2373
Sök

BMW 540 E39, får dåliga avgasvärden

272 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Skulle vilja ha lite tips om att få ner avgasvärdena som besiktningen klagade på från min M62B44 motor... motorn var varm vid testet

http://img833.imageshack.us/img833/9757/4yc7.jpg

Kan tillägga att systemet varit av från grenrör (i nedre änden, de fyra piporna med konor) - bakåt. Då användes ingen pasta, kan dock inte höra något läckage, men man kanske borde lägga på pasta / tejp i skarvarna för säkerhets skull? Kan man säga att problemet är innan kattarna pga lambda värdet, eller kan man inte utesluta något?

Bilen kanske gått ca 1000 mil på denna oljan.

Stiften byttes till NGK BKR6EQUP för ca 3000 mil sedan, (och knappt 2 år sedan).

Motorn drar lite olja, men skulle tro att det mesta försvinner ur ventilkåpspackningarna...

Hur gamla lambdasomnderna är har jag inte dem blekaste aning om.

19 Inlägg
23 juli 2013
#2
Gör en service med olja, stift o luftfilter så är nog problemet löst:)


272 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#3
Team_Putta_Pa skrev:
Gör en service med olja, stift o luftfilter så är nog problemet löst:)

tänkte byta olja på den iaf, men jag tror inte detta kommer hjälpa dessvärre, är min spontana tanke :&
tändstiften är det 10k mil intervall på så de bör åxå vara okej

956 Inlägg
23 juli 2013
#4
värt att prova med service. Hade väldigt höga värden på min vr6 jag hade förr. löstes med olja, stift och filter

eldus veldus

272 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#5
okej aja helt klart värt å testa smile Tänkte även lägga på avgastejp / pasta eller liknande kring skarvarna, för att försäkra sig om att det inte läcker någon stans. Något tips på hur man ska få det bra vid nr 6 på bilden? http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S … _silencer/
de är lite besvärliga typer av klämmor har jag för mig.

253 Inlägg
23 juli 2013
#6
om dom är relativt nya så släpper du på skruvarna. Sliper rent lite på avgasröret och sen kletar pastan på avgasröret där klämman ska sitta. Låt bilen stå och bli varm så pastan kan stelna.
Men om du inte hör eller känner att det kommer ut något ur avgasröret så behöver du ju inte göra något.

Brukar inte funka så bra att lägga avgaspasta vid skarvar(alltså direkt på röret utan något skydd för pastan) då det torkar och faller av eller att det blir blött och rinner av :-)


Men som dom andra säger. Byt olja, oljefilter, tändstift och luftfilter. Vill du inte byta tändstift så skruva ur dom iaf och kolla hur dom ser ut.
Senast redigerat av RFMF (23 juli 2013)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

272 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#7
Klämmorna är väl från när bilen var ny, de hade inte förvånat mig iaf... ^^ ok men bara det är hyfsat rent från skit så är det bara att dra på lite pasta å sedan försöka knacka tillbaka klämman och hoppas inte alla pasta försvinner med ut?

De bakre burkarna på min bil är borttagna, det gör det ännu svårare att höra om de läcker någonstans. Men när jag la mig under så gott jag kunde och gasade lite tyckte jag mig höra ett suspekt flås / tickande ljud från undersidan. så min plan i nuläget är att gå över skarvarna, byta olja samt tanka i ca 30% e85 och se vad resultatet blir, det låter hyfsat vettigt?

Borde man göra sig besväret att även lossa rören mot grenrören? Det har varit loss för ett tag sedan, men la då varken på pasta eller bytte packningar.

253 Inlägg
24 juli 2013
#8
Nej det borde funka. Du behöver inte mycket avgaspasta på röret för att det ska bli tätt. Men ös på extra. Om du inte har bytt luftfilter på länge skulle jag göra det. Även tanka etanol som du säger smile Och varmkör bilen så den är bra temp när du kommer dit. Många gör tabben att dom kör till bilprovningen enkelt och snabbt och stänger av bilen i kön. Så har man oturen att få en sur "hen" som inte orkar köra bilen varm.  :-D

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

272 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#9
RFMF skrev:
Nej det borde funka. Du behöver inte mycket avgaspasta på röret för att det ska bli tätt. Men ös på extra. Om du inte har bytt luftfilter på länge skulle jag göra det. Även tanka etanol som du säger smile Och varmkör bilen så den är bra temp när du kommer dit. Många gör tabben att dom kör till bilprovningen enkelt och snabbt och stänger av bilen i kön. Så har man oturen att få en sur "hen" som inte orkar köra bilen varm.  :-D

Var och köpte lite gunimun eller va de hette idag så tänkte greja me det i helgen smile

Ajemän cirkulerade i området med bromsarna på av och till ända fram tills de va dags att åka in så grejerna var ordentligt varma kan jag lova ^^

272 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#10
Det läckte lite i systemet vilket man märkte först när man låg under bilen. Troligen fick det ner lambdavärdet, men pga spännare / glidskena till kamkedja gav sig så blir det inget besök till besiktningen på ett tag.


Sök