3086
Sök

Är detta ett bra trimrecept för 280-300hk volvo 940

146 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#1
Tja tänkte trimma 940n lite. det är en 96:a med b230fk. Tänkte sätta på följande:

15G turbo 1.2bar
531 topp med vx3
gröna r spridare
3tums lmm
3tum rör med sportkatt o 1 dämpare
vikingchip.

Vad kan detta ge? är en alu ic nödvändig också kanske? Hur mycket större är 15g turbon jämnfört med orginal 13c?


Ps. vet att det finns 43 miljoner tråder ang 940 trimning men hittar inte så många där folk använder 15g och hur det fungerar.

460 Inlägg
30 juni 2013
#2
Lindskog944 skrev:
Tja tänkte trimma 940n lite. det är en 96:a med b230fk. Tänkte sätta på följande:

15G turbo 1.2bar
531 topp med vx3
gröna r spridare
3tums lmm
3tum rör med sportkatt o 1 dämpare
vikingchip.

Vad kan detta ge? är en alu ic nödvändig också kanske? Hur mycket större är 15g turbon jämnfört med orginal 13c?


Ps. vet att det finns 43 miljoner tråder ang 940 trimning men hittar inte så många där folk använder 15g och hur det fungerar.

Större turbo och en bättre kam så är det fullt möjligt smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

146 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
#3
Okej, hur mycket större? räcker 16t?

179 Inlägg
2 juli 2013
#4
19t blir bättre. en 16t håller nog inte länge för de hästarna. Annars en bw s200.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
2 juli 2013
#5
med 16t så plockar du runt 270-280hk

polarn hade följande i sin 360

B230Fk
531:A
vx3
16"
800cc spridare
e85 i tanken

den låg på  270-280hk
motorn som han hade innan var en b200F
med saab snurra 940grenrör e85 större spridare då var det 230hk
då gick den bra

men med b230Fk gick den brutalt
senare körde han med en B234F med snurra och hade 274hk och det var likvärdigt i toppeffekt som b230Fk

så man måste inte köra jätte snurror men med ett t3/t4 hybrid agg så har man lätt effekten
har ett sånt komplett med planat 940 grenrör lite olje slangar och retur rör till b230Fk
om det är intresant

Kör fort så hinner inget hända...

243 Inlägg
2 juli 2013
#6
Lindskog944 skrev:
Tja tänkte trimma 940n lite. det är en 96:a med b230fk. Tänkte sätta på följande:

15G turbo 1.2bar
531 topp med vx3
gröna r spridare
3tums lmm
3tum rör med sportkatt o 1 dämpare
vikingchip.

Vad kan detta ge? är en alu ic nödvändig också kanske? Hur mycket större är 15g turbon jämnfört med orginal 13c?


Ps. vet att det finns 43 miljoner tråder ang 940 trimning men hittar inte så många där folk använder 15g och hur det fungerar.

Är inte så insatt i 940, men en hetare pump vore väl på sin plats ?

179 Inlägg
2 juli 2013
#7
Jovisst är det så, sen är ju frågan hur mycket man vill lägga och hur länge man planerar att köra med sin setup. Det är skillnad på att bänka 300hk och ha 300hk i 5000+ mil.

Frågar du mig så är det en avvägning man får göra, lägga 10 på 300 eller lägga lite mer o få det att hålla bättre.

Att prylarna man kör med har marginal är inte fel men vill man ta ut max av det man har o se hur länge det håller så säger jag bara kör på.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

dab-master
166 Inlägg

Sök