2696
Sök

Aygo piper efter avstängning (Ny huvudenhet installerad)

46 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Hejsan!

Jag inhandlade en Sony MEX-BT3900u häromdagen.
Slängde in den i aygon men fick sedan problem med att inställningarna inte sparades.

Jag konsulterade internet och fann att man skulle byta plats på två kablar
(röd och gul, permanent ström och tändningsström).
NU fungerar det äntligen, tänkte jag..
tills jag stängde av tändningen och hörde pip.

Det är tre pip på rad. Med några sekunders mellanrum.
Detta upprepas tre gånger.
Pip pip pip (paus) pip pip pip (paus) pip pip pip

Till det positiva så sparas inställningarna jag gör på stereon men jag är orolig för pipen.
Drar den ström även när den är avstängd? Har jag kopplat fel? Någon som har haft samma problem?

Ha de gött!
/Northwest

"I de flesta bilarna på våra vägar sitter det bara en person, vanligtvis föraren."
- Carol Malia, nyhetsankare på BBC

27 Inlägg
31 juli 2013
Nu var det ett tag sen jag hade en Sony, men då någon gång i tidernas begynnelse så hade Sony funktion att den piper sådär när man har stängt av för att varna för att man ska ta bort fronten på stereon som en stöldskyddspåminnelse.

Men orsaken till pipandet står säkert i stereons instruktionsbok?

1 436 Inlägg
31 juli 2013
Så gör Sonystereon som satt i min förra bil med. Så man inte glömmer att plocka bort fronten på den enormt exklusiva icke-mp3-cd-spelaren med 8 förprogrammerbara radiostationer och trestegs basboostfunktion.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

46 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
Haha! Tack grabbar!
"Om du ställer tändningen på OFF utan att ta bort frontpanelen kommer varningssignalen att ljuda under några sekunder"

Finns det något sätt att stänga av denna "varningssignal"? Är bara irriterande
Finns det verkligen människor som stjäl sånt nuförtiden?

"I de flesta bilarna på våra vägar sitter det bara en person, vanligtvis föraren."

1 436 Inlägg
31 juli 2013
Från sonys hemsida: "For the 2011 models that are indicated below and all other models made in 2012 or later, refer to the steps below if you would like to turn off the CAUT ALM (caution alarm) feature."

Så det skall dyka upp i settings-menyn om det går att stänga av, annars får du leva med det. wink

Edit: Länken: https://us.en.kb.sony.com/app/answers/d … 554,69589/

Din huvudenhet verkar ju kommit redan 2010 om man kollar på när manualerna är publicerade... men den kanske är uppdaterad senare...
Senast redigerat av Caffe (31 juli 2013)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

27 Inlägg
31 juli 2013
Lungt d. smile

Tror inte det går (hittade inte någon inställning på den jag hade i alla fall). neutral
Men visst är det säkert någon mindre fiffig figur som tycker det är värt tiden och böket med att stjäla den för att få någon hundring... Sen kan man ju så klart diskutera om funktionen är vettig eller inte.

Edit/ Ah. Så det går att stänga av nu för tiden alltså.
Senast redigerat av K0NG0 (31 juli 2013)

46 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
Caffe skrev:
Från sonys hemsida: "For the 2011 models that are indicated below and all other models made in 2012 or later, refer to the steps below if you would like to turn off the CAUT ALM (caution alarm) feature."

Så det skall dyka upp i settings-menyn om det går att stänga av, annars får du leva med det. wink

Edit: Länken: https://us.en.kb.sony.com/app/answers/d … 554,69589/

Din huvudenhet verkar ju kommit redan 2010 om man kollar på när manualerna är publicerade... men den kanske är uppdaterad senare...

Synd! Ja den måste kommit innan. Ska ut i bilen när det blir ljust och kika. Kan ju ha fört in det efteråt big_smile Tack för länken!

K0NG0 skrev:
Lungt d. smile

Tror inte det går (hittade inte någon inställning på den jag hade i alla fall). neutral
Men visst är det säkert någon mindre fiffig figur som tycker det är värt tiden och böket med att stjäla den för att få någon hundring... Sen kan man ju så klart diskutera om funktionen är vettig eller inte.

Edit/ Ah. Så det går att stänga av nu för tiden alltså.

Jo jag lyckades läsa någonstans att man kunde byta några kablar i ISO-kopplingen. Men då jag inte är någon elguru får jag väl antingen ställa in så att enheten är på i 30s efter att nyckeln tagits ur så att jag hinner långt därifrån eller bara lära mig leva med det wink

730 Inlägg
1 augusti 2013
Min Pioneer piper oxå några gånger när ja stänger av bilen. Ser inga problem med det!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

46 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
YeahBitch skrev:
Min Pioneer piper oxå några gånger när ja stänger av bilen. Ser inga problem med det!

Egentligen är det väl en bra funktion, tycker bara att valet att stänga på/av larmet hade varit gött. Men som sagt trodde jag att pipen var något fel med bilen, inte stereon som varnar. Men det tar ju inte många sekunder att avlägsna fronten smile

Sök