2557
Sök

Bytt turbo inte likadana anslutningar till olja och vattenkylning?!

1 364 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#1
Har bytt turbo på min skyline och upptäckte ganska fort att anslutningarna till turbo. Inte var dom samma som dom gamla!

Åkte till en hydralfirma och fixade stålombundna slangar som passade MEN!?

inner diametern alltså där olja och vatten flödar är inte samma som orginal!

Spelar detta någon roll?


1 364 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#2
Ingen som vet?
Är extremt tacksam för svar!


5 710 Inlägg
20 juni 2013
#3
Det är inte ovanligt att olika tillverkare har olika dimensioner.
Turbona till SAAB 9000 tex.
• 150-200hk = Garrett med M14 gängor på vatten
• 225hk = Mitsubishi med M12

Teoretiskt sett kan ju en större dimension flöda mer men praktist sett spelar det kanske ingen roll.

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
20 juni 2013
#4
Oljeretur kan spela roll. Den får inte vara för liten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2013
#5
Sharky skrev:
Oljeretur kan spela roll. Den får inte vara för liten.

/Göran

Ingen av anslutningarna får vara för liten(!) men jag förstår vad du menar. Returen bör vara grov som en tumme medan trycket egentligen räcker med någon millimeter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2013
#6
Beangt skrev:
Ingen som vet?
Är extremt tacksam för svar!

Nästa gång låsning...

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 364 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#7
Oljereturen är den enda som är samma som innan smile

Lite mindre kanaler på kylningen och på oljetilförslen så var ena hålet litet å andra stort på orginalet nu är båda större,

Vågar jag göra en chansning?


179 Inlägg
20 juni 2013
#8
Mät hur tjock oljetrycksledningen är invändigt och hur tjock orginal är.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
20 juni 2013
#9
tänk på att många turboaggregat ogillar att ha 5bars oljetryck rakt in
ibland får man sätta en strypning som sänker oljetrycket in i turbon

så stort är inte alltid bättre!

Kör fort så hinner inget hända...

4 823 Inlägg
20 juni 2013
#10
Growe skrev:
tänk på att många turboaggregat ogillar att ha 5bars oljetryck rakt in
ibland får man sätta en strypning som sänker oljetrycket in i turbon

så stort är inte alltid bättre!

men oftast när det behövs strypning så sitter den redan på när man köper turbon.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2013
#11
Oftast, kanske, eventuellt...   Man ska veta vad man köper och varför så slipper man gissa. Då fungerar allt så himla mycket bättre

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

121 Inlägg
20 juni 2013
#12
torpis skrev:
Oftast, kanske, eventuellt...   Man ska veta vad man köper och varför så slipper man gissa. Då fungerar allt så himla mycket bättre

Dock så måste man ju pröva / lära sig, man kan inte vara bäst från början eller hur ? ;-)

1 364 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#13
Köpte begagnad turbo!

Kan Olje "strypningen" även sitta i själva banjo bulten?


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juni 2013
#14
Merzacl500 skrev:
torpis skrev:
Oftast, kanske, eventuellt...   Man ska veta vad man köper och varför så slipper man gissa. Då fungerar allt så himla mycket bättre

Dock så måste man ju pröva / lära sig, man kan inte vara bäst från början eller hur ? ;-)

Näe, där har du fel. Man kommer väldigt långt på att leta liknande koncept och se vad andra har gjort. Jag har aldrig rasat någonting någonsin, inte för jag är feg utan för jag läser på innan jag mixtrar. Det är inget svårt eller avancerat utan bara tidskrävande smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
21 juni 2013
#15
torpis skrev:
Oftast, kanske, eventuellt...   Man ska veta vad man köper och varför så slipper man gissa. Då fungerar allt så himla mycket bättre

tycker det dyker upp trådar ganska ofta där folk har problem med att nya turbo agg släpper igenom olja

många gånger är det returen som är problemet men inte helt ovanligt att det faktist är avsaknad av strypningen till olja in som är problemet

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
22 juni 2013
#16
Growe skrev:
torpis skrev:
Oftast, kanske, eventuellt...   Man ska veta vad man köper och varför så slipper man gissa. Då fungerar allt så himla mycket bättre

tycker det dyker upp trådar ganska ofta där folk har problem med att nya turbo agg släpper igenom olja

många gånger är det returen som är problemet men inte helt ovanligt att det faktist är avsaknad av strypningen till olja in som är problemet

Många gånger är problemet att turbon inte är anpassad till modellen och att lagerhusets retur inte är rakt neråt, finns många som bara köper och skruvar dit och inte vet vad, vart, hur och varför något skall sitta på ett speciellt sätt, då går det lätt åt pipan.


Sök