3369
Sök

Saab 9-3 aero 2001, Sprutar ut olja ur oljelocket

37 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#1
Tja..

Tryckte på lite med bilen nyss och när jag kom hem började det ryka utav bara helvete.
Luktade brännt gummi typ men såg att det kom under motorhuven.
Öppnade huven och såg att det sprutat ut ganska mycket olja ut ur oljelocket (Där man fyller på motorolja).
Tog bort oljestickan och såg att en packning på undersidan sprängts bort?
Satte dit oljestickan och startade bilen, inga missljud men det syntes tydligt att det inte var tätt.

Frågeställning:
1.Kan det vara så att jag har tur och att det bara är en trasig packning på motorstickan?
2. Kan det vara så att motorn har gjort sitt och jag har ett dyrt verkstadsbesök att vänta mig nu när man redan bränt semesterkassan..?

Har sökt men hittade inget om olja som sprutar ut vid oljelocket.

Buhu..

Kom på mer saker jag kan passa på att fråga nu när jag ändå är här och bökar.

Turbomätaren laddar en bit upp på mätaren redan vid start. Halvvägs på första "baren" så att säga, den vita delen.
Sen så ligger den inte på 1000varv vid start som innan utan på 1500varv vid start.
Detta problem försvinner när bilen är varm.
Notera att detta problem började för någon månadsen, inte nyss efter min racing repa.
Senast redigerat av Svampsaft559 (22 juli 2013)

4 670 Inlägg
22 juli 2013
#2
Ta ett komptest på motorn! Kolla så den inte trycker ner komp i tråget


37 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#3
mickius skrev:
Ta ett komptest på motorn! Kolla så den inte trycker ner komp i tråget

Vart gör jag det och vad kostar det?
Då får jag redan på om den trycker ner komp i tråget alltså?
Vad händer om den gör de då..?
Tack för snabbt svar!

4 670 Inlägg
22 juli 2013
#4
Svampsaft559 skrev:
mickius skrev:
Ta ett komptest på motorn! Kolla så den inte trycker ner komp i tråget

Vart gör jag det och vad kostar det?
Då får jag redan på om den trycker ner komp i tråget alltså?
Vad händer om den gör de då..?
Tack för snabbt svar!

En mätare kostar 200kr på biltema. Verkstad ingen aning om vaddom tar.

Lossa alla tändstift skruva ner mätaren koppla ur tk o soppapump vrid starten 6-8 varv med fullgas. Skriv ner värdet o gör lika på alla andra. Snurra strten lika många varv på alla!

Motorn ska vara varm!!!

Är de dåligt komp är de bara riva motorn tyvärr!
Med komptest får du reda på om den läcker ur komp ifrån förbränningrummet. Gör den detta så är de troligen kassa kolvringar/kolvar eller ventil som gått åt skogen. Sistnämda gör ej så den trycker ur olja ur oljepåfyllningen.

Billig sak att kolla som underlättar mycket om hur motorn mår

Är din vevhus uppgraderad?
Senast redigerat av mickius (22 juli 2013)


37 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#5
mickius skrev:
Svampsaft559 skrev:
mickius skrev:
Ta ett komptest på motorn! Kolla så den inte trycker ner komp i tråget

Vart gör jag det och vad kostar det?
Då får jag redan på om den trycker ner komp i tråget alltså?
Vad händer om den gör de då..?
Tack för snabbt svar!

En mätare kostar 200kr på biltema. Verkstad ingen aning om vaddom tar.

Lossa alla tändstift skruva ner mätaren koppla ur tk o soppapump vrid starten 6-8 varv med fullgas. Skriv ner värdet o gör lika på alla andra. Snurra strten lika många varv på alla!

Motorn ska vara varm!!!

Är de dåligt komp är de bara riva motorn tyvärr!
Med komptest får du reda på om den läcker ur komp ifrån förbränningrummet. Gör den detta så är de troligen kassa kolvringar/kolvar eller ventil som gått åt skogen. Sistnämda gör ej så den trycker ur olja ur oljepåfyllningen.

Billig sak att kolla som underlättar mycket om hur motorn mår

Är din vevhus uppgraderad?

Det är överkurs för mig.. Låter hellre en verkstad göra det.
Ja, vevhusventilationen är uppgraderad.
Såg att du haft ett gäng saabar, har du någon gissning om vad det kostar om man ska riva motorn?  En renovering eller köpa en begangnad och sätta i?
Tackar ödmjukt för din kunskap och tid.

4 670 Inlägg
22 juli 2013
#6
Beg motor går nog hitta billigt någon till ett par 1000 lappar men där vet du ju aldrig skicket på om du inte köper en helt nyrenoverad som kan styrka detta! Passa dig bara finns några skojjare på blocket!!

Att renovera en motor är svårt o säga beror helt på vad som måste göras/bytas men ska den renoveras komplett

Vevlager
Ramlager
Polera vev ev slipa
Hona cylinderlopp
Kontrollmäta blocket
Kolvringar
Ev kolvar
Kanske stoppa ner t5 grejjer istället håller mycket bättre än t7
Plana toppen ev
Kontrollera ventiler ev byta ventiler
Slipa in ventiler

Passa på o byta kamkedja osv
Alla packningar

Osv osv de drar iväg snabbt! Där emot får man en motor i toppskick! Men ack vad snabbt pengarna rullar iväg vid en seriös motoreenovering
Senast redigerat av mickius (22 juli 2013)


4 670 Inlägg
22 juli 2013
#7
men börja inte tänka i dessa banor innan du hittat ett fel!

Komptest är riktigt enkelt o göra! Kan du byta tändstift kan du göra ett komptest.
Ja e inte superhaj på hur vevhusen fungerar på t7 om det sätter sig kan ge detta fel du fått!
Senast redigerat av mickius (22 juli 2013)


89 Inlägg
22 juli 2013
#8
Har du kollar packningen som sitter i påfyllningsröret vid stickan?

155 Inlägg
22 juli 2013
#9
Det KAN vara så att den vita backventilen som sitter mellan spjällhus och vevhusventilationen är trasig. Då brukar den kunna trycka ur sig olja vid påfyllningen. Enkelt att testa, bara att blåsa igenom den. Ska bara gå åt ena hållet.

Är bilen trimmad så är risken för kolvras ganska stor dock. Det ser du direkt med ett komptest.
Att renovera är "billigt" om man gör det själv. Men räkna iaf på minst 5-10 000 kr om du vill att det ska bli någorlunda bra. Om du gör det själv. Det är många små delar och packningar som man inte tänker på. Sen har du maskinbearbetning och liknande.

Det jag hade gjort var att byta motor, köp inte från en privatperson. Köp från en bilskrot, då har du garanti. Priset är dessutom inte speciellt mkt högre på skrotarna.


4 670 Inlägg
22 juli 2013
#10
Eklund69 skrev:
Har du kollar packningen som sitter i påfyllningsröret vid stickan?

Han skrev ju i första inlägget att den "sprängts" bort o de tar jag som att någon är fel någonstanns


4 670 Inlägg
22 juli 2013
#11
snaku skrev:
Det KAN vara så att den vita backventilen som sitter mellan spjällhus och vevhusventilationen är trasig. Då brukar den kunna trycka ur sig olja vid påfyllningen. Enkelt att testa, bara att blåsa igenom den. Ska bara gå åt ena hållet.

Är bilen trimmad så är risken för kolvras ganska stor dock. Det ser du direkt med ett komptest.
Att renovera är "billigt" om man gör det själv. Men räkna iaf på minst 5-10 000 kr om du vill att det ska bli någorlunda bra. Om du gör det själv. Det är många små delar och packningar som man inte tänker på. Sen har du maskinbearbetning och liknande.

Det jag hade gjort var att byta motor, köp inte från en privatperson. Köp från en bilskrot, då har du garanti. Priset är dessutom inte speciellt mkt högre på skrotarna.

Backventil glömde jag helt bort smile bra tips där o kika så han inte trycker in laddtryck i motorn!



Sök