3355
Sök

Frågor kring övertag av bilverkstad

19 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej !

Jag hade planer på att ta över en bilverkstad. Allt verkar bra men jag har lätt att få kalla fötter.

Befintlig ägare har en fastighet med mark som han sedan har byggt en maskinhall på. Jag köper då hela fastigheten och öppnar (fortsätter) verkstad som enskild firma i denna maskinhall och sedan tänkte jag hyra ut huset på tomten och kanske lite uppställningsplatser då tomten är 2,2 hektar.

Jag vill bara veta att jag inte åker på några bakslag när man tar över detta. Finns det några dolda problem med detta ?

Som tex att, kommunen lägger sig i när dom ser att en ny näringsidkare kör igång i garaget. Det är inte den renaste tomten som finns (bråte, skrotbilar, extremt skitiga lokaler mm)

Självklart ska det rensas upp med tiden men känner att man inte vill åka på massa besiktningsavgifter, miljöavgifter och dylikt.

Nån som har gjort något liknande som kan svara på detta. Är extremt tacksam för svar.

Mvh Robin


604 Inlägg
1 augusti 2013
#2
Bilverkstad som sådan är inte tillståndspliktig i sig, närmast är om du har golvbrunnar så kan det finnas krav i olika utformning.
Det som är lurigt är om det någon gång bedrivits bilskrot på fastigheten så kan kommunen komma att bli ett problem med kontroller och annat. Jag hade inte köpt en fastighet som inte är helt rensad och med ett skriftligt intyg från kommunen att dom har besiktat fastigheten. Att åka på en sanering av en industrifastighet är inte billig.
Maskinhall är i vissa fall inte belagda med bygglovsplikt och således inte alltid tillåtna att bedriva vilken verksamhet som helst. Kolla detta!!

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

19 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#3
fastigheten är en jordbruksfastighet. Denna maskinhall är som sagt upprättad senare och det bedrivs nu verkstad i denna. det har aldrig varit nån bilskrot där. Och alla bilar är iofs rull/körbar så dom står inte och förfaller i skogen/tomten.

Vart ska man vända sig om man vill ha en besiktning på marken så den är OK ?


Evildan
1 augusti 2013
#4
Miljökontoret i din kommun kan säkerligen svara på dina miljöfrågor samt göra en besiktnng av marken.

19 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#5
dom kunde svara på en del frågor. Tex att man inte stör grannar, inte har något avlopp i verkstad och ta reda på tex spillolja/filter mm.

Men dom gjorde ingen besiktning sad

Det står ju även en fastighet ca 20m ifrån verkstadens baksida. Denna finns det en tanke på att hyra ut sedan. Då är det gemensam borrad brun och trekammar avlopp. Hoppas detta inte skapar några problem heller.

Jag har så mycket frågor smile Känner att värsta scenariot blir att man åker på en sanering och grannar börjar helt plötsligt klaga sad


604 Inlägg
1 augusti 2013
#6
Beroende på vilken kommun kommer du inte kunna få ett bygglov utan att byta ut trekammarbrunnen.
Bygglov krävs oftast om du du skall ändra på verksamhetsområdet, jordbruk-industri. Prata med bygglovsenheten, se till att du får allt på papper.
Se till att du får fram uppgifter på samtliga verksamheter som kan ha bedrivits. Jobbigt att få i efterhand att hans kusin hade sitt kontor i huset för sin kärnbränsleimportfirma smile
Spekulerar lite men kan du bevisa att ingen miljöfarlig verksamhet skett sen 150 år tillbaka så finns det ju knappast någon orsak för kommunen att komma och göra prover, undantaget om du har en sur jävla granne som kommer anmäla dig.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

19 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#7
tack !

Men miljöfarlig verksamhet är väl en verkstad eller har jag fel ?

Fick lite mer info från miljökontoret på mail. Dom hade inga anmärkningar från fastigheten mer än en radonmätning 1984 som även visade godkända värden.

Dom såg även att två st bygglov hade utlovas för utbyggnad av uthus/garage (antar att detta är maskinhallen idag) och en eltransformatorbyggnad. Thats it !

Men ska ringa bygglovsenheten imorgon så får vi se. Har även kollat med WSP om dom kan kontrollera marken där och ungefärlig kostnad.

Kul när ni svarar och spekulerar. Precis vad jag behöver som support big_smile


604 Inlägg
2 augusti 2013
#8
Bilverkstad är inte miljöfarlig verksamhet som kräver tillstånd men det finns ju krav på hur vissa delar av verksamheten skall skötas. Förvaring av kemikalier, spillolje hantering etc.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 162 Inlägg
2 augusti 2013
#9
Det är väldigt viktigt med avloppet speciellt med miljöfarligt avfall vilket det blir från en bilverkstad. Om man som du nu då kommer in som ny ägare kan faktiskt villkoren ändras till att omfatta dagens krav på utsläpp, buller o.s.v. En sak man ska tänka på är att det kan vara knepigt om det ligger bostadshus för nära så även om det funkar med grannarna nu så kan det bli ändring på det om en fastighet byter ägare.
Ska ta ett exempel som visserligen är gammalt men att så kan det bli:
Jag tror att det var i Småland för en hel del år sedan. Det låg en bilskrot mitt ute i ingenstans, långt från bebyggelse. den hade legat där i hundra år nästan. Helt plötsligt kommer man på att där ute i skogen kan vi bygga ett villaområde. Sagt och gjort så kom det upp ett villaområde där. Det gick några år och alla var ju införstådda med att det fanns en skrot där som sagt funnits där sedan urminnes tider. Det började klagas på en det ena en det andra. Det slutade med att SKROTEN FICK FLYTTA trots att den låg där först och alla som flyttade dit visste om skroten.

Vill inte skrämma dig på något vis utan tycker att du ska få fram alla papper så du kan köpa fastigheten och börja verksamheten. Jag ville bara ta ett exempel på hur liten man kan vara när grannarna börjar klaga.

LYcka till med fastigheten nu!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (2 augusti 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

19 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#10
Tack för alla svar !

Avloppet finns inte i verkstadsdelen utan i ett omklädningsrum intill med toalett mm. Miljökontoret sa att det var viktigt med spilloljan och avloppet men typ inget mer. Och detta fungerar idag där när en speciell firma hämtar spillfat per månad.

Det du skriver Benny, det är detta jag är lite rädd för faktiskt. Många grannar känner jag och det ska inte vara några problem på byn där, men det skulle vara tråkigt om det blev något.

Jag ska ringa bygglovsenheten idag (dum telefontid mellan 13-14) och få papper på allt om denna tomt.

Jag tror dom närmsta grannarna inte klagar på verksamheten då dom har servitut på den djupborrande brunnen där vid fastigheten.  Gnäller dom får dom väl borra egen brunn på sin tomt antar ja.


55 Inlägg
2 augusti 2013
#11
Hej!

Du skall hyra ut huset, då antar jag att du bor någon annanstans och skruvar bara lite för kul skull, samt tar in lite jobb för att dryga ut hushållskassan.
Eller hur mycket verksamhet skall du ha där? 100%? Eller blir det bara på kvällar o helger?

Har det blaskats mycket med spillolja, farmartankar och dylikt på gården tidigare, kan du bli skyldig till sanering.
Och även skadeståndskyldig långt senare, även efter du eventuellt sålt fastigheten i framtiden också.

Bilverkstad. kolla upp det här med oljeavskiljare om det skall registreras som bilverkstad.
Alltså till golvbrunnen, (tvättar du bilar eller byter motorolja mycket kan miljökontoret sätta sig på tvären)

Avlopp med trekammarbrunn är helt okej, dock MÅSTE du ha en godkänd infiltrering, nya regler på alla fastigheter, hus eller sommarstugor i framtiden för dom som har eget avlopp, vissa kommuner har kommit längre med detta, det duger inte med stenkista.
Har du godkänd trekammarbrunn men behöver ny infiltrering kostar det från 50 000:- och uppåt om du låter någon med behörighet göra detta.

Se till att skriva en friskrivningklausul (stavning) på köpekontraktet om tidigare miljöansvar. Kan bli svårt att formulera detta, men ha det i åtanke.

Hade jag varit i din sits, hade jag haft kvar mitt nuvarande jobb, hyrt ut huset, städat tomten, hyrt ut uppställningsplatser för husvagn/båtar och kanske slagit upp några carportar/garage till för ythyrning.
Köpt någon liten lastare för att kunna ploga lite snö och få in en slant där, hyrt ut släpvagnar, skylift mm
Allt för att få in en liten extra slant och blir dödspolare med grannarna.
Jobbat i verkstaden kvällar och helger och sett om det går ihop sig rent ekonomiskt. Och om det finns tillräcklig med jobb. Fungerar detta så nästa steg blir väll att gå ner på halvtid på det vanliga kneget och se hur det funkar...

Äh va fan fega inte ut nu, köp fastigheten, du vet att du skulle ångra dig om några år om du inte tar chansen nu, vad har du att förlora. Går det åt pipan sälj skiten om några år och bli en vanlig svenne igen.

Lycka till!!

19 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#12
Haha Tack Bengank !

Jag har som sagt kolla upp med kommunen ang byggnader och oljeavskiljare. Byggnaderna är godkänd och en upprättade 1980 för bilverkstad och nybyggd 1983. Avlopp finns inte i verkstadsdelen utan inne på toaletten/omklädningsrummet så det skulle inte vara några problem enligt miljökontoret. Trekammarbrunnen ska jag kolla så den är godkänd, bra ide !

Min frus syster är jurist och får formulera ett snitsigt köpekontrakt med friskrivning på tidigare miljöproblem i så fall smile Tvätta bilar kommer ja nog inte göra förutom kanske mig egen ibland...när ja orkar..

Verksamheten kommer som sagt bli 100% och helst inte kvällar och helger. Men tanken finns faktiskt med carportar och även köpa en mindre hjullastare och skotta lite på byn smile

Jag är även bra på att bli dödspolare. Eller som tidigare ägare säger, köp dom snäll det funkar alltid !

Näe men det är bra grannar och förmodligen så kommer det fortsätta så, deras bilar går väl också sönder..

Som sagt så bor jag någon annan stans utan denna fastighet blir mitt arbete.



Sök