2368
Sök

Saab 9-3 T7 01-02 turbobyte HJÄLP

3 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#1
Hej, nyligen fått turboras på bilen, och tänkte beställa hem ny turbo.

Jag är fruktansvärt dålig på bilar men har en vän som hjälper mig att byta, dock otillgänglig tills nästa vecka.
Om jag har en Saab 9-3 2001-2002 2.0T SE, med T7 motor, vad ska jag då köpa för turbo?

Tänkte beställa hem en begagnad från Laga.se, är det någon som kan länka vad jag kan beställa hem?
Budget ca 2-3 k.

Har hittat en turbo från en Saab 9-3 med motorn 204E, jag sitter på en 205E, funkar det?

Bilen är chippad från 150 hk till ca 220 hk.
Jättetacksam för svar, är så sjukt borta när det gäller bilar..

Tack,

Mvh
Maximilian

773 Inlägg
4 april 2013
#2
titta på aero turbosar finns hyffsat billiga och så får man lite roligare respons:D


3 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#3
Kan du länka något alternativ, jättetacksam..

773 Inlägg
4 april 2013
#4
miller9 skrev:
Kan du länka något alternativ, jättetacksam..

dåligt med tid just nu men hitta en av samma modell som din och sen andvänd regnr på laga eller meca eller någon sådan sida:)


3 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
#5
Ok, men vet du om en turbo från en 204E funkar på en 205E?

Tack för svar smile

773 Inlägg
4 april 2013
#6
miller9 skrev:
Ok, men vet du om en turbo från en 204E funkar på en 205E?

Tack för svar smile

enda jag är osäker på är vatten och olje ledningar men annars borde det vara bolt on


3 466 Inlägg
6 april 2013
#7
Garett GT1752 heter turbon du ska ha sitter på B205E och det är INTE samma som B204E, där sitter Garett T25.
Dom stämmer inte riktigt överens så då får du troligtvis mappa om bilen för den turbon. Hurvida olje/vattenledningar passar kan jag inte svara på, däremot är det annan anslutnin på kompressorhuset så du måste byta ut insugskobran, detta kan du enbart göra om den kommer från en ng900/og9-3. De T25 aggrigaten som sitter i 9000 har en helt annan anslutning på kompressorhuset som jag inte tror att du lyckas få ihop på en 9-3 så de blir särskilt bra..
Men ska du ändå göra detta kan du lägga en slant extra och uppgradera till en TD04HL-15T som sitter på 9-3/9-5 Aero. Har du tur hittar du en sån billigt och då har du en turbo som håller betydligt bättre, då slipper du dessutom kladdet med insugskobran osv.

Enklast är ju däremot att helt enkelt byta rakt över till en likadan turbo, tarinte lång tid, är inte särskilt svårt och du slipper allt kladd.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 Inlägg
21 juli 2013
#8
Min turbo (GT1752) i min 9-3 2,0t -02 (B205E) har gått. Jag funderar på att byta till en TD04HL-15T som M_icke_ skrev om här ovanför. Det jag undrar över är; detta är alltså 100% möjligt? Behöver jag byta ut något rör eller liknande eller räcker det att bara byta själva aggregatet? Behöver jag göra rent rör som går till turbon? Behöver jag göra rent vevhusventilationen? Måste jag verkligen byta oljan efter att jag bytt turbon (bytte olja bara en vecka innan turbon rasade)?

Väldigt tacksam för svar då jag inte har så bra koll. Vill helst inte lämna in den på verkstad då de vill ha minst 10000 för det. Tänkte be en polare istället, men vet inte exakt hur bra koll han har. Vet att han kan byta själva aggregatet i alla fall.

3 Inlägg
28 juli 2013
#9
Ingen som har svar på mina frågor? hmm

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
31 juli 2013
#10
Du behöver byta ut olje och vattenrör då TD04 har M12-anslutning på turbon medan GT17 har M14.

Du bör (läs ska) ta loss och göra rent oljetråget.

Oljan bör du ju också byta när du ändå håller på, och kanske även byta kylvätska...är inga stora kostnader i sammanhanget.

Sen behöver du även ny mjukvara för att bilen ska gå riktigt bra


3 Inlägg
31 juli 2013
#11
Det är en del att fixa då alltså. Nej, jag köper ett vanligt Garrett (om det nu är just det märket) från Biltema istället. Hoppas att den inte går lika segt som den gjort på sistone. Vad bör man tänka på att verkstaden fixar då? En verkstad jag var i kontakt med skulle göra en sköljning med olja för att få bort gammal skit. Något mer som är bra att göra (förutom ny olja och oljefilter)?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
1 augusti 2013
#12
Ta ner tråget och göra rent oljesilen


Dr. Mörker
211 Inlägg
2 augusti 2013
#13
Precis ta ner tråget och gör rent samt alla rör från turbon till insuget och byt kylvätska du måste ändå tömma ut den. Tog mig 8 timmar att byta turbo på min 9-5:a. Bytte från ett GT17 till TD04 plus annan program vara och annan kobra. Verkstaden skulle ha 16000:-. Köpte turbon begagnad på blocket.



Sök