3829
Sök

Dovt mörkare ljud från höger framdäck på Audi A5

8 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej, har en Audi A5 2008 3,0 tdi Quattro som har gått cirka 11100mil.
Sedan för ett halvår sedan så har det kommit allt tydligare ett mörk ljud från höger fram. Märks först i en låg hastighet fast med väldigt låg volym för att sedan bli tyst och återkomma i 100km/h + roll.
Det är lite olika beroende på vilken asfaltstyp man åker på. Bytte för ett tag sedan bromsbelägg fram och har i sommar köpt både nya fälgar och däck (Michelin pilote sport 3 255/35-19), det var samma ljud med de gamla sommar däcken och fälgarna (Michelin 245/40-18). Ratten kan börja skaka vid enstaka tillfällen när man är ute och kör och när man bromsar så är det inte märkbart större utslag.

Har varit hos en verkstad som märkte att enbart vänster bak behövde byta hjullager vilket utfördes, ljudet var tyvärr kvar.. Då jag har en morbror som är mekaniker åt några stall i Swedish rally så åkte jag vidare till honom för vidare felsökning. Den enda förklarning han kunde hitta var att de båda främre hjullagren skulle kunna bytas, men dem var inte speciellt dåliga. Är det någon som har en idé eller varit med om likande?  neutral


5 110 Inlägg
4 juli 2013
#2
Kolla så att dina däck inte har fått resta kammar. Däckens mönster blir typ vågit oftast på in eller utsida. Svårt att förklara men  om man drar handen efter däckmönstret så känns det slätt åt ena hållet medans det känns hackit åt andra.
Hände på mina däck efter 400 mil... kumo däck  mina linglong fick ej det på 2000 mil. Blev bara lite snedslitna.
Senast redigerat av mb_pucken (4 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

8 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#3
Absolut ska kolla imorgon, tror dock inte att det är däcken då det var samma med de gamla sommardäcken innan jag bytte i maj. Men man hör väl mer när det är tunna 255 däck gentemot om jag sätter på vinterdäcken som är 225/50 och testar ? Vilket innebär att även om det är tyst så kan det vara att däcken dämpar ljudet ?



Sök