpas är en 1.8T GTRS Eliminator , som ska leverar 350hp.

Någon som vet något om detta?. Mvh Joachim H


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 juni 2013
#2
ska du ha den effekten, får du byta Koppling, turbo, spridare, och helst till eftermarknads sprut för att de ska lira o bli driftsäkert

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

496 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#3
Wikstromm skrev:
ska du ha den effekten, får du byta Koppling, turbo, spridare, och helst till eftermarknads sprut för att de ska lira o bli driftsäkert

Jag har sportkoppling på redan som klarar 600hp. och har redan BSR CHIP.

Fråga är håller en audi s3 2007 8p quattro, för 350hp utan någon modifikation i motorn?

/ hägggen


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 juni 2013
#4
Bsr chip är ju bara ett chip?, eftermarknads sprut pratar jag om, Vems, AEM EMS, ViPec, Autronic osv

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

496 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#5
Wikstromm skrev:
Bsr chip är ju bara ett chip?, eftermarknads sprut pratar jag om, Vems, AEM EMS, ViPec, Autronic osv

ok. men det är något som tas sedan. fråga är hållbarheten. smile


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 juni 2013
#6
hållbarheten får du med ett ordentligt sprut, som har bättre koll på bränsle/luft blandning samt tändning , i och med det får du mer effekt också

finns pojkar i sävar utanför umeå som bromsa 504Hk i en Standard Volo B230 maskin med elakare kamaxel och ytterst lite portning, men botten var helt orörd maskin
Senast redigerat av Wikstromm (19 juni 2013)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 juni 2013
#7
Varför byta styrsystem i en 07a för den knappa effekten ?
Finns ingen god anledning överhuvudtaget, Rätt kille som mappar det org sprutet så är det betydligt driftsäkrare än något annat.
Klarar ME7 och ME9 bl.a effekter en bra bit över 500hk.
Då ska nog allt hans sprut också klara målet på 350hk.
Finns så många skyddsfunktioner i org ECU:er.
Orginal styrenheter är inte dumma, dem har en oerhört hög precision.

Mvh
Senast redigerat av Equinox (19 juni 2013)


496 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#8
Equinox skrev:
Varför byta styrsystem i en 07a för den knappa effekten ?
Finns ingen god anledning överhuvudtaget, Rätt kille som mappar det org sprutet så är det betydligt driftsäkrare än något annat.
Klarar ME7 och ME9 bl.a effekter en bra bit över 500hk.
Då ska nog allt hans sprut också klara målet på 350hk.
Finns så många skyddsfunktioner i org ECU:er.
Orginal styrenheter är inte dumma, dem har en oerhört hög precision.

Mvh

Så du menar att det fungerar bra att bara byta turbon på min bil och köra?.

MVH


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 juni 2013
#9
Nej, pratar bara den elektroniska hårvaran här. smile
Din styrenhet ska mappas om om du bytar turbo etc. Enkelt förklarat.

Sen om din motor håller för dina effektmål de kan jag inte svara på då jag inte har koll på audi.

Mvh


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 juni 2013
#10
dom enda skydds funktioner som finns i org ecu är knacksensor och laddtrycks skydd., visst fungerar de bra, men jag laddar hellre kanske 1.3 bar med eftermarknads system med 350hk än kanske 1.8 med org?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 juni 2013
#11
Wikstromm skrev:
dom enda skydds funktioner som finns i org ecu är knacksensor och laddtrycks skydd., visst fungerar de bra, men jag laddar hellre kanske 1.3 bar med eftermarknads system med 350hk än kanske 1.8 med org?

Där finns fler skyddsfunktioner, om bilarna inte är utrustade med EGT org så räknar styrenheten fram beroende på hur bilen blivit belastad under cyklen ett " hypotetiskt" egt. och kompenserar med bränsle,tändning & laddtryck för det. Funktionen går självklart att stänga av.

Finns så många fler grejer här att skriva men känns som det inte är lönt att rabbla en massa, Vill du fördjupa dig mer så kan jag rekomendera e.x funktionsrahmen för både ME7 och ME9 eller några nyare sprut.

Nu vet jag ialf att mappsensorn bottnar vid 1,5 i ME7, Finns nyare sprut som har bättre anpassade givare för högre laddtryck.

Det är inte riktigt en schysst jämförelse du gör där, Antingen laddar du 1,3  med båda så ska du se att orginal systemet kommer sköta sig utomordentligt fint och precist under förutsättningen att det är mappat korrekt !
Men vid 1,8 så brukar man inte rulla org sprut längre, dels för att spridarstorlekarna blir jobbigt stora att jobba med samt givare bottnar. Men visst, allt har sina begränsningar även där, kan inte svara för hur nyare sprut klarar av det.
Men kan garantera dig, att för just denne killes effektmål så räcker det gott och väll med ett mappad orginal system.

Ta nu inte ett gammalt L.H 2,4 som jämförelse här wink
ha de gött !

Mvh


3 860 Inlägg
19 juni 2013
#12
TS
Du kan glömma bsr chippet om du ska upp i mer HK, turbo byte mm... dú måste anpassa mjukvara igen.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

77 Inlägg
20 juni 2013
#13
Equinox skrev:
Wikstromm skrev:
dom enda skydds funktioner som finns i org ecu är knacksensor och laddtrycks skydd., visst fungerar de bra, men jag laddar hellre kanske 1.3 bar med eftermarknads system med 350hk än kanske 1.8 med org?

Där finns fler skyddsfunktioner, om bilarna inte är utrustade med EGT org så räknar styrenheten fram beroende på hur bilen blivit belastad under cyklen ett " hypotetiskt" egt. och kompenserar med bränsle,tändning & laddtryck för det. Funktionen går självklart att stänga av.

Finns så många fler grejer här att skriva men känns som det inte är lönt att rabbla en massa, Vill du fördjupa dig mer så kan jag rekomendera e.x funktionsrahmen för både ME7 och ME9 eller några nyare sprut.

Nu vet jag ialf att mappsensorn bottnar vid 1,5 i ME7, Finns nyare sprut som har bättre anpassade givare för högre laddtryck.

Det är inte riktigt en schysst jämförelse du gör där, Antingen laddar du 1,3  med båda så ska du se att orginal systemet kommer sköta sig utomordentligt fint och precist under förutsättningen att det är mappat korrekt !
Men vid 1,8 så brukar man inte rulla org sprut längre, dels för att spridarstorlekarna blir jobbigt stora att jobba med samt givare bottnar. Men visst, allt har sina begränsningar även där, kan inte svara för hur nyare sprut klarar av det.
Men kan garantera dig, att för just denne killes effektmål så räcker det gott och väll med ett mappad orginal system.

Ta nu inte ett gammalt L.H 2,4 som jämförelse här wink
ha de gött !

Mvh

Håller med helt, en bra mappning räcker gott och väl i det här fallet.



Sök