3716
Sök

Värre att fylla på olja i automatlådan (MB 722.6xx)

22 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#1
Hallå. Trågpackningen läcker(tror det är den) på min låda, och har faktiskt läckt en del nu. Har börjat märka att växlarna tar längre på sig att hoppa i, speciellt när jag står still och lägger in R och D.

Ibland när jag lägger in R eller D så svajar varvräknaren som satan, så bilen nästan dör Har detta med lådan att göra?

1.
Jag saknar nog en del olja, men jag vet inte vilken olja som är i just nu. Tänkte fråga om det är värre att hälla i mer olja eller om det är bättre att köra på tills jag kan byta alla olja och filter. (kanske en vecka/50 mil eller så)

2.
Om det nu inte är trågpackningen som läcker, har ni några tips på hur jag kan lokalisera läckan?

3.
Och vilken olja kan ni rekommendera?  Mekonomen säger att jag skall ha "41-160001MB7". Men den kostar fan 170:-/l och jag ska ha 9.2l.

Bilen är en w210 e420 1996. Automatlådan är en 722.6xx 5/1.

med vänlig hälsning
Senast redigerat av ronburgundy (25 juli 2013)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
25 juli 2013
#2
ronburgundy skrev:
Hallå. Trågpackningen läcker(tror det är den) på min låda, och har faktiskt läckt en del nu. Har börjat märka att växlarna tar längre på sig att hoppa i, speciellt när jag står still och lägger in R och D.

Ibland när jag lägger in R eller D så svajar varvräknaren som satan, så bilen nästan dör Har detta med lådan att göra?

1.
Jag saknar nog en del olja, men jag vet inte vilken olja som är i just nu. Tänkte fråga om det är värre att hälla i mer olja eller om det är bättre att köra på tills jag kan byta alla olja och filter. (kanske en vecka/50 mil eller så)

2.
Om det nu inte är trågpackningen som läcker, har ni några tips på hur jag kan lokalisera läckan?

3.
Och vilken olja kan ni rekommendera?  Mekonomen säger att jag skall ha "41-160001MB7". Men den kostar fan 170:-/l och jag ska ha 9.2l.

Bilen är en w210 e420 1996. Automatlådan är en 722.6xx 5/1.

med vänlig hälsning

Titta i instruktionsboken vilken olja det ska vara. Kanske Mekonomen har rätt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 127 Inlägg
25 juli 2013
#3
precis som du beskriver betedde sig min låda när det blev dåligt med olja.
att du ska ha 9,2 liter stämmer inte då denna volym är på en tom låda. när man byter olja och filter så tappar man inte ur all olja utan det blir några liter olja kvar i turbinen.
jag körde på mercedes org. olja då den var billigast har ja för mig. tror ja gav ca 150kr litern och fyllde 5,7 liter smile
ett tips är att köpa eller låna en oljesticka av mercedes för att kunna kolla oljan efter bytet. ska du ändå byta packning så byt filter med smile det kostar inte många kronor på mercedes smile dom  var billigare än skruvat smile
ett tips är att kolla alltid priser hos mercedes när du behöver delar wink ofta är det billigare eller samma pris som tex mekonomen och bättre kvalitet smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
25 juli 2013
#4
mb_pucken skrev:
precis som du beskriver betedde sig min låda när det blev dåligt med olja.
att du ska ha 9,2 liter stämmer inte då denna volym är på en tom låda. när man byter olja och filter så tappar man inte ur all olja utan det blir några liter olja kvar i turbinen.
jag körde på mercedes org. olja då den var billigast har ja för mig. tror ja gav ca 150kr litern och fyllde 5,7 liter smile
ett tips är att köpa eller låna en oljesticka av mercedes för att kunna kolla oljan efter bytet. ska du ändå byta packning så byt filter med smile det kostar inte många kronor på mercedes smile dom  var billigare än skruvat smile
ett tips är att kolla alltid priser hos mercedes när du behöver delar wink ofta är det billigare eller samma pris som tex mekonomen och bättre kvalitet smile

Vadå? Finns det inte oljesticka till automatlådorna på Mercedes, måste man låna eller köpa en sån varje gång man kollar oljan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

22 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
precis som du beskriver betedde sig min låda när det blev dåligt med olja.
att du ska ha 9,2 liter stämmer inte då denna volym är på en tom låda. när man byter olja och filter så tappar man inte ur all olja utan det blir några liter olja kvar i turbinen.
jag körde på mercedes org. olja då den var billigast har ja för mig. tror ja gav ca 150kr litern och fyllde 5,7 liter smile
ett tips är att köpa eller låna en oljesticka av mercedes för att kunna kolla oljan efter bytet. ska du ändå byta packning så byt filter med smile det kostar inte många kronor på mercedes smile dom  var billigare än skruvat smile
ett tips är att kolla alltid priser hos mercedes när du behöver delar wink ofta är det billigare eller samma pris som tex mekonomen och bättre kvalitet smile

Tack som fan för svar. Fet merca du har!

Jag har redan beställt en oljesticka ifrån MBspecialisten! Är dock osäker på hur man skall kolla oljenivån. Typ gå igenom alla lägen i lådan och sen sätta den i P och vänta 2 min, sen läsa av?


Gött att höra att jag inte behöver 9.2L, men om det nu finns kvar olja i turbinen kommer ju dessa två oljor att blandas, vilket är EXTREMT dåligt, väl?



Vettemannen:

Oljeröret är plomberat och ingen sticka finns original. Min sticka är längre än röret så jag sätter tillbaka pluggen varje gång jag kollat. Rätt drygt faktiskt...
Senast redigerat av ronburgundy (25 juli 2013)


5 127 Inlägg
25 juli 2013
#6
Vettemannen skrev:
mb_pucken skrev:
precis som du beskriver betedde sig min låda när det blev dåligt med olja.
att du ska ha 9,2 liter stämmer inte då denna volym är på en tom låda. när man byter olja och filter så tappar man inte ur all olja utan det blir några liter olja kvar i turbinen.
jag körde på mercedes org. olja då den var billigast har ja för mig. tror ja gav ca 150kr litern och fyllde 5,7 liter smile
ett tips är att köpa eller låna en oljesticka av mercedes för att kunna kolla oljan efter bytet. ska du ändå byta packning så byt filter med smile det kostar inte många kronor på mercedes smile dom  var billigare än skruvat smile
ett tips är att kolla alltid priser hos mercedes när du behöver delar wink ofta är det billigare eller samma pris som tex mekonomen och bättre kvalitet smile

Vadå? Finns det inte oljesticka till automatlådorna på Mercedes, måste man låna eller köpa en sån varje gång man kollar oljan?

/Benny

Nepp det gör ju inte det. Som tur är har ja kontakter där som stamkund wink vissa kan ha sticka men min har det ej.
Såg att ja gav fel pris på oljan då den kostade 166kr/l glömde att mitt pris var med rabatt smile
oljefiltret kostar 157kr och låsningen på locket till oljestocksröret kostar 7.20kr.
Packningen till tråget kostar 98kr.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
25 juli 2013
#7
ronburgundy skrev:
mb_pucken skrev:
precis som du beskriver betedde sig min låda när det blev dåligt med olja.
att du ska ha 9,2 liter stämmer inte då denna volym är på en tom låda. när man byter olja och filter så tappar man inte ur all olja utan det blir några liter olja kvar i turbinen.
jag körde på mercedes org. olja då den var billigast har ja för mig. tror ja gav ca 150kr litern och fyllde 5,7 liter smile
ett tips är att köpa eller låna en oljesticka av mercedes för att kunna kolla oljan efter bytet. ska du ändå byta packning så byt filter med smile det kostar inte många kronor på mercedes smile dom  var billigare än skruvat smile
ett tips är att kolla alltid priser hos mercedes när du behöver delar wink ofta är det billigare eller samma pris som tex mekonomen och bättre kvalitet smile

Tack som fan för svar.

Jag har redan beställt en oljesticka ifrån MBspecialisten! Är dock osäker på hur man skall kolla oljenivån. Typ gå igenom alla lägen i lådan och sen sätta den i P och vänta 2 min, sen läsa av?


Gött att höra att jag inte behöver 9.2L, men om det nu finns kvar olja i turbinen kommer ju dessa två oljor att blandas, vilket är EXTREMT dåligt, väl?



Vettemannen:

Oljeröret är plomberat och ingen sticka finns original. Min sticka är längre än röret så jag sätter tillbaka pluggen varje gång jag kollat. Rätt drygt faktiskt...

Okay! Dom spar in på en massa saker. Jag tror inte du behöver vänta 2 min, det brukar inte jag göra men annars är det nog rätt procedur! Du måste ju ha rätt längd på stickan så max-min kommer i rätt höjd annars visar det ju fel!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 127 Inlägg
25 juli 2013
#8
Har gör mig att lådans nivå ska kollas varm med bilen igång efter att alla växellägen gåtts igenom och spaken i läge P smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
25 juli 2013
#9
mb_pucken skrev:
Har gör mig att lådans nivå ska kollas varm med bilen igång efter att alla växellägen gåtts igenom och spaken i läge P smile

Exakt så tror jag med, brukar vara så med de flesta automatlådor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
27 juli 2013
#10
Oljan i lådan ska hålla 80grader när man kollar oljenivån..


Forummoderator
18 092 Inlägg
27 juli 2013
#11
mb_pucken skrev:
Har gör mig att lådans nivå ska kollas varm med bilen igång efter att alla växellägen gåtts igenom och spaken i läge P smile

Japp. Varmköra bilen duger inte. Lådan vill ha cirka 20 minuters körning till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#12
mb_pucken skrev:
precis som du beskriver betedde sig min låda när det blev dåligt med olja.
att du ska ha 9,2 liter stämmer inte då denna volym är på en tom låda. när man byter olja och filter så tappar man inte ur all olja utan det blir några liter olja kvar i turbinen.
jag körde på mercedes org. olja då den var billigast har ja för mig. tror ja gav ca 150kr litern och fyllde 5,7 liter smile
ett tips är att köpa eller låna en oljesticka av mercedes för att kunna kolla oljan efter bytet. ska du ändå byta packning så byt filter med smile det kostar inte många kronor på mercedes smile dom  var billigare än skruvat smile
ett tips är att kolla alltid priser hos mercedes när du behöver delar wink ofta är det billigare eller samma pris som tex mekonomen och bättre kvalitet smile

Jag tänker tömma momentomvandlaren och tråget på olja. får man inte ut mer än 5-6 liter ändå?


Oljan kostade 199:- på hedin bil och filtret kostar 666:-(!!!!!!!!!!!!!!) på mekonomen. filter efter -97 kostar 150:- som du säger.


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
29 juli 2013
#13
Jo det ska man få.. tömmer man låda o momentomvandlaren så brukar det gå i upp till 8, 5liter


22 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#14
g-man skrev:
Jo det ska man få.. tömmer man låda o momentomvandlaren så brukar det gå i upp till 8, 5liter

Tack för svar. har garderat upp med 9.5l.


Någon som vet om den ska tryckfyllas eller om man fyller den som vanligt?

Lådan är 722.6 1/5(vad nu det betyder) mb420 1996


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
31 juli 2013
#15
dessa är krångliga att fylla då man fyller underifrån så man bör ha någon form av pump.

vanligaste stället utslutande för läckor på mb automater är elkontakten till styrboxen.
styrboxen sitter skruvad i lådan och kontakten brukar börja läcka olja
inget skoj att byta så riv ner tråg byt filter först så den är tom sen beställer du en ny tätning till kontakten ingår en plasthållare och oringar till detta
sitter med en skruv att byta den utan att riva tråget först är inget skoj då det sprutar mängder med olja

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#16
Growe skrev:
dessa är krångliga att fylla då man fyller underifrån så man bör ha någon form av pump.

vanligaste stället utslutande för läckor på mb automater är elkontakten till styrboxen.
styrboxen sitter skruvad i lådan och kontakten brukar börja läcka olja
inget skoj att byta så riv ner tråg byt filter först så den är tom sen beställer du en ny tätning till kontakten ingår en plasthållare och oringar till detta
sitter med en skruv att byta den utan att riva tråget först är inget skoj då det sprutar mängder med olja

Om du ser i denna videon så fyller han rakt i röret där stickan sitter, dock så byter han bara oljan i tråget. Är det konvertern som behöver tryckfyllas då eller? Jag behöver ju egentligen bara byta oljan i tråget för det är ju där det läcker. Kan nog vara packningen för elkontakten, men även trågpackningen som läcker.


http://www.youtube.com/watch?v=WAa_wRvV4y8 (vid 14:00)



http://postimg.org/image/yw0kcnaf5/  antar att det är den kontakten du menar. vad kan den heta? mekonomen fattar inte :<
Senast redigerat av ronburgundy (31 juli 2013)


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
31 juli 2013
#17
normalt fyller man dessa vid nivåpluggen under smile
men monterar man stickan så är det inga problem att ta det den vägen.

när vi gjorde det så fyllde vi genom nivåpluggen och det fungerar perfekt.
då blir det rätt nivå utan att kolla stickan som inte finns ;-)

bilden du länkar stämmer med hur den borde se ut. mekonomen har inget special utan bara standard skit typ bromsar hjulager i bästa fall någon koppling =/

tror den är med i denna sats. om jag inte ser helt fel. http://www.ebay.de/itm/Vaico-Hydraulikf … 2c70870d7e

annars är det smäckseders som gäller när jag bytte kontakten var det orginal del iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
31 juli 2013
#18
Growe skrev:
normalt fyller man dessa vid nivåpluggen under smile
men monterar man stickan så är det inga problem att ta det den vägen.

när vi gjorde det så fyllde vi genom nivåpluggen och det fungerar perfekt.
då blir det rätt nivå utan att kolla stickan som inte finns ;-)

bilden du länkar stämmer med hur den borde se ut. mekonomen har inget special utan bara standard skit typ bromsar hjulager i bästa fall någon koppling =/

tror den är med i denna sats. om jag inte ser helt fel. http://www.ebay.de/itm/Vaico-Hydraulikf … 2c70870d7e

annars är det smäckseders som gäller när jag bytte kontakten var det orginal del iallfall

såg på den här sidan att den följer med. så det är ett vanligt fel så att säga ;-)

http://www.autoteile-shopping24.de/prod … -V30-7313/

misstänker att du nu gråter lite när du inser att du betalat för mycket pengar för ditt filterpaket på rånarna på mekonomen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#19
Growe skrev:
Growe skrev:
normalt fyller man dessa vid nivåpluggen under smile
men monterar man stickan så är det inga problem att ta det den vägen.

när vi gjorde det så fyllde vi genom nivåpluggen och det fungerar perfekt.
då blir det rätt nivå utan att kolla stickan som inte finns ;-)

bilden du länkar stämmer med hur den borde se ut. mekonomen har inget special utan bara standard skit typ bromsar hjulager i bästa fall någon koppling =/

tror den är med i denna sats. om jag inte ser helt fel. http://www.ebay.de/itm/Vaico-Hydraulikf … 2c70870d7e

annars är det smäckseders som gäller när jag bytte kontakten var det orginal del iallfall

såg på den här sidan att den följer med. så det är ett vanligt fel så att säga ;-)

http://www.autoteile-shopping24.de/prod … -V30-7313/

misstänker att du nu gråter lite när du inser att du betalat för mycket pengar för ditt filterpaket på rånarna på mekonomen ;-)

Tack som fan för dina svar :-)

Mitt filter ser inte ut sådär, det är helt platt och i metall, och kostade som sagt nästan 700:-. Varför säger mupparna på mekonomen att det är det filtret jag ska ha? Och att nästa årsmodell kostar 150:- bara.

Ska ringa hedin bil och se om dom har en "styrbussning" som den kanske kallas.

Jag har en sticka så går nog den vägen då :-)



Sök