3848
Sök

BMW M3 e46 2001 problem med växellådan

116 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej! Jag köpte en manuell BMW M3 e46 2001 cabriolet i onsdags, dagen efter (torsdag) är jag på väg in till stan, och  står vid ett rödljus, jag kör iväg på 1:an och ska lägga i 2:an men den går inte i, ingen växel gick i, kopplingen kändes lättare att trycka ner också. Jag stannade bilen och ringde bärgare. Nu står bilen på verkstad och dom har konstaterat att det inte är något läckage i kopplingscylindern. Dom fortsätter leta vidare. Det går att köra när växellådan är kall, men så fort den blir varm så går växlarna inte i. Vet någon vad felet kan bero på?

Mvh David

"Unloaded"
1 557 Inlägg
7 juli 2013
#2
Du skulle köpt SMG(LOLZ) nej men, verkar inte vara det vanligaste felet detta. Prova att byta växellådsoljan, innan man river ner lådan. Har funkat för ett par stycken, kanske inte alls har med oljan att göra, men det är en inte särskilt dyr åtgärd av de som komma skall, ifall problemet finns kvar.

"When innovation meets passion!"

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juli 2013
#3
Jag drar till med en gissning som förutsätter att du inte har läckage (kan läcka vid huvudcylinder, slavcylinder eller slang/rör): Det borde finns en gummislang vid slaven (nr 10 i länken!), denna kan ha sett sina bästa dar, dvs när det blir varmt så flexar den för mycket vilket leder till att bilen inte frikopplar...
Senast redigerat av dawwe (7 juli 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

116 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#4
Lozinmust skrev:
Du skulle köpt SMG(LOLZ) nej men, verkar inte vara det vanligaste felet detta. Prova att byta växellådsoljan, innan man river ner lådan. Har funkat för ett par stycken, kanske inte alls har med oljan att göra, men det är en inte särskilt dyr åtgärd av de som komma skall, ifall problemet finns kvar.

OK, detta ska kollas upp! Tack för svar!

116 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Jag drar till med en gissning som förutsätter att du inte har läckage (kan läcka vid huvudcylinder, slavcylinder eller slang/rör): Det borde finns en gummislang vid slaven (nr 10 i länken!), denna kan ha sett sina bästa dar, dvs när det blir varmt så flexar den för mycket vilket leder till att bilen inte frikopplar...

Aha! Tycker du att jag ska ringa verkstaden och säga detta? Att dom ska kolla på den slangen? Tack för svar! /David

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juli 2013
#6
Yes. Det är ett fel som finns på E36 iaf, dvs att kopplingen tar långt ner o det kan vara knixigt att få i växlarna. Ny stålomspunnen slang löser problemet. Min gissning är att samma sak kan hända på E46, värt att kolla, eller rättare sagt "chansbyta" slangen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

116 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Yes. Det är ett fel som finns på E36 iaf, dvs att kopplingen tar långt ner o det kan vara knixigt att få i växlarna. Ny stålomspunnen slang löser problemet. Min gissning är att samma sak kan hända på E46, värt att kolla, eller rättare sagt "chansbyta" slangen.

Ok! Pratade med min mekaniker, han kollade och sa att slangarna såg fina ut. Nästa steg är att ta ner växellådan!

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juli 2013
#8
Öh...Slangarna brukar se fina ut men de flexar för mycket...Men visst plocka ner lådan du. Det låter ju inte helt osannolikt att det skulle kanske kunna vara detta slang-fel då den funkar "kall" men inte "varm"...Jag hade chansbytt till en stålomspunnen slang utan tvekan.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juli 2013
#9
Just det. Köpte du bilen hos firman så har du rätten på din sida. De skall laga detta åt dig, utan kostnad. Stå på dig.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

116 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#10
dawwe skrev:
Öh...Slangarna brukar se fina ut men de flexar för mycket...Men visst plocka ner lådan du. Det låter ju inte helt osannolikt att det skulle kanske kunna vara detta slang-fel då den funkar "kall" men inte "varm"...Jag hade chansbytt till en stålomspunnen slang utan tvekan.

Då ska jag meddela honom det! Otroligt tacksam att du skrev detta!! Nej jag köpte den privat.
/David

3 120 Inlägg
7 juli 2013
#11
Håller helt med föregående, slangen funkar när oljan är kall och flexar när den blir varm...


116 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#12
viccoA skrev:
Håller helt med föregående, slangen funkar när oljan är kall och flexar när den blir varm...

SMS.ade min mekaniker precis och skrev det! Men om det nu är det som skulle vara felet, stämmer det att kopplingen är lättare att trampa ner?

116 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#13
dawwe skrev:
Öh...Slangarna brukar se fina ut men de flexar för mycket...Men visst plocka ner lådan du. Det låter ju inte helt osannolikt att det skulle kanske kunna vara detta slang-fel då den funkar "kall" men inte "varm"...Jag hade chansbytt till en stålomspunnen slang utan tvekan.

Ska man ska byta ut alla slangar eller är det någon specifik?

/David

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 juli 2013
#14
Vet ej om trögheten i kopplingen ändras, minns inte hur kopplingen kändes på den bil som hade detta problem (kopplingen tog längst nere vid mattan, man släppte kanske 1 cm så hade man dragläge...). Du har bara en slang enligt min länk, den har nr 10. Byt till stålomspunnen slang, Slangsnabben borde kunna tillverka en passande slang med den gamla som mönster, borde inte kosta mer än 400kr, o de kan fixa detta på typ 20 min.

Är du helt 100% på att du inte har läck? När pedalen går märkbart/markant lättare (gör den det?) så tyder det på luft i systemet, för jag har svårt att tänka mig att tryckplattan gett sig, då skulle kopplingen driva dåligt, oavsett om den är varm eller kall...

Mitt förslag: Be meken byta den där slangen. Lossa slavcylindern, kolla så den inte läcker (har läckt). Kolla så att "pinnen" på slaven är som den skall, så att inte någon (plastdel?) nötts ner.Kika in genom slavenshål för att kanske med lite tur kunna se något uppenbart fel. Be honom kolla efter läck vid givarcylindern, kan kanske till o med läckt IN i bilen...Börja med detta, funkar det fortfarande inte så får du snällt ta ner lådan.
Senast redigerat av dawwe (8 juli 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

116 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#15
dawwe skrev:
Vet ej om trögheten i kopplingen ändras, minns inte hur kopplingen kändes på den bil som hade detta problem (kopplingen tog längst nere vid mattan, man släppte kanske 1 cm så hade man dragläge...). Du har bara en slang enligt min länk, den har nr 10. Byt till stålomspunnen slang, Slangsnabben borde kunna tillverka en passande slang med den gamla som mönster, borde inte kosta mer än 400kr, o de kan fixa detta på typ 20 min.

Är du helt 100% på att du inte har läck? När pedalen går märkbart/markant lättare (gör den det?) så tyder det på luft i systemet, för jag har svårt att tänka mig att tryckplattan gett sig, då skulle kopplingen driva dåligt, oavsett om den är varm eller kall...

Mitt förslag: Be meken byta den där slangen. Lossa slavcylindern, kolla så den inte läcker (har läckt). Kolla så att "pinnen" på slaven är som den skall, så att inte någon (plastdel?) nötts ner.Kika in genom slavenshål för att kanske med lite tur kunna se något uppenbart fel. Be honom kolla efter läck vid givarcylindern, kan kanske till o med läckt IN i bilen...Börja med detta, funkar det fortfarande inte så får du snällt ta ner lådan.

Så där, då är bilen klar!! Det var tryck plattan som var spräckt. Tack för all hjälp dawwe!!

/David


Sök