3122
Sök

Ersätta mellandämpare eller bakdämpare med rör

6 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en BMW 540iA, e34 årsm 95 och vill ha ett litet bättre ljud, lite V8 muller hade varit bra. Vad blir bäst att byta mot rör? den bakre ljuddämparen eller mellandämparen? kan det funka med att byta mellandämparen med rör och behålla standarddämparen bak? Läste i BMW forum ang detta och det är många olika åsikter så detr är svårt att avgöra vad man skall göra. En kille i forumet skrev att det blev kanonbra med att bara byta ut bakre dämparen mot rör, hade kanske tänkt prova det först, blir dessutom billigt.

JätteTacksam för tips

MVH Peder/ Umeå

394 Inlägg
16 augusti 2013
#2
pedda540ia skrev:
Hej

Jag har en BMW 540iA, e34 årsm 95 och vill ha ett litet bättre ljud, lite V8 muller hade varit bra. Vad blir bäst att byta mot rör? den bakre ljuddämparen eller mellandämparen? kan det funka med att byta mellandämparen med rör och behålla standarddämparen bak? Läste i BMW forum ang detta och det är många olika åsikter så detr är svårt att avgöra vad man skall göra. En kille i forumet skrev att det blev kanonbra med att bara byta ut bakre dämparen mot rör, hade kanske tänkt prova det först, blir dessutom billigt.

JätteTacksam för tips

MVH Peder/ Umeå

Hej. Har själv haft en 540 e34, rekomenderar att du ger dig på mellandämparen, tar du bort den bakre så blir det väldigt mycket resonans när du ger fullgas, ungefär som att det ekar.
Tar du bort mellandämparen så blir mullret betydligt trevligare och dovare, men ingen missar att du har v8:)

6 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#3
Hej Stefan

OK tackar så mycket, då tar jag bort mellandämparen och kör med rör till original bakdämpare, jag gasar inte på så mycket så det räcker med lite coolt muller för min del. (fan man är ju 52 år) men blir aldrig för gammal för mullret verkar det som.

MVH PP

6 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#4
Hej igen

Har du några tips på oljor? motor, växellåda och hur viktigt det är med typ av olja, tänkte att bilen är från 1995 så den är kanske inte så knusslig på vilken olja man använder. Läste att man helst skulle byta i växellådan 2 ggr först köra ca 200 mil och byta igen + filter.

MVH Peder/ Umeå

243 Inlägg
19 augusti 2013
#5
pedda540ia skrev:
Hej Stefan

OK tackar så mycket, då tar jag bort mellandämparen och kör med rör till original bakdämpare, jag gasar inte på så mycket så det räcker med lite coolt muller för min del. (fan man är ju 52 år) men blir aldrig för gammal för mullret verkar det som.

MVH PP

Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Har aldrig byggt på E34 visserligen, men på E39 blir det väldigt skrikigt om man tar bort resonatorn(mellan). Låter inte att V8 längre, tar man bort bakre tar fortfarande resonatorn bort skrikande och man får det dova V8 mullret man vill ha. Men kanske är annorlunda på E34 ?

394 Inlägg
19 augusti 2013
#6
marcus0510 skrev:
pedda540ia skrev:
Hej Stefan

OK tackar så mycket, då tar jag bort mellandämparen och kör med rör till original bakdämpare, jag gasar inte på så mycket så det räcker med lite coolt muller för min del. (fan man är ju 52 år) men blir aldrig för gammal för mullret verkar det som.

MVH PP

Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Har aldrig byggt på E34 visserligen, men på E39 blir det väldigt skrikigt om man tar bort resonatorn(mellan). Låter inte att V8 längre, tar man bort bakre tar fortfarande resonatorn bort skrikande och man får det dova V8 mullret man vill ha. Men kanske är annorlunda på E34 ?

Skrev ju samtidigt att det vrålar och skriker när bakre dämparen är borta, då det är där största delen av dämpning finns...SPECIELLT när man gasar så att varvet kommer över 4-5000varv, då låter det för dj-gt tycker jag..
Men smaken är ju olika

243 Inlägg
19 augusti 2013
#7
Stefan7neson skrev:
marcus0510 skrev:
pedda540ia skrev:
Hej Stefan

OK tackar så mycket, då tar jag bort mellandämparen och kör med rör till original bakdämpare, jag gasar inte på så mycket så det räcker med lite coolt muller för min del. (fan man är ju 52 år) men blir aldrig för gammal för mullret verkar det som.

MVH PP

Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Har aldrig byggt på E34 visserligen, men på E39 blir det väldigt skrikigt om man tar bort resonatorn(mellan). Låter inte att V8 längre, tar man bort bakre tar fortfarande resonatorn bort skrikande och man får det dova V8 mullret man vill ha. Men kanske är annorlunda på E34 ?

Skrev ju samtidigt att det vrålar och skriker när bakre dämparen är borta, då det är där största delen av dämpning finns...SPECIELLT när man gasar så att varvet kommer över 4-5000varv, då låter det för dj-gt tycker jag..
Men smaken är ju olika

Mjo bmw V8 skriker gärna på högvarv hur man än gör.
Men vad jag erfarat skriker det minst om man endast ersätter bakre med ett 3" rör.

6 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#8
"Mjo bmw V8 skriker gärna på högvarv hur man än gör.
Men vad jag erfarat skriker det minst om man endast ersätter bakre med ett 3" rör"

Peder: Vilken av dämparna är bäst att ta bort om man inte kör på höga varv så mycket? jag vill ju ha det dova mullret helst på låga varv. Är detta också en hel vetenskap? skall lämna in bilen på Tors, hoppas det blir bra för jag vill inte ha nåt metalliskt skrikigt ljud/ MVH PP


Sök