2974
Sök

Vad bör man tänka på när man väljer olja till en turbobil?

139 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
#1
Jag har suttit och läst på lite och de som har forskat i oljor säger att stämmer en MC-oljas visco så är det inte alls fel att använda en sån i bilen, mycket troligt till och med bättre än att använda en bil-olja

Min fråga är då, är det något som blir problem när man konverterat till turbo? Är det något som skapar problem när oljan passerar turbon?

Vad skiljer en olja som är gjord för turbomotor, är det ens något eller är det bara för att få sälja dyrare olja?


773 Inlägg
15 augusti 2013
#2
OlofEriksson skrev:
Jag har suttit och läst på lite och de som har forskat i oljor säger att stämmer en MC-oljas visco så är det inte alls fel att använda en sån i bilen, mycket troligt till och med bättre än att använda en bil-olja

Min fråga är då, är det något som blir problem när man konverterat till turbo? Är det något som skapar problem när oljan passerar turbon?

Vad skiljer en olja som är gjord för turbomotor, är det ens något eller är det bara för att få sälja dyrare olja?

5w-40 passar bra smile

610 Inlägg
19 augusti 2013
#3
Använd den olja som alltid har varit i den. Har den alltid blivit servad med halv syntet så bor inte hel syntet användas smile

3 120 Inlägg
19 augusti 2013
#4
Ljud-fan skrev:
Använd den olja som alltid har varit i den. Har den alltid blivit servad med halv syntet så bor inte hel syntet användas smile

Dummaste jag har hört på länge, går utmärkt att gå över till helsyntet.

En turbomotor (särskilt en hårt trimmad) behöver en olja som tål värme.
Att använda en mineralisk eller delsyntetisk olja är dumsnålt i allmänhet och i synnerhet på en turbobil.


610 Inlägg
19 augusti 2013
#5
viccoA skrev:
Ljud-fan skrev:
Använd den olja som alltid har varit i den. Har den alltid blivit servad med halv syntet så bor inte hel syntet användas smile

Dummaste jag har hört på länge, går utmärkt att gå över till helsyntet.

En turbomotor (särskilt en hårt trimmad) behöver en olja som tål värme.
Att använda en mineralisk eller delsyntetisk olja är dumsnålt i allmänhet och i synnerhet på en turbobil.

Jag vet av egen erfarenhet (bil av äldre modell 90-tal) att när jag hällde i helsyntet i en bil som gått med delsyntet att helsynteten rensade såpas bra att den slet bort "avlagringar" och satte igen systemet!
Så jag kommer då inte göra om de misstaget med mina bilar!

3 120 Inlägg
19 augusti 2013
#6
Ljud-fan skrev:
viccoA skrev:
Ljud-fan skrev:
Använd den olja som alltid har varit i den. Har den alltid blivit servad med halv syntet så bor inte hel syntet användas smile

Dummaste jag har hört på länge, går utmärkt att gå över till helsyntet.

En turbomotor (särskilt en hårt trimmad) behöver en olja som tål värme.
Att använda en mineralisk eller delsyntetisk olja är dumsnålt i allmänhet och i synnerhet på en turbobil.

Jag vet av egen erfarenhet (bil av äldre modell 90-tal) att när jag hällde i helsyntet i en bil som gått med delsyntet att helsynteten rensade såpas bra att den slet bort "avlagringar" och satte igen systemet!
Så jag kommer då inte göra om de misstaget med mina bilar!

Förmodligen hade din koks lossnat oavsett vilken olja du använt.
Det är i regel inte mer rengörande tillsatser i en syntet än i en delsyntet.


Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2013
#7
viccoA skrev:
Ljud-fan skrev:
viccoA skrev:

Dummaste jag har hört på länge, går utmärkt att gå över till helsyntet.

En turbomotor (särskilt en hårt trimmad) behöver en olja som tål värme.
Att använda en mineralisk eller delsyntetisk olja är dumsnålt i allmänhet och i synnerhet på en turbobil.

Jag vet av egen erfarenhet (bil av äldre modell 90-tal) att när jag hällde i helsyntet i en bil som gått med delsyntet att helsynteten rensade såpas bra att den slet bort "avlagringar" och satte igen systemet!
Så jag kommer då inte göra om de misstaget med mina bilar!

Förmodligen hade din koks lossnat oavsett vilken olja du använt.
Det är i regel inte mer rengörande tillsatser i en syntet än i en delsyntet.

Saken är, att det där är något jag också hört (dock inte enbart gällande turboslädar) och då även från -väldigt- erfarna mekaniker. Säger dock inget om att det är sant, inget som har drabbat mig och så vidare. Men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 120 Inlägg
19 augusti 2013
#8
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Ljud-fan skrev:
Jag vet av egen erfarenhet (bil av äldre modell 90-tal) att när jag hällde i helsyntet i en bil som gått med delsyntet att helsynteten rensade såpas bra att den slet bort "avlagringar" och satte igen systemet!
Så jag kommer då inte göra om de misstaget med mina bilar!

Förmodligen hade din koks lossnat oavsett vilken olja du använt.
Det är i regel inte mer rengörande tillsatser i en syntet än i en delsyntet.

Saken är, att det där är något jag också hört (dock inte enbart gällande turboslädar) och då även från -väldigt- erfarna mekaniker. Säger dock inget om att det är sant, inget som har drabbat mig och så vidare. Men iaf.

Skulle säga att det är hörsägen.
Senast redigerat av viccoA (19 augusti 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2013
#9
viccoA skrev:
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Förmodligen hade din koks lossnat oavsett vilken olja du använt.
Det är i regel inte mer rengörande tillsatser i en syntet än i en delsyntet.

Saken är, att det där är något jag också hört (dock inte enbart gällande turboslädar) och då även från -väldigt- erfarna mekaniker. Säger dock inget om att det är sant, inget som har drabbat mig och så vidare. Men iaf.

Skulle säga att det är hörsägen.

Nähä?! wink

- - Edit - -

Sen vad det skulle ha med saken att göra är dock ett mysterium. Hörsägen (om vi nu ska använda termen) används ju som bevis i svenska domstolar ex.vis. Men, iaf.
Senast redigerat av it_mutt (19 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 710 Inlägg
19 augusti 2013
#10
viccoA skrev:
it_mutt skrev:
viccoA skrev:

Förmodligen hade din koks lossnat oavsett vilken olja du använt.
Det är i regel inte mer rengörande tillsatser i en syntet än i en delsyntet.

Saken är, att det där är något jag också hört (dock inte enbart gällande turboslädar) och då även från -väldigt- erfarna mekaniker. Säger dock inget om att det är sant, inget som har drabbat mig och så vidare. Men iaf.

Skulle säga att det är hörsägen.

Ja och en gammal sådan som vägrar dö.....

>>OlofEriksson, för att ge något slags svar på frågan då.
När en turbo finns med på en motor har man ju ytterligare en komponent som värmer upp oljan.
Det är lämpligt med oljekyl om det inte fanns med på bilen från början och man behöver kanske köpa lite bättre olja som tål mer värme.

MVH Jonas
..............

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2013
#11
jonTe skrev:
viccoA skrev:
it_mutt skrev:

Saken är, att det där är något jag också hört (dock inte enbart gällande turboslädar) och då även från -väldigt- erfarna mekaniker. Säger dock inget om att det är sant, inget som har drabbat mig och så vidare. Men iaf.

Skulle säga att det är hörsägen.

Ja och en gammal sådan som vägrar dö.....

>>OlofEriksson, för att ge något slags svar på frågan då.
När en turbo finns med på en motor har man ju ytterligare en komponent som värmer upp oljan.
Det är lämpligt med oljekyl om det inte fanns med på bilen från början och man behöver kanske köpa lite bättre olja som tål mer värme.

Du tänker kanske på myt?

Fast, det är det inte heller egentligen. Varför inte? Jo för;

Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

Det är i sig alltså -inte- en myt. Men, det är en sanning som inte längre gäller.

Men, det handlar i sin tur om hur motorn är skött, hur gammal och så vidare och så vidare.

Samtidigt kan man då, om man nu ska konvertera till turbo, kanske tänka sig att en motorrengöring/sköljning skulle kunna vara väl spenderade pengar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 710 Inlägg
19 augusti 2013
#12
it_mutt skrev:
jonTe skrev:
viccoA skrev:

Skulle säga att det är hörsägen.

Ja och en gammal sådan som vägrar dö.....

>>OlofEriksson, för att ge något slags svar på frågan då.
När en turbo finns med på en motor har man ju ytterligare en komponent som värmer upp oljan.
Det är lämpligt med oljekyl om det inte fanns med på bilen från början och man behöver kanske köpa lite bättre olja som tål mer värme.

Du tänker kanske på myt?

Fast, det är det inte heller egentligen. Varför inte? Jo för;

Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

Det är i sig alltså -inte- en myt. Men, det är en sanning som inte längre gäller.

Men, det handlar i sin tur om hur motorn är skött, hur gammal och så vidare och så vidare.

Samtidigt kan man då, om man nu ska konvertera till turbo, kanske tänka sig att en motorrengöring/sköljning skulle kunna vara väl spenderade pengar.

Jo jag vet.....dock har ju alla oljor rengörande tillsatser så han man nu bytt olja de senaste 25åren så har man ju fått den
"livsfarliga rengörande tillsatsen som löser upp motorblocket o käkar upp ramlagrena" iaf.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

139 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#13
Jag har en känsla för att om det väl lossnar skit av den mer renande fullsyntet-oljan så lär nog bitarna luckras upp och inte bli "pluggar". Att oljan gör att smuts släpper i motorn är ingen myt, men det brukar snarare ge upphov till missljud (som egentligen redan fanns där men var dolda)

Vad jag tänkte var om oljan i sig hade några uppenbara svagheter just när den går varmare, men å andra sidan lär mc-motorer typ R1 bli väldigt varma och dessutom har du ofta en mindre oljemängd också...


4 149 Inlägg
19 augusti 2013
#14
it_mutt skrev:
jonTe skrev:
viccoA skrev:

Skulle säga att det är hörsägen.

Ja och en gammal sådan som vägrar dö.....

>>OlofEriksson, för att ge något slags svar på frågan då.
När en turbo finns med på en motor har man ju ytterligare en komponent som värmer upp oljan.
Det är lämpligt med oljekyl om det inte fanns med på bilen från början och man behöver kanske köpa lite bättre olja som tål mer värme.

Du tänker kanske på myt?

Fast, det är det inte heller egentligen. Varför inte? Jo för;

Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

Det är i sig alltså -inte- en myt. Men, det är en sanning som inte längre gäller.

Men, det handlar i sin tur om hur motorn är skött, hur gammal och så vidare och så vidare.

Samtidigt kan man då, om man nu ska konvertera till turbo, kanske tänka sig att en motorrengöring/sköljning skulle kunna vara väl spenderade pengar.

Intressant! Jag var en av dom som hört denna myt och jag trodde det var sanning:) Tack för infon:)


408 Inlägg
19 augusti 2013
#15
OlofEriksson skrev:
Jag har en känsla för att om det väl lossnar skit av den mer renande fullsyntet-oljan så lär nog bitarna luckras upp och inte bli "pluggar". Att oljan gör att smuts släpper i motorn är ingen myt, men det brukar snarare ge upphov till missljud (som egentligen redan fanns där men var dolda)

Vad jag tänkte var om oljan i sig hade några uppenbara svagheter just när den går varmare, men å andra sidan lär mc-motorer typ R1 bli väldigt varma och dessutom har du ofta en mindre oljemängd också...

tror det inte skiljer alls mycket på uppbyggnaden av oljan för MC eller Bil.
Däremot skiljer nog specificationen kanske en del, tillsatserna osv.

Samt har du rätt i det skriver,  "Att oljan gör att smuts släpper i motorn är ingen myt, men det brukar snarare ge upphov till missljud (som egentligen redan fanns där men var dolda)"

Förstår mig inte heller på personer som verkligen tror att 80/90tals bilar inte får ha helsyntet olja för då kommer dom rasa.. bullshit.

Longlife/Mineralolja är döden för moderna motorer där man speciellt har långa bytesintervaller. Helsyntet är det bästa man kan hälla i motorn så länge spec. stämmer överens med bil/motor-tillverkarens krav.

Snackats så extremt mycket om detta i flera år och i nästan alla trådar, i alla diskussioner så blir svaret att man skall helt enkelt följa tillverkarens spec i den mån som finns och om man bygger om en motor skall man höja viskositeten om man kör hårdare med motorn. Svårare än så är det inte.

Om du skall bygga turbo, fixa turbokyl och kör biltema helsyntet 5-40/5-50w för hårdkörning. Enklare än så blir det inte, sen spelar det iofs ingen roll vilket märke på oljan man själv föredrar för det är upp till var och en att bestämma.


Vad jag tänkte var om oljan i sig hade några uppenbara svagheter just när den går varmare, men å andra sidan lär mc-motorer typ R1 bli väldigt varma och dessutom har du ofta en mindre oljemängd också...

Alla oljor blir sämre ju högre temperatur det blir i en motor oavsett hur billig eller dyr en olja är. Men i regel byter man ju alltid oljan efter ex-vis bandag där man verkligen kör motorn så hårt så oljan blir "dålig", annars är man bara dum..


Sen vill jag bara avsluta med, en svart olja som man tömmer ut ur en relativt nyservad bil betyder inte dålig olja utan snarare tvärtom, bra olja och en rengjord motorinvändigt wink

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se


Sök