Hallå
Vet ej om tråden är så bra döpt men, haha kunde inte kunna komma på
något mer passande. Ni överlever!
Nu till problemet.
Problemet uppstod då tidigare ägare ägde den, han hittade inte felet och jag fick ta bilen bara han fick bort den från sin gård, så varför inte testa att fixa den liksom, då har man en bra vinterbil!
I vilket fall! Det första jag gjorde var att ladda batteriet så det nu är grett, sedan då hag skulle starta så hoppade den igång väldigt enkelt faktiskt, dock så rusade den upp sakta men säkert på tomgången till 4000rpm där den sedan stannade tills man vred av. Därefter så lossade jag kontakten till det jag då trodde skulle vara LMM men som är en tempgivare. Startade bilen sedan för att se om det var lika dåligt men då blev det värre, pluggade i kontakten och det blev ingen skillnad. Så idag så är det som så att när jag startar den så kan den gå lite över 1000rpm, sedan sjunker den ner till 800rpm och ibland tom. lägre, då hostar den för att hålla sig igång (för lite soppa?) ett tag tills den dör, har man tur så kan den hosta igång sig igen då man ska starta den efter det. Sedan efter det är den totalt död.
Har fått hjälp av en kille för någon dag sedan, då kollade vi felkoder och jag plockade bort fördelaren samt rotor, båda såg fräscha ut. Fick felkod på kallstartsventilen samt tempgivaren (förmodligen för att jag ryckte kontakten?)...
Jag fattade dock det som att man skulle kunna köra utan den dära kallstartsventilen...
Då är ju frågan, vart kan man börja leta? Tidigare ägare har även kollat upp att kamremmen inte kuggat över eller vad man nu kallar det, så där är det iaf inget fel...
Någon som kan hjälpa mig med vart man kan börja?
Tror inte heller att det ska spela någon roll på det här problemet, men en större bit av avgassystemet är borta från katalysatorn om jag inte minns fel...
Tack på förhand!