2756
Sök

Corolla -98 Akuta bromsproblem

4 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
Körde hem idag när jag började inse att det nog var något m e m allvarligt fel med bromsarna:

• Bromspedalen sjunker på tok för långt vid första trampningen, men tar högre upp om man trampar en gång till.
• Det skramlar någonstans bakifrån.
• När jag (försiktigt!) kört hem och kände på hjulen var höger bakfälg brännhet och det luktade kraftigt.
• Bromsvätskenivån verkar OK.

Och naturligtvis skall jag egentligen köra 2*4 mil i morgon, och 2*10 mil på måndag... Men det får jag väl ge upp, antar jag.

Vad kan det tänkas vara, och vågar jag alls köra, aller måste jag betala bärgning till verkstaden?

Obs, jag vet mycket litet om bilar, så det är ingen större mening att säga till mig att försöka göra något själv.smile

Evildan
22 juni 2013
Monteringspinnarna/pinne till bromsbackarna har gått av och därav har du för stort spel i pedalen alternativt har beläget släppt från själva backen och fastnat skulle jag tippa på.
Provat att backa lite och hört att det liksom skramlar runt ngt därinne?
Nej, du ska inte åka 28mil med det där, inte någon god idé som du redan insett.
Kör mkt försiktigt och långsamt till din lokala bilmek, inget avancerat att åtgärda.
Lycka till och återkom gärna i tråden med vad som var fel så även andra med liknande problem blir hjälpta.

4 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
Tack, det låter som om det inte var fullt så illa som jag fruktade (vad gäller kostnad och tidsåtgång på verkstaden, alltså. När det gäller körning är det naturligtvis fortfarande allvarligt). Med hjälp av Wikipedia kan jag t o m förstå någorlunda vad du säger. :-)
Måste ha skakat sönder på den skumpiga grusvägen jag körde på. Straffet för att jag tog en omväg hem för att se hur det såg ut på småvägar jag aldrig kört förut. Fast det hade väl varit värre om det hänt i 120 förstås...
Då är det bara att hoppas att jag kan hitta en verkstad som kan göra en akutreparation utan att ta allt för hutlöst betalt. De billigare ligger dessvärre alltför långt bort. :-(

4 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
Det var tyvärr litet värre än det verkade, i flera avseenden.

Efter att ha väntat 1,5 dygn på att verkstaden skulle öppna, så visade det sig att de behövde ytterligare ett dygn för att få hem nya bromsbackar.sad Och sedan visade det sig att han beställt fel, så där rök ett halvt dygn till.sadsad

Dessutom så visade det sig när vi talade i telefon i morse att hjulcylindrarna tydligen rostat sönder/fast så att backarna legat mot (om jag förstod rätt), så det var mycket som behövde bytas, med följd att priset skulle skjuta i höjden till 2.5-3.000.sadsadsad

Sedan blev det åtminstone litet bättre när jag kom dit och det visade sig att det priset var för byte av bromsbackar och hjulcylindrar på båda bakhjulen, plus ett par korta bromsrör som tydligen var så rostiga att det var svårt att sätta tillbaks dem.

Men nog är det typiskt att det skall hända just när jag skall köra fyra dagar i rad! Jag som normalt bara kör en-två gånger i veckan och ytterst sällan har problem att vara utan bil några dagar. Fast jag var ju inte på semester i alla fall...

Lärdom: kolla upp varför det blir ojämn bromsverkan vid besiktningen, även om det inte ger anmärkning. (Jag har mest haft 4-hjulsdrivet, så jag är inte van vid att få några siffror för bromsarna.) Och att känna på fälgarna då och då när man kommer hem är nog inte heller någon dum idé när man håller sig med gammal bil...

Sök