3657
Sök

Akuthjälp med Volvo 740 motor och chassi. (A-traktor)

110 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
Hej,

Var idag och kollade på en Volvo 740 A-traktor (kapad). Den var fin utvändigt, och han
som hade byggt den kunde verkligen. Men nuvarande ägare har haft den i 2år, och har
inte gjort något alls på den. Han sa att den inte har några problem, men hittade endå
några. Jag vet inte alls hur allvarligt de är, men hoppas att ni kan hjälpa mig.

När jag startade den så "darrade" det mycket (skakade). Men så fort jag gav lite gas
så blev den riktigt normal. Kan det hjälpa om man skulle höja tomgången på den?

Kopplingen gnisslade när man tryckte ner den, men växlarna gick bra i. Den hade stort
avgasrör, som var rakt hela vägen. (Hade ingen ljuddämpare). Men det var inte fast
någonstans.. Så hela röret vibrerade. Hur skall jag sätta fast den? Jag menar lite skall
det väl vibrera? Och det måste vara något material som håller och inte smälter.

Ljudet var jag ganska nöjd med. (2x12", 2x8", 2x9,6" märke GAS) och ett Kenwood
slutsteg på 600W. Men tycker att 600W låter ganska lite om man tänker på hur
många högtalare det är.. Testade ju inte så mycket men vad tycker ni?

Det var något i själva motorn som vibrerade och det lät inte så bra, vad kan det ha
varit?

Han skulle ha 38.000:- men fick den för 36.000:- måste genast byta all olja på den
och sånt. Det är inte bytt på 2 år. Jag har inte haft Volvo tidigare, men behöver 740an
någon speciell olja? Skall ha till differentialen, motorn, växellådan osv.

Tack för svar!
Mvh, Jocke

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191822/191822-675d414470fc39f980a46b4182cbf263_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191822/191822-b875f295fe353c1f24fb5f2b9624be28_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191822/191822-baa151e24ce166c8060225e588b92a62_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191822/191822-59f0eb455933f24439508511e01f5022_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191822/191822-10147a88ae92341c3cd418adb41c9a30_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191822/191822-1fdc77842ddb63d9349b716ee58af430_tn.jpg

Lastbilsmekaniker
5 243 Inlägg
110 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
volvoqq skrev:
Skulle gissa med kopplingen att utrampningslagret är dåligt.

Okej är det svårt att byta?

Forummoderator
26 373 Inlägg
26 juli 2013
Seriöst..köper man en A-traktor för 36 000 kronor?
Aja..tur det inte är mina pengar..

Hursomhelst. Att det gnäller när man kopplar - tolkade det som så - är en klassiker, och kan lika gärna vara att det är osmörjd kopplingswire eller osmörjd pedalställ.

Avgassystem kan man dra ihop med avgasrörsklammers. Finns på Mekonomen och så vidare.

För övrigt så finns det väl mer passande forum för A-traktorer än Garaget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

110 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:

Hursomhelst. Att det gnäller när man kopplar - tolkade det som så - är en klassiker, och kan lika gärna vara att det är osmörjd kopplingswire eller osmörjd pedalställ.

Avgassystem kan man dra ihop med avgasrörsklammers. Finns på Mekonomen och så vidare.

Jep jag vet att det är dyrt, men A-traktor är dyra. Och skall de vara i någorlunda skicka så brukar
de kosta där kring 30-60 000kr. Jag hade en Land Rover Defender som projekt, och sålde den för
62.000kr, så vinner endå ganska mycket på det. Funderade också på att skriva det i ett A-traktor
forum, men det finns endast ett och det är ganska oaktivt. Dessutom är jag redan medlem på
garaget, och en A-traktor är ju egentligen en vanlig personbil med spärr.

Forummoderator
26 373 Inlägg
27 juli 2013
CleanUpGuy skrev:
Mack skrev:

Jep jag vet att det är dyrt, men A-traktor är dyra. Och skall de vara i någorlunda skicka så brukar
de kosta där kring 30-60 000kr. Jag hade en Land Rover Defender som projekt, och sålde den för
62.000kr, så vinner endå ganska mycket på det. Funderade också på att skriva det i ett A-traktor
forum, men det finns endast ett och det är ganska oaktivt. Dessutom är jag redan medlem på

Jajo..tänkte mer på reglerna..

"13§ Vett och etikett

•Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna"

110 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
CleanUpGuy skrev:
Mack skrev:

"13§ Vett och etikett

•Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna"

Aha okej hmm Jag har inte vetat om den regeln. Tycker det är ganska dum regel.. Jag menar, jag har inte
personbils körkort, men kör endå personbilar på eget område och bygger på dem. Sen kör jag ju A-traktor
och andra fordon på vägarna. Går i fordons linjen på gymnasiet, men har haft ganska mycket hjälp här
på forumet. Men om reglerna är såna så får väl någon moderator bannlysa mig då.

Forummoderator
26 373 Inlägg
27 juli 2013
CleanUpGuy skrev:
Mack skrev:
CleanUpGuy skrev:

"13§ Vett och etikett

Aha okej hmm Jag har inte vetat om den regeln. Tycker det är ganska dum regel.. Jag menar, jag har inte
personbils körkort, men kör endå personbilar på eget område och bygger på dem. Sen kör jag ju A-traktor
och andra fordon på vägarna. Går i fordons linjen på gymnasiet, men har haft ganska mycket hjälp här
på forumet. Men om reglerna är såna så får väl någon moderator bannlysa mig då.

Det är inget illa menat, och klart du inte behöver bannlysas.
Välj dina ämnen och hur du vinklar dem, så håller du dig till reglerna i alla fall - om du förstår hur jag menar..

110 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Aa förstår vad du menar.

Sök