Gamla bilar som exvis Henkel och luftkylda VW har en värmeväxlare i motorn som producerar
varm luft till passagerarkupén. Varmluftsöret under bilen som leder hetluft från motor till
kupén (10 cm i diameter) är ofta isolerat (inlindat)
med en "filt". Denna består av flera lager: plast (?) ytterst och någon sorts glasfibermaterial emellan.
Denna tunna "filt" (5-6 mm tjock) är svårt att få tag på alternativt schweine-dyrt.
Vad finns det för alternativ bland moderna material idag?
Moderna bilar har en liknande "filt" som isolerar kupén från växellåda och motor.
Jag vet inte vilka temperaturer dessa moderna "filtar" tål och är osäker på om varmluftsröret
i gamla bilar kan bli varmare än moderna motorer.
Klart är dock att det som gamla bilar behöver ska tåla het luft. Det vore oerhört tråkigt om det fattar eld.
Vad har ni för tips för material man skulle kunna använda?
På bild #4 ser man det moderna materialet man säljer i usa, inte likt originalet men tydligen funkar.
http://jogrusa.com/collections/classic- … -50-67-bus