2738
Sök

LED lampor på släp lyser konstant, bygga "led trailer module"?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Nu i somras så köpte svärfar en Mercedes ML350, -06

I samma veva byggde han om sin släpvagn till LED på samtliga punkter, något han idag ångrar djupt. När han kopplar släpvagnen till bilen så lyser alla lampor svagt, startar han lamporna lyser alla konstant (inkl blinkers och stoppljus)

Vi här mätt och donat och kommit fram till att ljusövervakningen i bilen konstant skickar ut ström i samtliga anslutningar till släpvagnen, 12v men ej tillräcklig ampere för att lamporna skall lysa starkt utan bara glöda lite grann...

Efter mycket google så verkar alla med mercedes (och många andra märken) behöva lösa detta med en "led trailer module" en sådan kostar ganska bra med pengar och vi är inte rädda för att meka ihop något själva...

Men hur skall vi tänka? många säger olika, skall man montera resistorer parallelt eller i serie med lamporna?

eller kan rent av sätta ett effektmotstånd på jorden från bilen så man drar alla lampor över samma kam? (inga lampor är kopplade till chassie i släpet så krypström överdragkroken bör inte bli något problem)

en annan lösning som jag kom med va att man monterar en liten dosa i släpet med en uppsättning relän, då krypströmmen inte räcker till att dra relät blir vi ju på det sättet av med problemen, frågan är ifall bilen kommer tolka det lilla motståndet i relät som trasig lampa eller om det är för lite för att bilen skall fatta att släpet är kopplat.

Dessutom upptäckte vi att så fort det blir motstånd över någon av kretsarna till blinkersen så slår ett relä till i bilen som flyttar över bakre dimljuset till släpet, så även till denna funktionen verkar detta med krypström användas...

Eller kan det rent av vara så enkelt att man kan dra ett relä i bilen och problemet är borta?

För att förtydliga: problemet är altså inte att lamporna strobbar (blinkar) vilket verkar vara det vanligaste utan att de lyser konstant, också med bilens lysa avslaget...

Tackar för all hjälp och alla tips vi kan få!

MVH
Senast redigerat av Xoff (2 juli 2013)


415 Inlägg
26 juni 2013
#2
Om du sätter motstånd parallellt med dioderna blir det som att ha en glödlampa. Sätter man i serie kommer dioden få lägre spänning bara. Det borde gå att koppla motstånd parallellt i kabelhärvan för att öka strömmen som dras från bilen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#3
Okok!

men då kommer nästa fråga, att sätta 2 olika motstånd paralellt skapar bara ett lägre motstånd än vad det första hade (om jag inte minns skolan helt galet)?


* Voff voff *
10 588 Inlägg
27 juni 2013
#4
Hade samma problem på mitt släp när jag kopplade det till min V70N -07. En påse effektmotstånd från Kjell & Co löste problemet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

415 Inlägg
27 juni 2013
#5
Xoff skrev:
Okok!

men då kommer nästa fråga, att sätta 2 olika motstånd paralellt skapar bara ett lägre motstånd än vad det första hade (om jag inte minns skolan helt galet)?

Nu fick jag fundera lite... Om man har samma spänning över båda kommer olika strömmar att flyta enligt omhs lag U=RI. Spånningen U är samma, resistansen R är konstant för varje motstånd så då är det bara strömmen som kommer skilja mellan motstånden. Den totala strömmen är summan av strömmarna i båda motstånden, det är ju det du vill göra. Att öka den totala strömmen så reläna drar. Jag hoppas detta sprider lite ljus på ditt problem. Jag hade en sån här kurs på kth för ett år sedan så förhoppningsvis har jag inte glömt bort hur det funkar :p

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#6
Ok! smile

det va ju några år sedan man läste elektroniken nu...

Men då till nästa fundering, borde det inte funka utmärkt att kunna sätta alla motstånd mellan ledarna var som hälst på slingan?

altså kan man kortsluta +bromsjus och jord redan efter (eller rent av i) slapvagnskontakten på släpet, borde ju skapa samma funktion?


21 761 Inlägg
27 juni 2013
#7
Det som händer på bilar med ljusövervakning är väl att systemet känner av för högt motstånd och tror att lampan är trasig, därför behövs lägre motstånd på dioderna så att de belastningsmässigt beter sig som glödlampor. Parallellkoppling av motstånd över dioderna gör att motståndet minskar och de uppför sig mer som glödlampor.

Såna saker gör ju tyvärr att man tappar en av fördelarna med dioder, nämligen avsevärt lägre strömförbrukning, men man har iaf kvar fördelen med längre livslängd på ljuset. smile

Ska tillägga att jag inte har pysslat en massa med bilar som har ljusövervakning så det är mest gissningar på hur såna system fungerar.
Senast redigerat av Drönirettab (27 juni 2013)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#8
aha, man vill att det skall minska? det förklarar ju en del!

men kan man då koppla dem redan i början av slingan eller måste dem vara ute vid förbrukaren?

för det hade ju varit frukansvärt smidigt ifall man kunde montera dem redan i kontakten...

Tackar stort för alla svar hittils!!


415 Inlägg
27 juni 2013
#9
Ett motstånd kan aldrig minska, det har en konstant resistans. Min teori är att ljusavkänningen mäter hur stor ström som flyter i systemet och är den under ett visst värde kommer systemet tro att det är en trasig lampa eller att inget är inkopplat. Diodlampor har väldigt lågt watt-tal och delar man det på 12 så får man strömmen som dioden drar och den är mycket mindre än vad en glödlampa tar.

Det borde inte vara några problem att koppla i handsken eller i släpets kabelhärva.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

21 761 Inlägg
28 juni 2013
#10
Egentligen menade jag inte att ljusövervakningen mätte själva resistansen, däremot att en hög resistans gör att strömmen blir för låg. Men jag är nog ute och cyklar när det gäller övriga teorier tror jag, måste läsa på om dioder. hmm

273 Inlägg
28 juni 2013
#11
LED lampor med canbus, har inte de inbyggt en form av motstånd?

415 Inlägg
28 juni 2013
#12
Drönirettab skrev:
Egentligen menade jag inte att ljusövervakningen mätte själva resistansen, däremot att en hög resistans gör att strömmen blir för låg. Men jag är nog ute och cyklar när det gäller övriga teorier tror jag, måste läsa på om dioder. hmm

Ja det köper jag smile Du är nog inte alltför långt bort och cyklar, sätt in det du nu sa om strömmen så är det nästan som min teori :p

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

415 Inlägg
28 juni 2013
#13
Frontline skrev:
LED lampor med canbus, har inte de inbyggt en form av motstånd?

Det här kan säkert någon bättre än jag men för att köra en diod på tex 12 V behövs ett motstånd för att sänka spänningen till vad dioden ska ha, runt 1 V eller så. Då krävs ett stort motstånd och därför dras lite ström.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#14
Super40 skrev:
Frontline skrev:
LED lampor med canbus, har inte de inbyggt en form av motstånd?

Det här kan säkert någon bättre än jag men för att köra en diod på tex 12 V behövs ett motstånd för att sänka spänningen till vad dioden ska ha, runt 1 V eller så. Då krävs ett stort motstånd och därför dras lite ström.

LED lampor för canbus har en extra kraftig resistor parallelt för att lura bilen, men på släpet så är inte lamporna "canbus förberedda", men däremot så monterade jag canbus LED i parkeringsljuset på samma bil men inte ens canbus LED gillade bilen då lamporna sporadiskt blinkar och slocknar...

så denna bilen verkar extremt känslig...



Sök