2643
Sök

Saab 9000cse -95 startar men går illa och stannar nästan direkt.

Privatchaufför
303 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej.
Min kära svärmor har en saab 9000cse -95 2,3 ltt 170hk med ca 36000mil på nacken.
Det hela började i lördags med att bilen kändes orkeslös och inte svarade på gasen, bilen gick ca 23km innan den stannade helt.
Efter detta startar efter mkt nötande på starten så hostar han igång men går jätte illa och stannar. Ibland lyckas man få lite varv på den (ca 3-4sek) men då hörs ett tjut/skrik och sen stendör den och ut kommer blårök i hela motorutrymmet.

Vi började med att byta bränslepump då den kändes trött precis som om han ej fick bränsle, men utan resultat.
Där efter byttes stift och tändkassett till en som jag har på en annan bil så vet att den funkar men även detta utan resultat.
Har kollat alla vaccumslangar, tryckslangar till intercoolern, o även testat att koppla ur lmm men utan resultat.
Provade även att köra komptest på den och den ligger på ca 13bar på samtliga cylindrar utan täcken på läckage.

Toppackningen verkar också hel då ingen olja finns i expansionskärlet, ingen vatten i oljan och inga avgaser i expansionskärlet. (Detta borde ha setts på komptest men vi ville utesluta en dålig ventil)

Så är det någon som har något tips på vad det kan vara.

Tacksam för alla svar.

OBS. bilen är ej trimmad
Senast redigerat av lennyboy (12 augusti 2013)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

4 670 Inlägg
12 augusti 2013
#2
lennyboy skrev:
Hej.
Min kära svärmor har en saab 9000cse -95 2,3 ltt 170hk med ca 36000mil på nacken.
Det hela började i lördags med att bilen kändes orkeslös och inte svarade på gasen, bilen gick ca 23km innan den stannade helt.
Efter detta startar efter mkt nötande på starten så hostar han igång men går jätte illa och stannar. Ibland lyckas man få lite varv på den (ca 3-4sek) men då hörs ett tjut/skrik och sen stendör den och ut kommer blårök i hela motorutrymmet.

Vi började med att byta bränslepump då den kändes trött precis som om han ej fick bränsle, men utan resultat.
Där efter byttes stift och tändkassett till en som jag har på en annan bil så vet att den funkar men även detta utan resultat.
Har kollat alla vaccumslangar, tryckslangar till intercoolern, o även testat att koppla ur lmm men utan resultat.
Provade även att köra komptest på den och den ligger på ca 13bar på samtliga cylindrar utan täcken på läckage.

Toppackningen verkar också hel då ingen olja finns i expansionskärlet, ingen vatten i oljan och inga avgaser i expansionskärlet. (Detta borde ha setts på komptest men vi ville utesluta en dålig ventil)

Så är det någon som har något tips på vad det kan vara.

Tacksam för alla svar.

OBS. bilen är ej trimmad

Denna bil har inte lmm? Den styrs av mapsensor.

Kan du se vart ifrån blåröken kommer? Känns turbon ok? Kommer soppa ner i cylindrarna? "Fram till feulrail"

Vilka stift sattes i?
Senast redigerat av mickius (12 augusti 2013)


Privatchaufför
303 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#3
Nja blåröket tränger ut och fyller hela motorutrymmet men kan ej hitta varifrån.

Turbon kände jag på och den känns bra, soppa kommer till cylindrarna men skall testa att mäta soppatrycket vid fuelrailen så det är rätt tryck...

Stiften som sitter i är NGK 7 som mekonomen varmt rekomenderade, för övrigt samma som satt i tidigare i bilen.

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Privatchaufför
303 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#5
Skall kika på det...

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår


Sök