Min b234f har börjat ticka. Den har mestadels stått still i 2 månader. Förra veckan plockade jag ur luftburken för att ordna med spolarvätsketanken. Då jag satt tillbaka alltihop missade jag kontakten som sitter på slangen till luftburken. Då tändes lambdan och bilen gick skit dåligt. Jag satte tillbaka den och släckte lampan. I tisdags testade jag starta motorn och gasade lite och då gick den som vanligt vad jag vill minnas (inga tokvarvningar) och på onsdagkväll startade jag den men då tickar/knackar den.
Olja finns och den byttes i september bilen har gått cirka 3-400 mil sedan dess. Den har ryckt lite på lägre varv men misstänker att det är pågrund utav tankpumpen inte funkar. Försökte kolla om kamremmen kuggat se länkar nedanför. Förra ägaren hade kamremms ras vid 36000 mil, ventiler,remmar osv repades på firma och han körde bilen runt 1700 mil till och jag köpte den. den har nu gått 37200
Summa sumarum: # Din 740 b234f tickar # Tickar efter att ni "plottra lite med blinkers etc". < Har själv svårt o se ett sammanhang med just blinkersbiten... # Olja finns. # LMM har varit bortkopplad men är inkopplad och motorlampan släckt. # Osäker på om kamremmen kuggat. Hur man kollar det t ex?.
Sammanfattade lite så fler slipper truga sig igenom klumpen med text. Radbyte osv är rätt OK om man vill att folk ska orka bry sig att svara
Se TS inlägg för länkar osv.
Mvh Janken
Senast redigerat av Janken (19 juli 2013)
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Summa sumarum: # Din 740 b234f tickar # Tickar efter att ni "plottra lite med blinkers etc". < Har själv svårt o se ett sammanhang med just blinkersbiten... # Olja finns. # LMM har varit bortkopplad men är inkopplad och motorlampan släckt. # Osäker på om kamremmen kuggat. Hur man kollar det t ex?.
Sammanfattade lite så fler slipper truga sig igenom klumpen med text. Radbyte osv är rätt OK om man vill att folk ska orka bry sig att svara
Se TS inlägg för länkar osv.
Mvh Janken
Trött och irriterad då jag skrev av mig men plockat bort allt oviktigt nu
Har du provat att köra en stund eller har du bara startat en kortare stund? Annars är det normalt att ventilerna tickar en stund vid kallstart.
Kallstart? de är ju klart att arbetstempen inte är 16 grader som ute är nu men tror du det kan vara det ? Har bara haft den i tomgång. Indragen lapp nu så jag kör varken långt eller kort.
Standard att de tickar på 16v.. en hydralisk tryckare som är slut förmodligen. Ta å varva se om de tystna?
sista jag kollade så tickade itakt med varven. Har annat problem nu.. Tändkablarna är knas förmig. Får inte på dom på stiften i vilket fall. Finns inget sånt å köpa där jag bor/har bilen nu.. Det var lite olja på båda sidor av stiften också... Funderar på att göra mig av med helvetet