3682
Sök

Dimljus bak Volvo 740

____________________________________
1 340 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej, har en liten fundering över dimljusen bak på volvo 744 (sedan). Knapp och så finns ju original monterat, lika så insats i lyckthuset bak, men har kollat på 4 st bilar nu och det fungerar varken på någon av dem hmm
Både på bilar med gamla baken och några 90or, och indikatorn på att knappen lyser inte ens, fast lampor och så är hela därbak :S
Testat olika lägen på ljusomställaren, men inget får de att lysa!
Jag som gör något fel? är det vanligt med detta fel?

Mvh smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Forummoderator
26 361 Inlägg
13 mars 2010
#2
Det där är nåt jag också har tänkt på.
Har även sett 700:or med bromsljusen som samma lampa som ordinarie bakljus, om jag inte minns helt fel. Fast det kan ju kanske folk koppla om, om de vill, vad vet jag.

På 200-modellen så finns det ju olika mattor och insatser i baklyktorna, kanske är samma till 700?
Dvs, en del har ju inte ens ett hål till lampan i mitten nedtill sett i själva insatsen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
13 mars 2010
#3
Eftersom knappen sitter originalmonterad så ska ju rimligtvis lamporna fungera tycker jag, annars skulle inte knappen sitta där. I kabelstammarna brukar det finnas en del extrakablar just för alla olika utrustningsnivåer, men att man även monterar en extraknapp som inte har någon funktion tror jag inte.

Fast det är min personliga åsikt, jag har inte kollat upp detta på en massa olika bilar. smile

RightFront: Mät om det kommer spänning från säkringen, sedan vid strömbrytaren. På min 240-86 sitter det dimbakljus och de fungerar när ljusomkopplaren står i sitt halvljusläge (normalläge), har ju automatiskt halvljus.

18 Inlägg
13 mars 2010
#4
Den knappen funkar i min 740, doc den ända 740:in som jag har sett att den funkar ismile hade en annan 740 innan å då kopplade jag in dimljusen själv från baklyset.


357 Inlägg
13 mars 2010
#5
Säkringen brukar gå och folk byter oftast inte denna då det oftast bara är dimljuset som går på den säkringen. Kan ju vara en orsak iaf.

AirOne skrev:
Har även sett 700:or med bromsljusen som samma lampa som ordinarie bakljus, om jag inte minns helt fel. Fast det kan ju kanske folk koppla om, om de vill, vad vet jag.

740 -89 har bromsljuset i samma lampa som bakljuset, längst ut. om det är det du menar?
Senast redigerat av aF (13 mars 2010)


664 Inlägg
13 mars 2010
#6
Dimljuset är ju lamporna nere längst mot regplåten. Funkar perfekt på tjejens 740 -86.

Egen företagare
864 Inlägg
13 mars 2010
#7
aF skrev:
Säkringen brukar gå och folk byter oftast inte denna då det oftast bara är dimljuset som går på den säkringen. Kan ju vara en orsak iaf.

AirOne skrev:
Har även sett 700:or med bromsljusen som samma lampa som ordinarie bakljus, om jag inte minns helt fel. Fast det kan ju kanske folk koppla om, om de vill, vad vet jag.

740 -89 har bromsljuset i samma lampa som bakljuset, längst ut. om det är det du menar?

Alla 740 har bromsljuset längst ut.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Forummoderator
26 361 Inlägg
13 mars 2010
#8
aF skrev:
Säkringen brukar gå och folk byter oftast inte denna då det oftast bara är dimljuset som går på den säkringen. Kan ju vara en orsak iaf.

AirOne skrev:
Har även sett 700:or med bromsljusen som samma lampa som ordinarie bakljus, om jag inte minns helt fel. Fast det kan ju kanske folk koppla om, om de vill, vad vet jag.

740 -89 har bromsljuset i samma lampa som bakljuset, längst ut. om det är det du menar?

Yes. Så är det jag menar. Men vad används då lampan till högst upp "längst in" till då på 700:or?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

845 Inlägg
13 mars 2010
#9
AirOne skrev:
aF skrev:
Säkringen brukar gå och folk byter oftast inte denna då det oftast bara är dimljuset som går på den säkringen. Kan ju vara en orsak iaf.

AirOne skrev:
Har även sett 700:or med bromsljusen som samma lampa som ordinarie bakljus, om jag inte minns helt fel. Fast det kan ju kanske folk koppla om, om de vill, vad vet jag.

740 -89 har bromsljuset i samma lampa som bakljuset, längst ut. om det är det du menar?

Yes. Så är det jag menar. Men vad används då lampan till högst upp "längst in" till då på 700:or?

Inget. För det är en Reflex.


130 Inlägg
13 mars 2010
#10
är väl bara reflex i den högst upp längst in på 740


Forummoderator
26 361 Inlägg
13 mars 2010
#11
Mr_steff skrev:
är väl bara reflex i den högst upp längst in på 740

Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag.. smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 738 Inlägg
16 juni 2013
#12
nån som kanske kan hjälpa mej också med mitt dimljus bak på min 744 från 1988
knapp finns även kablar från knappen finns men relä o relähållare saknas. varför har dom inte bryt sej om att koppla in det på fabriken o struntat i relät?
nån som kanske vet vart dom där 3 kablarna från knappen går så att man kan göra en egen inkoppling?
mvh smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Outlaw
178 Inlägg
26 juli 2013
#13
Vredet för ljusen ska peka mot ratten, och och knappen för dimljusen ska lysa när den är påslagen.
Lyser inte knappen så kan det vara glödlampan i knappen som gått sönder. Kolla glödlamporna i dimljusen.
Och dimljusen sitter längst in mot regplåten.
Senast redigerat av Noisehero (26 juli 2013)

Diesel, pilsner & hemkört

6 738 Inlägg
26 juli 2013
#14
Noisehero skrev:
Vredet för ljusen ska peka mot ratten, och och knappen för dimljusen ska lysa när den är påslagen.
Lyser inte knappen så kan det vara glödlampan i knappen som gått sönder. Kolla glödlamporna i dimljusen.
Och dimljusen sitter längst in mot regplåten.

tack, jag har löst mitt problem nu tongue de var bara säkringen som saknades x)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Outlaw
178 Inlägg
29 juli 2013
#15
Henkix skrev:
Noisehero skrev:
Vredet för ljusen ska peka mot ratten, och och knappen för dimljusen ska lysa när den är påslagen.
Lyser inte knappen så kan det vara glödlampan i knappen som gått sönder. Kolla glödlamporna i dimljusen.
Och dimljusen sitter längst in mot regplåten.

tack, jag har löst mitt problem nu tongue de var bara säkringen som saknades x)

Jaha! Ja, det brukar ju vara boven i dramat.

Diesel, pilsner & hemkört


Sök