2266
Sök

Hjälp med inkoppling av bilstereo!

*.*
54 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Tjänna!

Har köpt nya Alpine 178BT.

Det jag skulle vilja veta är: vilka kablar behöver jag koppla in i stereon?

Att köra "plug'n'play" med ISO är inte aktuellt, detta är en SAAB 9-3 från 0-5.

Jag har kopplat in följande: konstant +12V, konstant -12V, (dessa är tagna från huvudenheten ovanför) remote (till slutsteget), stickproppen till antennen.

Nu undrar jag, måste jag koppla in "Power-antenna"?

Illimination har jag tagit från huvudenheten, vet dock inte om den ens behövs?

Och stora frågan, "start-kabeln" (ignition), var hittar jag den? När jag mäter hittar jag bara spänning när tändningen är på "on", jag vill att stereon skall kunna spela när tändningen står på "off", originalstereon gick att spela då.

Tack för svar!

Gó?

27 Inlägg
28 juli 2013
om det är samma på 9-5an så tog jag ström bakom ljusomkopplaren.
Fanns en kabel där som hade ström i det läget. Sen skarvade jag bara på den.
Sen kunde jag spela utan att lysena stod på. Bara mäta med multimeter.

Gjorde liknande ingrepp på min golf för att få radiloäge
Senast redigerat av millennium_john (28 juli 2013)

*.*
54 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
hmm ljusomkopplare, du tänker alltså från vänster sida av ratten?
måste väl finnas något enklare, någonting bland alla de kablar som finns bakom acc/stereo??
Kommer inte åt att mäta till 100% men jag har inte hittat någon intressant på dem jag mätt. sad

Gó?

79 Inlägg
28 juli 2013
Posta förslagsvis i den här tråden så håller vi allt om installation i Saab 9-3 på ett ställe: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275844

27 Inlägg
29 juli 2013
annars är det väl bara mäta bakom säkringspanelen. cigguttag kan ju ha den strömmen.

*.*
54 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Cig-uttaget är bara på med tändningen och bakom säkringspanelen hittade jag inget intressant heller sad

Gó?

403 Inlägg
29 juli 2013
Dra en ny kabel från batteriet fungerar alltid, glöm inte säkring.

Annars borde det finnas konstant ström vid tändningslåset, men vet inte om jag rekommenderar det då bilen kanske inte startar om det blir fel.

*.*
54 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Carl7 skrev:
Dra en ny kabel från batteriet fungerar alltid, glöm inte säkring.

Annars borde det finnas konstant ström vid tändningslåset, men vet inte om jag rekommenderar det då bilen kanske inte startar om det blir fel.

Problemet är inte att jag inte hittar fast +12V.

Problemet är kabeln med +12V vid läget "OFF" på tändningen, vet inte var jag kan hitta en sådan.

Jag vill ha stereon på den kabeln eftersom då startar och stänger stereon av sig automatiskt samt att stereon kan vara på utan att lampor o dylikt är igång smile

Gó?

Sök