2732
Sök

Volvo 740 GL 1989 "Tuffar" och dör

996 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
Hallå smile

Vet ej om tråden är så bra döpt men, haha kunde inte kunna komma på
något mer passande. Ni överlever!

Nu till problemet.

Problemet uppstod då tidigare ägare ägde den, han hittade inte felet och jag fick ta bilen bara han fick bort den från sin gård, så varför inte testa att fixa den liksom, då har man en bra vinterbil!

I vilket fall! Det första jag gjorde var att ladda batteriet så det nu är grett, sedan då hag skulle starta så hoppade den igång väldigt enkelt faktiskt, dock så rusade den upp sakta men säkert på tomgången till 4000rpm där den sedan stannade tills man vred av. Därefter så lossade jag kontakten till det jag då trodde skulle vara LMM men som är en tempgivare. Startade bilen sedan för att se om det var lika dåligt men då blev det värre, pluggade i kontakten och det blev ingen skillnad. Så idag så är det som så att när jag startar den så kan den gå lite över 1000rpm, sedan sjunker den ner till 800rpm och ibland tom. lägre, då hostar den för att hålla sig igång (för lite soppa?) ett tag tills den dör, har man tur så kan den hosta igång sig igen då man ska starta den efter det. Sedan efter det är den totalt död.

Har fått hjälp av en kille för någon dag sedan, då kollade vi felkoder och jag plockade bort fördelaren samt rotor, båda såg fräscha ut. Fick felkod på kallstartsventilen samt tempgivaren (förmodligen för att jag ryckte kontakten?)...

Jag fattade dock det som att man skulle kunna köra utan den dära kallstartsventilen...

Då är ju frågan, vart kan man börja leta? Tidigare ägare har även kollat upp att kamremmen inte kuggat över eller vad man nu kallar det, så där är det iaf inget fel...

Någon som kan hjälpa mig med vart man kan börja?

Tror inte heller att det ska spela någon roll på det här problemet, men en större bit av avgassystemet är borta från katalysatorn om jag inte minns fel...

Tack på förhand!

6 738 Inlägg
2 augusti 2013
testa att byta tempgivaren, den sitter i toppen under 3ans insugsrör smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

996 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Henkix skrev:

Råkade skriva lite fel, den kontakt jag ryckte är till LUFTtempgivaren...

Om det är till någon hjälp så har bilen ett system som kallades för rex regina nått tror jag, killen som hjälpte mig sa att det oftast sitter på 92 och nyare om jag inte minns fel, dock så är detta en 89 som sagt...

6 738 Inlägg
3 augusti 2013
TBergsten skrev:
Henkix skrev:

Om det är till någon hjälp så har bilen ett system som kallades för rex regina nått tror jag, killen som hjälpte mig sa att det oftast sitter på 92 och nyare om jag inte minns fel, dock så är detta en 89 som sagt...

vilken tempgivare får du felkod på då? vattentemp elr lufttemp? tongue

Du är liv

996 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
TBergsten skrev:
Henkix skrev:

vilken tempgivare får du felkod på då? vattentemp elr lufttemp? tongue

Jag skrev ju lufttempgivare neutral

Först då bilen gick upp i varv till ca 4000rpm så ryckte jag den för att testa, därefter har den blivit så att den tuffar och dör... det är den som liknar en LMM som sitter i hörnet där vänster strålkastare är...

60 Inlägg
3 augusti 2013
det som är vid vänster strålkastare som sitter på röret är lmm, en bred kontakt som man trycker ner en "metallbit" på för att lossa, tycker de låter som tomgångs motorn eller så spridar/tändnings fel.. lycka till baloua smile

996 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
-fredrik skrev:
det som är vid vänster strålkastare som sitter på röret är lmm, en bred kontakt som man trycker ner en "metallbit" på för att lossa, tycker de låter som tomgångs motorn eller så spridar/tändnings fel.. lycka till baloua smile

Säker? Fick då förklarat att det INTE var en sån tongue Kan tillägga att det händer ingenting om man trycker på gasen, bortsett från att den börjat att gå ner från sina 1000-800 varv och tillslut dör... Tycker också det låter som så, har dock inte en aning vart man ska börja leta hmm

Tack du wink

6 738 Inlägg
3 augusti 2013
TBergsten skrev:
-fredrik skrev:

Säker? Fick då förklarat att det INTE var en sån tongue Kan tillägga att det händer ingenting om man trycker på gasen, bortsett från att den börjat att gå ner från sina 1000-800 varv och tillslut dör... Tycker också det låter som så, har dock inte en aning vart man ska börja leta hmm

Tack du wink

du har ingen bild på "lmm/lufttempgivare" så vi kan se säkert va det är för insprutsystem tongue

Du är liv

996 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
TBergsten skrev:
-fredrik skrev:

Tack du wink

du har ingen bild på "lmm/lufttempgivare" så vi kan se säkert va det är för insprutsystem tongue

Gjorde ett album och laddade upp 2 bilder jag hade på telefonen, kika inne på min profil smile

6 738 Inlägg
3 augusti 2013
TBergsten skrev:
Henkix skrev:
TBergsten skrev:

Tack du wink

Gjorde ett album och laddade upp 2 bilder jag hade på telefonen, kika inne på min profil smile

det där är mycket riktigt ett bendix system som då inte har någon lmm. det där är som du säger en lufttemp-givare smile testa o byt den om du nu får felkod på den tongue

Du är liv

996 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
TBergsten skrev:
Henkix skrev:

det där är mycket riktigt ett bendix system som då inte har någon lmm. det där är som du säger en lufttemp-givare smile testa o byt den om du nu får felkod på den tongue

Ska testa att radera felkoder först... Ska man hålla in knappen i 5 sekunder då eller hur var det?

6 738 Inlägg
3 augusti 2013
TBergsten skrev:
Henkix skrev:
TBergsten skrev:

Ska testa att radera felkoder först... Ska man hålla in knappen i 5 sekunder då eller hur var det?

hehe de vettesatan men nått sånt tongue

Du är liv

Sök