Hej Ankmeister!
Problemet som du beskrev är att spelet mellan kompressorhubben och den remskivan har blivit för stort under åren. Spelet är ca .030mm från fabriken och inställd med hjälp av tunna distansbrickor. Det kan finnas 2-3st distansbrickor av olika tjocklek till exempel .090mm, .030mm,osv.
När spelet ökar pga slitage, så ökar spelet mellan hubben och remskivan. Det som händer är att clutchens elektromagnet kan inte dra in hubben mot remskivan längre. Det ofta märks först att din AC fungerar när du starta bilen, men slutar fungera fungera när motorn är varmt. Det pga spelet ökar även pga värmen.
Ta ett bladmått och kolla hur mycket spel som finns mellan hubben och remskivan, är det mer än 0.70mm så brukar det bli problem.
Det är ganska enkelt att reglera spelet, bara att ta bort en av brickorna och minska spelet så det blir ca 0.30mm igen. Men på din bil finns det inte mycket plats mellan karosseriet och kompressorhubben, samt att det krävs nån slags avdragare att dra bort hubben.
Jag har gjort jobbet många gånger, men jag också har alla verktygen för att kunna tömma köldmedium och demontera kompressorn och reglera spelet på bordet. Det ska gå att ta lös monteringsbultarna på kompressorn och vrida den på nåt sätt utan att behöva ta bort AC rören och fixa en hemmagjort avdragare, men då är risken stor att du förstöra clutchlagret.
Hittade ingen foruminlägg här som handlar om att shimsa kompressorn, men den finns på andra sidor.
Jag skulle rekommendera att du hitta en AC firma som kan tömma systemet och då kan du själv meka med AC kompressor, när den är klart och återmonterad så kan du be dom göra provtryckning och fylla på igen. Det är troligtvis ändå dags att fylla på med köldmedium. Det blir 2 besök hos AC firman, men du kan spara en hel del av kostnader om du utföra "mekjobbet" själv. Jobbet tar mig som är vana nästan 3 hel timmar inklusivt tömning och påfyllning och med "riktiga verktygen" fast ingen tryckluftsverktyg. Men om jag räknar hur mycket "JOBB" det är så skulle jag säga att 95% av svärorden kommer fram under själva demontering/återmonteringen.
Du hittar artiklar via google om du leta efter exempelvis "shimsa ac kompressor". Men som jag skrev tidigare, dom flesta GDS artiklar handlar om metoder som kan lätt förstöra clutchlagret, de handlar om att använda bultar som trycker mot clutchlagret. Jag tycker det är MYCKET bättre om du kan ta bort kompressorn och slippa ta det risken. Som sagt blir det 2 besök hos AC firman men det borde inte kosta mer än en enkel kontroll med påfyllning.
Jag heter AutoCool. Can you .se why?