3203
Sök

Min audi 80 går bara på 3-cyl

Kinna
146 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
tjena. Jag hoppas nån kan hjälpa mej! Jag har en audi 80, en 93:a. Problemet uppstod så att bilen gick skitbra först. Sen märkte jag att jag knappt hade bensin kvar,så jag kom puttrandes fram precis till bensinstationen. efter jag tankat bilen (ca 100spänn) så när jag starta den,så typ går den ojämnt o så. Jag väntade och tänkte väl att bensinen får komma fram. Men det hjälpte ej, jag kom hem och ringde en kompis som kan lite om bilar,så han kolla och sa att den går på 3-cylindrar:S och jag fattar inte hur,av det där bensinproblemet?? iaf, så säger han till mej att byta tändkablar (mina såg inte så bra ut) och det har jag gjort igår, och det hjälpte ej. Nu är bilen skitsvår att få igång. Någon där ute som har lite tips om varför det blev så? HJÄLP!

5 710 Inlägg
16 april 2007
Hmmm, nästan tomt i tanken och med soppa i så kvarstår probemet....
Vatten i bränslet eller skit i bränslet ligger närmast i mina tankar.

Isf....jag hade börjat med att byta bränslefilter.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

.......
2 655 Inlägg
16 april 2007
tizon skrev:
tjena. Jag hoppas nån kan hjälpa mej! Jag har en audi 80, en 93:a. Problemet uppstod så att bilen gick skitbra först. Sen märkte jag att jag knappt hade bensin kvar,så jag kom puttrandes fram precis till bensinstationen. efter jag tankat bilen (ca 100spänn) så när jag starta den,så typ går den ojämnt o så. Jag väntade och tänkte väl att bensinen får komma fram. Men det hjälpte ej, jag kom hem och ringde en kompis som kan lite om bilar,så han kolla och sa att den går på 3-cylindrar:S och jag fattar inte hur,av det där bensinproblemet?? iaf, så säger han till mej att byta tändkablar (mina såg inte så bra ut) och det har jag gjort igår, och det hjälpte ej. Nu är bilen skitsvår att få igång. Någon där ute som har lite tips om varför det blev så? HJÄLP!

går den på 3cyllar för att de andra inte får soppa eller tändning?. de ja skulle kunna tänka mej e att när du körde så de blev så lite soppa så har den dragit i sej sumpet ibotten i tanken och att de sumpet satt igen en spridare. annars har ja ingen aning...

Kinna
146 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
Okej, tack för hjälpen. Jag åker iväg imorgon och köper mig ett bränslefilter. Hur ska man se om man satt igen en spridare? och hur rengör man den då?

Administratör
2 980 Inlägg
16 april 2007
byt tillbaka till original tändkablar med för dom funkar bäst "såvida du inte köpte original" "biltema" kablar skapar mer problem än dom löser

En kopp av den svarta såsen...

Kinna
146 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
vore snällt med snabba svar,kanske jag hinner o springa ut och kolla på det nu

Kinna
146 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
jag har redan bytt tillbaka till original kablarna smile

Kinna
146 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
Men hur rengör man spridarna? och hur ser man att jag satt igen en spridare om det är så?? hjälp!

Administratör
2 980 Inlägg
16 april 2007
Ja jag vet ju hur jag skulle gjort men frågan är hur man ger råd till dig. Om jag misstänkte nått med soppan skulle jag mäta bränsletryck. Det är grymt ovanligt att skit smiter igenom filtret och täpper till spridare eller dyl. Jag skulle börja med att kolla vilken cyl den inte går på genom att lyfta tändhattar tills minst skillnad på gång märks. sen skulle jag koncentrerar mig på den cyl  med, komp, bränsle, gnista, inte nödvändigtvis i den ordningen...

Kinna
146 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
Jag va nere och kolla lite snabbt,Men jag kom på det nu, att jag har en audi 80, som är importerad, med en 1.8 motor. och det är en förgasar motor. Då finns det väl inga spridare?

Administratör
2 980 Inlägg
16 april 2007
nä precis då är det centralinsprut på den och då borde man kunna koncentrera sig på tändsidan.... ingen bild på motorn?

Kinna
146 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
Jag kan fixa bild på motorn imorgon, nu är det lite för mörkt för att fixa ett bra kort. Tack för svaren iaf!

272 Inlägg
16 april 2007
Vanligaste felet när VAG bilar går på 3 cylindrar är att det gått hål i slangen till broms servot.

Åker helst på is =)

Kinna
146 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Okej, ska ut imorgon och kolla slangen om den är hel! tack för tipset:)

Kinna
146 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
tjena,jag va nere nyss och kollade slangen till bromsservot, och den såg hel och fin ut. Jag fick även igång bilen,fortfarande samma fel. Ingen som har fler tips vad det kan va? Har fått tips att ta ut tändstiften och hur dom ser ut,e de nåt man ska göra?

Kinna
146 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Jag har varit ute och haft igång bilen en stund, och kommit fram till att bilen går på alla 4 cylindrar,och tändkablarna e de ingen fel på, provade att dra ut en och en medans bilen va igång, och den dog så fort jag drog ut en, så de funkar iaf. En sak också, att när jag har igång bilen, och gasar till fullt på en gång, så knackar de som fan, asså bara vid fullgas,annars låter de inget:S HJÄLP haha

403 Inlägg
17 april 2007
Dog bilen när du drog ut 1 T-kabel... Normalt så kan en bil gå på minst 2 cyl..

Kinna
146 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Asså? nee min börja bluddra sen dog den, när jag drog ut en tändkabel. Jag har kanske för dålig komp. Ska göra ett komptest imorgon. Tack för svaren!

Sök