3082
Sök

Bilar som stått länge i bilaffären

Forummoderator
17 996 Inlägg
5 juli 2013
#21
Immer21 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Där jag jobbade förut hade vi över 100 bilar i lager. Många hade stått över ett år. Ofta när en ny bilmodell kommer så byter många ut sin "gamla" under några få månader och då står man där med kanske 15 bilar av samma märke och modell och de som är basutrustade eller har -sam nämnts- en udda färg blir stående.

Det värsta vi hade var ett antal Xantia som hade stått i flera år... En spygrön Opel Agila med lika tjusig klädsel sprang inte iväg den heller.

En sak som stör mig med välutrustade beg bilar är att "allt ska fungera" blir allt mer kostsamt & värdesänkande med milen..

Japp. Äldre BMW 750 kostar inte kaffepengar utan anledning... Typ 60 elmotorer som "ska fungera" Gäller även MB S-klass givetvis så ingen känner sig utpekad :-) Folk är -med anledning- rädda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 196 Inlägg
5 juli 2013
#22
Jag kan tycka att en bil som kostar 180.000kr, säg en Vw Golf Variant från 2012, med masterpaketet är exakt lika mycket värd som en VW Golf Variant med Masterspaket fast med navigation, större stereo och soltak.

Det är exakt samma bil, utrustningen är sådant man gör vinst på vid nyförsäljning, vid begagnatköp är dessa saker inte värda ett dugg, när handlaren värderar din bil för inbyte struntar de i om bilen i fråga är extrautrustad gentemot standardmodellen. De har ett riktpris, och det är det priset man erbjuder, govetvis förutsatt samma motor, miltal. Detta oavsett färg på bilen.

Exakt samma sak skall man göra när man själv köper bil. Står det mellan tex en En nybegad Hyundai i40 Select, eller en I40 Business så är det samma pris som skall gälla. Detta givetvis förutsatt att miltalet är mer eller mindre det samma samt att det är samma motor i bägge bilarna.

Att dem istället för att sälja bilarna för pengar de vet kunderna kommer att betala, väljer man att sätta ett hutlöst pris på bilen och "hoppas på det bästa", lägger man ett skambud på en nybeg bil i stockholm, sänker dem priset ca 5-7k i snitt, vilket är på tok för lite för att man skall göra affär med renköp utan inbyte.


Forummoderator
17 996 Inlägg
5 juli 2013
#23
I synnerhet NAVi är inte ett skit värt. Folk har lärt sig att en lös navigator kostar inte fläsk att uppdatera och vissa kan köpas med livstids uppgradering för en moderat slant. Dessutom så är en fabriksmonterad ofta för låg i synfältet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök