Wikstromm skrev:
dom enda skydds funktioner som finns i org ecu är knacksensor och laddtrycks skydd., visst fungerar de bra, men jag laddar hellre kanske 1.3 bar med eftermarknads system med 350hk än kanske 1.8 med org?
Där finns fler skyddsfunktioner, om bilarna inte är utrustade med EGT org så räknar styrenheten fram beroende på hur bilen blivit belastad under cyklen ett " hypotetiskt" egt. och kompenserar med bränsle,tändning & laddtryck för det. Funktionen går självklart att stänga av.
Finns så många fler grejer här att skriva men känns som det inte är lönt att rabbla en massa, Vill du fördjupa dig mer så kan jag rekomendera e.x funktionsrahmen för både ME7 och ME9 eller några nyare sprut.
Nu vet jag ialf att mappsensorn bottnar vid 1,5 i ME7, Finns nyare sprut som har bättre anpassade givare för högre laddtryck.
Det är inte riktigt en schysst jämförelse du gör där, Antingen laddar du 1,3 med båda så ska du se att orginal systemet kommer sköta sig utomordentligt fint och precist under förutsättningen att det är mappat korrekt !
Men vid 1,8 så brukar man inte rulla org sprut längre, dels för att spridarstorlekarna blir jobbigt stora att jobba med samt givare bottnar. Men visst, allt har sina begränsningar även där, kan inte svara för hur nyare sprut klarar av det.
Men kan garantera dig, att för just denne killes effektmål så räcker det gott och väll med ett mappad orginal system.
Ta nu inte ett gammalt L.H 2,4 som jämförelse här
ha de gött !
Mvh