4314
Sök

Motorlampa tänds volvo s60 felkod: 261A

5 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
hej!

har nu haft lite knas med bilen. volvo s60 2.4T 01. varit förbi verkstad o läst ut felkoder.
felkoden som finns heter 261A, och var något med lambdareglering.
kör jag lungt så tänds den inte, men när man kör lite hårdare/pressar bilen. så tänds lampan, och det är samma kod. alltså koden är inte permanent, då det går och radera den.
har läst runt lite och endel har bytt lambdasond, men utan resultat. kan LMM ha något att göra med detta?
någon som haft samma problem som jag?

/Robin

871 Inlägg
9 juli 2013
En bilverksta brukar använda sej av något som heter autodata, i där får man "översättning" av felkoden och möjliga fel som får felkoden att komma upp.

Lambdareglering, du har 2st sonder på din bil, en före katt och en efter, diagnos och reglersond.

Det kan vara bra att veta vilken din bil sätter på.

466 Inlägg
9 juli 2013
får jag låna tråden lite ? på min s60 kommer det upp. Motor servic erfodras men när jag kopplar in min dator i obd utaget så vissar det ingen fel kod skumt.. någon som vet vad det kan vara då ?
Senast redigerat av Lyngmo (9 juli 2013)

871 Inlägg
9 juli 2013
Vad har du för obd program?

5 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
ja dom använde både autodata och bosch. det stod ju vissa saker de kunde bero på, men jag tänkte om någon hade upplevt samma sak o återgärdat det. verkstan ville byta den främre sonden efter dom hade kollat vakuum läckage. men sen har jag läst att många bytt lmm när dom fått den felkoden o då känns de onödigt och byta lambdasond.... tycker jag tongue

466 Inlägg
10 juli 2013
torque....ifrån min samsung.

466 Inlägg
10 juli 2013
Sökte av bilen igen med min felkods läsare. Så kom det upp..Powertrain - Transmission - ISO/SAE ControlledDescriptionClutch Position Sensor Circuit High.

Vad menas med det ?

6 638 Inlägg
10 juli 2013
Lyngmo skrev:
Sökte av bilen igen med min felkods läsare. Så kom det upp..Powertrain - Transmission - ISO/SAE ControlledDescriptionClutch Position Sensor Circuit High.

Vad menas med det ?

Kopplingskontakten eller kablaget till den.

De/Dem

466 Inlägg
10 juli 2013
Är det den kontakten under pedalen eller bakom ? Den långa pinnen du tänker på som är fjärdrande ? Eller själva svarta kontakten. Jag testade att ta bort pinnen och sätta tillbaka och själva kontakten sitter fast.
Har kollat efter säkring också men hittade ingen

450 Inlägg
10 juli 2013
Robinns skrev:
hej!

har nu haft lite knas med bilen. volvo s60 2.4T 01. varit förbi verkstad o läst ut felkoder.
felkoden som finns heter 261A, och var något med lambdareglering.
kör jag lungt så tänds den inte, men när man kör lite hårdare/pressar bilen. så tänds lampan, och det är samma kod. alltså koden är inte permanent, då det går och radera den.
har läst runt lite och endel har bytt lambdasond, men utan resultat. kan LMM ha något att göra med detta?
någon som haft samma problem som jag?

/Robin

Vadå permanent, för att lampan ska tändas krävs de minst 3 låsa upp starta köra stänga av låsa cyklar innan en varningslampa tänds därav dröjer det ett tag, felet finns givetvis där hela tiden !

Om du inte är väl villig at göra som verkstaden vill, finns de nye mycket folk här på gorg kan göra heller.

Kostar att reparera bil, aldrig gratis

3 860 Inlägg
10 juli 2013
Fel på LMM borde ge en egen felkod... hmm
Och Om du väljer mellan att byta LMM eller lambdasond.. ja, alltså då är det väl billigare att byta båda lambdasonderana innan man ger sig på LMM?!

Ang "motor styr serv erfodras"... också fått den koden. Åkte till volvo verkstad och kollade direkt. Men den fanns inte alls i loggen tongue Dom hade ingen aning om varför jag fick den koden alls när där inte var något felkod registrerad! hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

466 Inlägg
10 juli 2013
spokenratt....... ja smma här skumt. jag får bara på Powertrain - Transmission - ISO/SAE

Sök