2681
Sök

Sätta in en turbo i en 940 gl.

18 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#1
lite hjälp tack!
har en 940 gl 91 som jag vill få i en turbo i, jag har hört att detta är en sugmotor (sugis) men jag är ganska ny på detta med bil trim. men hur mycket jobb är det att göra?
tänker inte köpa en ltt eller ftt som många säger utan vill bygga på denna. sen så har jag ett år innan besiktningen också.

Det jag vet är att man måste byta grenröret, intecooler, insprut. vad är det mer för delar/ saker som man måste köpa?
smile

Dahlgren
450 Inlägg
23 juli 2013
#2
Ditt första projekt är att konvertera till turbo..
Och du har "Hört" Att det är en sugmotor..
Du har ganska mycket att lära och läsa innan du skall börja med detta projekt.
Kan ju redan nu säga att det är billigare för dig att köpa en 940 ltt/ftt och börja bygga från den.


18 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#3
hur mycket jobb är det att bygga på denna?? om man bara vill få i turbon?
vad är det mer man måste göra eftersom det är så dyrt?

Dahlgren
450 Inlägg
23 juli 2013
#4
Det är både tid och pengar som drar iväg.


typ en mitsubishi 16/19T? Kostar väll ca 4-7000kr beroende på säljare och skick.
Downpipe 3"
racekat
2,5-3" System
grenrör,
större ic
Vet inte vad downpipe/racekat och rören kostar, men säg typ runt 10000kr för ett nytt? billigare att bygga själv!
Wastegate/magnetventil/lmm
Bättre tändstift skadar inte.
bättre soppapump beroende på hur mycket du ska trimma.

sportfilter? öppet eller i box
oljeretur och en massa annat tjoffs
Spridare? typ bosch gröna R spridare 465cc eller simens dekka spridare. kostar mellan 5-900kr st
Vilket sprut skall du köra på? visst man kan ta styrboxen från en ftt/ltt och sätta dit. Beroende på hur du bygger bilen. finns ju färdiga chipp anpassade efter olika setups.
Men ska du bygga vidare så är ju ett eftermarknadssprut rekommenderat.


18 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#5
okej då vet jag lite. tackar för hjälpen. du har nog rätt med att köpa en ltt/ftt men ska ta detta som ett stor projekt.

Dahlgren
450 Inlägg
23 juli 2013
#6
Billigare blir det absolut.
nästa steg blir ju då att byta kolvar/stakar lamell/tryckplatta, större turbo/spridare eftermarknadssprut. och då gäller det att se till att drivlina osv håller smile
Samt så får man ju inte glömma bort väghållningen/bromsar.
Inte roligt att försöka bromsa in bilen i 250km/h med original bromsar.


73 Inlägg
23 juli 2013
#7
Bygg å lär dig. Vad sitter det för motor i nu?
Ett original generör, orginalturbo, tryckrör, 940 ic kan man skrapa ihop på blocket för 1500-2000kr
Olja sätter du ett t kors vid oljetrycksgivaren och returen borrar du i blocket!

Sen lör du lösa det med soppa å så. Har du en f eller fb motor så kan du köpa turbons boxar,lmm, spridare!

Googla, läs mycket trådar osv så du får all grund kunskap innan du bestämmer dig för att bygga!


18 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#8
sitter orginal i den med 531 topp och vx3 kam. 531f heter motor eller om det är 531fb.

18 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#9
haha sant dahalgren smile men jag ska kolla läget lite och så. kan vara kul att göra något annorlunda någon som många kanske inte gör.wink

Driver
2 111 Inlägg
23 juli 2013
#10
Anledningen till att många inte gör det är väl att ltt finns. Den är laglig med turbo vilket din inte kommer vara. Dvs krockar du med turbon i är du rökt.

Men att bygga bara för att lära sig är väl bra bra och kul så den biten säger jag ingenting om smile.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

1 915 Inlägg
23 juli 2013
#11
Toppen heter 531, motorn heter B230FB!
Är det inte bättre att ha en bil som är laglig att köra med på gatan?
Istället för att göra ett olagligt hemmabygge som aldrig kommer bli godkänt att köra med, så köp en komplett FT/FK motor och sätt i din bil, går att hitta billigt ibland. Sen åka o regbesikta bilen med ny motor så blir den laglig att köra med på gatan.
Efter det kan du trimma vidare med större turbo, chip osv om du så vill...

sweder skrev:
sitter orginal i den med 531 topp och vx3 kam. 531f heter motor eller om det är 531fb.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

18 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#12
men om man byter motor och reggar om det, måste man inte regga den igen då om man sätter i en turbo i den ny motorn? ?
ps: plev fel med numrera på motorn ^^ sorry

344 Inlägg
23 juli 2013
#13
sweder skrev:
men om man byter motor och reggar om det, måste man inte regga den igen då om man sätter i en turbo i den ny motorn? ?
ps: plev fel med numrera på motorn ^^ sorry

du kan inte regga en motor med trim/turbo och sådant, det du kan göra är att byta till en motor som redan har turbo att regga med


http://sfro.com/index.php/avgasregler-mm


Sök