3363
Sök

"Rena avgassystem"

130 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
Hej hej, vet inte om denna kategori är rätt, men det visar sig tongue

Jag har fått felkod P0401 "exhaust gas recirculation insufficient flow", och har kikat runt lite på lösningar, från ren fysisk tvätt till att byta ut hela skiten. Symptomet jag får är att motorn varvar upp sig själv när jag kopplar, vilket är sjukt irriterande då man inte längre kan motorbromsa, och det är ju lite pinsamt också, folk tror ju man är dum i huvet tongue
Det jag funderar på är om det vore värt att hyra en sån där renare som man kopplar in i cylindrar eller insug och som "blåser rent" hela systemet åt en. För det första, skulle detta hjälpa? Och om det är värt det, var i så fall kan man få tag i en sån maskin, de är ju ganska nya på marknaden, har bara sett Ed China använda en på en nygammal Jaguar i "Wheeler Dealers" med mycket gott resultat.

Alla tips utöver just en sån maskin mottages gärna också. Bilen i fråga är en Ford Mondeo ST200 -99, helt original, inte skruvad med alls.

Tack på förhand, och om tråden ligger i fel kategori får ni väl flytta den smile

Exterm was here m^_^m

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 augusti 2013
Jag hade ju börjat med att kolla upp om egr-ventilen funkar eller inte.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

139 Inlägg
5 augusti 2013
Bara så du vet så är , exhaust gas recirculation (EGR)
Alltså borde det vara egr ventilen som är igensatt yikesbig_smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 augusti 2013
Oggejay skrev:

Eftersom bilen vill rusa så tror jag snarare att den har fastnat i öppet läge.

139 Inlägg
5 augusti 2013
henke_99 skrev:
Oggejay skrev:

Ja så kan det ju vara cool

men "insufficient flow" låter mer som att det inte blir något flöde överhuvudtaget?
Senast redigerat av Oggejay (5 augusti 2013)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 augusti 2013
Oggejay skrev:
henke_99 skrev:
Oggejay skrev:

men "insufficient flow" låter mer som att det inte blir något flöde överhuvudtaget?

Vilket i sin tur kan bero på att den inte känner nån förändring när den säger åt ventilen att öppna. Såvitt jag vet så brukar datorn ha koll på egr-ventilen genom att känna av den mindre förändringen som blir av undertrycket i insuget när den öppnar. Och är den redan öppen så kommer förändringen utebli, precis som om den inte öppnat alls...

139 Inlägg
5 augusti 2013
henke_99 skrev:
Oggejay skrev:
henke_99 skrev:

Vilket i sin tur kan bero på att den inte känner nån förändring när den säger åt ventilen att öppna. Såvitt jag vet så brukar datorn ha koll på egr-ventilen genom att känna av den mindre förändringen som blir av undertrycket i insuget när den öppnar. Och är den redan öppen så kommer förändringen utebli, precis som om den inte öppnat alls...

Åfan där ser man big_smile

130 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
Tack tack för alla svar! Att det är EGR har jag redan koll på, funderingen gäller om det är värt att först hyra en sån renare som jag ej vet namnet på och försöka rensa systemet så, utan att behöver riva isär en massa saker tongue

St200's Duratec-motor är ju så jävlig att skruva med, för den stora "skyddsplattan" som sitter över hela motorn. Bara att byta tändstift på den jäveln är ju en mardröm tongue
Den har gått snart 17k mil, är det rimligt att den kan ha säckat ihop redan verkligen?

Exterm was here m^_^m

Sök