OlofEriksson skrev:
Jag har en känsla för att om det väl lossnar skit av den mer renande fullsyntet-oljan så lär nog bitarna luckras upp och inte bli "pluggar". Att oljan gör att smuts släpper i motorn är ingen myt, men det brukar snarare ge upphov till missljud (som egentligen redan fanns där men var dolda)
Vad jag tänkte var om oljan i sig hade några uppenbara svagheter just när den går varmare, men å andra sidan lär mc-motorer typ R1 bli väldigt varma och dessutom har du ofta en mindre oljemängd också...
tror det inte skiljer alls mycket på uppbyggnaden av oljan för MC eller Bil.
Däremot skiljer nog specificationen kanske en del, tillsatserna osv.
Samt har du rätt i det skriver, "Att oljan gör att smuts släpper i motorn är ingen myt, men det brukar snarare ge upphov till missljud (som egentligen redan fanns där men var dolda)"
Förstår mig inte heller på personer som verkligen tror att 80/90tals bilar inte får ha helsyntet olja för då kommer dom rasa.. bullshit.
Longlife/Mineralolja är döden för moderna motorer där man speciellt har långa bytesintervaller. Helsyntet är det bästa man kan hälla i motorn så länge spec. stämmer överens med bil/motor-tillverkarens krav.
Snackats så extremt mycket om detta i flera år och i nästan alla trådar, i alla diskussioner så blir svaret att man skall helt enkelt följa tillverkarens spec i den mån som finns och om man bygger om en motor skall man höja viskositeten om man kör hårdare med motorn. Svårare än så är det inte.
Om du skall bygga turbo, fixa turbokyl och kör biltema helsyntet 5-40/5-50w för hårdkörning. Enklare än så blir det inte, sen spelar det iofs ingen roll vilket märke på oljan man själv föredrar för det är upp till var och en att bestämma.
Vad jag tänkte var om oljan i sig hade några uppenbara svagheter just när den går varmare, men å andra sidan lär mc-motorer typ R1 bli väldigt varma och dessutom har du ofta en mindre oljemängd också...
Alla oljor blir sämre ju högre temperatur det blir i en motor oavsett hur billig eller dyr en olja är. Men i regel byter man ju alltid oljan efter ex-vis bandag där man verkligen kör motorn så hårt så oljan blir "dålig", annars är man bara dum..
Sen vill jag bara avsluta med, en svart olja som man tömmer ut ur en relativt nyservad bil betyder inte dålig olja utan snarare tvärtom, bra olja och en rengjord motorinvändigt