3375
Sök

Vilken säkring ska man ha?

4 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Nu har man äntligen införskaffat sig en bil, men det var ett väldigt skrikit ljud i den så tänkte att jag får väl köpa mig en bas också.
Så häromdagen beställde jag hem denna lådan http://www.brc.se/aktiva-baslador/jbl/j … aktiv-bas/
Men sen eftersom jag inte är någon höjdare på det här med sladdarna och sånt så vet jag inte riktigt vad jag ska ha. Men efter att ha läst runt här på forumet så har jag i stort sätt förstått vilka sladdar jag behöver men inte tjockleken på dom.
Jag kollade först lite på MDS kabelpaket http://www.mds.se/product.html/komplett … ry_id=3343 men sen kom jag fram till att det var lite mycket pengar eftersom jag är inte ute efter att få fram något super ljud utan jag vill bara känna lite bas. Så då kollade jag på biltemas kabelpaket http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … -mm-84574/

Men så såg jag att den från MDS hade en 60A säkring medan den från biltema bara hade en 40A säkring.
Så nu vill jag ha lite hjälp med vad jag ska köpa för paket och hur stor säkring jag behöver.

Tacksam för alla svar!

436 Inlägg
27 juni 2013
Det kitet från biltema räcker gott och väl 40amp är mer än du behöver så kör på det se till att du avsäkrar plus kabeln ca 25-30cm från plus polen så det blir ordentligt avsäkrat bara smile

4 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
lighter22 skrev:
Det kitet från biltema räcker gott och väl 40amp är mer än du behöver så kör på det se till att du avsäkrar plus kabeln ca 25-30cm från plus polen så det blir ordentligt avsäkrat bara smile

Tack så mycket, då köper jag de och hoppas på de bästa!
Sen en fråga till, den "remoten" eller vad de heter som stänger av slutsteget när stereon är avstängd, ska det bara vara en helt vanlig sån tunn sladd?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 juni 2013
Japp, det är bara en valfri kopparkabel.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

493 Inlägg
1 juli 2013
Varför säljer MDS ens kabelkit med säkringar i den storlek som ej är godkänt för tävlan enligt EMMA regelboken??

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Superhedde
255 Inlägg
1 juli 2013
Pontaaa skrev:
Varför säljer MDS ens kabelkit med säkringar i den storlek som ej är godkänt för tävlan enligt EMMA regelboken??

Flertalet av kiten som säljs hos MDS är från en utav världens största tillbehörsmärke Autoleads, så det är absolut inget konstigt med avsäkringsnivåerna. Typisk maxsäkring på 5-6 meter 8AWG kabel är enligt traditionella internationella tabeller 60A. Om man vill tävla i Emma så kan man ju enkelt byta till en efter deras tabeller anpassad säkring. smile

/Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 juli 2013
Pontaaa skrev:

Den enkla förklaringen ligger nog i att EMMA är rätt "snåla" i sitt regelverk gällande vad de anser vara max ampere per kvadratcentimeter.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

493 Inlägg
2 juli 2013
Vilka standarder förhåller sig försäkringsbolag till osv om det skulle ske en kabelbrand som exempel? Lite därav frågan dök upp i huvudet på mig från början, det är ju rätt enkelt om alla gick efter samma tabell smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Sök