Det var tyvärr litet värre än det verkade, i flera avseenden.
Efter att ha väntat 1,5 dygn på att verkstaden skulle öppna, så visade det sig att de behövde ytterligare ett dygn för att få hem nya bromsbackar.
Och sedan visade det sig att han beställt fel, så där rök ett halvt dygn till.
Dessutom så visade det sig när vi talade i telefon i morse att hjulcylindrarna tydligen rostat sönder/fast så att backarna legat mot (om jag förstod rätt), så det var mycket som behövde bytas, med följd att priset skulle skjuta i höjden till 2.5-3.000.
Sedan blev det åtminstone litet bättre när jag kom dit och det visade sig att det priset var för byte av bromsbackar och hjulcylindrar på
båda bakhjulen, plus ett par korta bromsrör som tydligen var så rostiga att det var svårt att sätta tillbaks dem.
Men nog är det typiskt att det skall hända just när jag skall köra fyra dagar i rad! Jag som normalt bara kör en-två gånger i veckan och ytterst sällan har problem att vara utan bil några dagar. Fast jag var ju inte på semester i alla fall...
Lärdom: kolla upp varför det blir ojämn bromsverkan vid besiktningen, även om det inte ger anmärkning. (Jag har mest haft 4-hjulsdrivet, så jag är inte van vid att få några siffror för bromsarna.) Och att känna på fälgarna då och då när man kommer hem är nog inte heller någon dum idé när man håller sig med gammal bil...