3428
Sök

Problem vid Ljudbygge i Audi 80

12 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
Har stött på en rad dryga problem då jag skulle byta högtalare i hatthyllan och byta ut huvudenheten i min audi 80 av 90 års modell.

* De nya högtalarna är 6,5or och därigenom större än 5,25 som sitter orginal. Jag hade tänkt använda mig av en ring under talaren för att få upp den en bit och sedan skruva fast på detta sätt. Men hur skall jag fästa ringen i hatthyllan? jag testade att skruva rakt ner, men det är en jäkligt hård yta så det gick inte.. Är det tänkbart att limma eller skall man försöka förborra på nått vis?

*Orginalhögtalarna är inkopplade med 3 kontakter, en har jag listat ut går till diskanten som sitter där. Men vilka kablar är det jag skall koppla in till den nya högtalaren? det är ju 2 kontakter med 3 sladdar i varje och båda kontakterna måste vara i för att högtalaren skall funka.

*Huvudenheten krånglar. När jag kopplat in kablaget får den ström, men den går inte att starta. Det enda den duger till som det är nu är att ta emot och spotta ut skivor =/    Då det är en VAG bil skall man ju byta plats på konstantströmen och via tändningen, det har jag gjort enligt instruktionsbok, och innan det fungerade den inte alls.

Det är en Kenwood och kablaget i bilen har fungerat på min gamla pioneer.

Någon som kan hjälpa mig lite i all förvirring? smile

Judge not, lest ye be judged yourself

505 Inlägg
30 oktober 2005
Svar på första frågan : Du kan förborra hyllan och sedan använda vanliga turbotrall skruv och skruva fast ringen, men under själva hyllan ska du sätta en ram av TRÄ , du kan ta och göra en ring av MDF skiva  (28mm) som är lika stor som själva ringen du ska använda för att höja upp högtalaren, då kommer skruven gå igenom ringen sedan hatthyllan och sedan genom mdf skivan på undersidan, då drar det ganska bra och ringen som ska höja högtalaren kommer sitta stenhårt:)
Men du kan även använda spånskiva (22-28mm), men då ska du se till att användas spånskive skruv, tänk på att skruven till mdf skivan eller spånskivan ska vara runt 35mm beroende på hur tjock hatthyllan och hur tjock den övre ringen är..smile
Tips: du kan lacka mdf skivan i nån läcker färg, det blir kanonsnyggt. Och med spånisen kan du spackla och sedan lacka.. det blir kanon det med:)

Resten vet jag ej hur du ska göra:)
Senast redigerat av Spawner (30 oktober 2005)

Calibra Turbo 4x4

12 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
Ok tror jag har lite spånplattor liggandes som kan passa. Blir till att ta fram borren då, tackar för svaret

Judge not, lest ye be judged yourself

505 Inlägg
31 oktober 2005
Om du inte har några skivor som är 22-28mm så kan du ju alltid limma ihop några stycken... Och eftersom det är spån så är det rätt viktigt att du spacklad och lackar dom, eftersom spån drar åt sig en hel del fukt och blir rätt så poröst:) så lacka och dra på nån fin färg.. går ju med vanlig sprayburk:)

Calibra Turbo 4x4

Hewi
571 Inlägg
31 oktober 2005
Det verkar som om cd:n bara får konstant ström och ingen ström över tändningen , mät och se.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök