3448
Sök

GAS silver C4 - kortslutning/bränt/skadat - Värt att reparera?

6 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Jag har spenderat ett antal timmar med att försöka läsa mig till svar på mina problem med min installation, kan inte påstå att jag hittat nåt tyvärr. så därför skapar jag denna tråd.

Lite bakgrunds historia.

Köpte 2st C4 steg 2011
Köpte samtidigt:
2st kabelpaket
2st extra lågnivå
http://www.brl.se/sv/artiklar/t-696.html
samt ett par 5.25 coaxial från jbl (kommer ej ihåg namnet)
Jag blev rekommenderad detta på BRL
Allt har sedan dess legat i förvaring (alltså ca 2 år). Kopplades in för första gången nu i helgen.

Monterade in 1 steg +6*9 +5.25 i en bmw E36 sedan -95.
Stereon som används är Pioneer DEH-P5100UB

Kopplade ur batteriets +pol, drog alla kablar, dubbelkollade att allt var korrekt och uppsäkrat.
Anslöt +polen på batteriet - 25A säkringen i dosan på kabeln till steget brann direkt.
Tänkte att jag kanske säkrat för lite iom att steget har 3x25A själv och att kabelsatsen hade 80A i dosan från början.
Satte i en 60A i dosan och testade igen - alla säkringar i steget brann men den i dosan höll.

Satte upp det andra steget på bänken och kopplade in ett bilbatteri - inga problem, anslöt remoten via batteriet också - steget lös upp och verkade fungera som det skulle.
Bytte plats på de 2 stegen, kopplade in allt och anslöt +polen - steget startade utan problem men inget ljud hördes. Lade märke till att pwr lampan blinkade långsamt och att prot lampan gjorde likadant, ej i takt dock.

Åkte in till BRL för att få hjälp

Det som konstaterades av personalen var att det ena steget hade direktkontakt mellan sin + och - kontakt. Inuti steget alltså. (det var det första jag monterade)

Det andra steget var det också något fel på enl dem, iom att det inte sände ut signal till högtalarna.

Enligt personalen hade jag dålig jord på steget (ca 2V tappad effekt när han mätte kablarna vid steget, vet ej vad det innebär i praktiken) men det skulle inte kunna förstöra steget sa han.
Jag ska byta plats på jorden, till av personalen angiven plats (balk i bagaget, samma sida som batteriet sitter)

Jag kan inte hitta något som är felkopplat, skadat eller några kardeler som sticker ut som kan få kontakt med något.

Frågor jag har i detta läge är alltså:

1 - Är det värt att reparera dessa gamla steg?
2 - Har jag gjort något katastrofalt fel i min montering som jag inte upptäckt?

3 - Om jag köper ett nytt steg, vad ska jag välja?
Jag har kollat runt på nätet men jag förstår inte vad jag ska leta efter, behöver hjälp av någon som vet vad dom gör. ca 4000kr är max för ett steg.
Vad är bättre, köpa 2st 2kanals eller 1st 4 kanals?

4 - Finns det någon i Örebro takten som är villig att hjälpa mig undersöka detta?

Jag ber på förhand om ursäkt om något är otydligt eller om det saknas information om något.

Tacksam för all hjälp jag kan få med dessa problem.

6 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Har varit ute och kopplat under dagen.
In med en ny jordkabel till ny plats (balk i bagagerummet)
Fick för mig att testa att koppla in det steget som startade upp men inte sände någon signal till högtalarna.
Nu fungerade det felfritt.
Skönt, men lite förbryllande.

Kan det verkligen räcka med att steget får bättre jord för att fungera?
Första testet stod steget med blinkande pwr och prot lampor.

Kan lägga till att de 5.25" högtalarna som sitter i kickpanelerna inte är från jbl utan är likadana som.
http://www.brc.se/koaxialhogtalare/dls/ … hogtalare/

Sök