Jag kan tycka att en bil som kostar 180.000kr, säg en Vw Golf Variant från 2012, med masterpaketet är exakt lika mycket värd som en VW Golf Variant med Masterspaket fast med navigation, större stereo och soltak.
Det är exakt samma bil, utrustningen är sådant man gör vinst på vid nyförsäljning, vid begagnatköp är dessa saker inte värda ett dugg, när handlaren värderar din bil för inbyte struntar de i om bilen i fråga är extrautrustad gentemot standardmodellen. De har ett riktpris, och det är det priset man erbjuder, govetvis förutsatt samma motor, miltal. Detta oavsett färg på bilen.
Exakt samma sak skall man göra när man själv köper bil. Står det mellan tex en En nybegad Hyundai i40 Select, eller en I40 Business så är det samma pris som skall gälla. Detta givetvis förutsatt att miltalet är mer eller mindre det samma samt att det är samma motor i bägge bilarna.
Att dem istället för att sälja bilarna för pengar de vet kunderna kommer att betala, väljer man att sätta ett hutlöst pris på bilen och "hoppas på det bästa", lägger man ett skambud på en nybeg bil i stockholm, sänker dem priset ca 5-7k i snitt, vilket är på tok för lite för att man skall göra affär med renköp utan inbyte.