3152
Sök

Bil har ihjäl slutsteg och högtalare

82 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#1
Har en Skoda Felicia. Har en JVC KD-521 huvudenhet. En zachry bass i bandpass låda med något random steg. Iaf har suttit i bilen i ungefär 1 år och fungerat utan problem, men för ett tag sen så dog all bass, steget lös men det var helt dött. Får inte en suck ur varken steg eller basen. Testat basen inne med vanlig förstärkare men får inte ut något ljud, låter inget konstigt om den om  man trycker den upp o ner, luktar inte bränt eller något. När det gick sönder så spela jag inte alls högt. Tror stereon var på vol 24 och brukar spela uppåt 34-38.

Nu har jag en kompis baslåda med steg i som funkar bra osv, men basen kan helt plötsligt försvinna och jag får starta om stereon eller dra ut remot kabeln och sätta tillbaka. När basen försvinner så lyser fortfarande steget. Det har bara dött när man spelar lågt eller inget alls. jag kan åka långt och spela högt utan att det dör så verkar som det bara dör när det är låg volym. Har testat med en annan huvudenhet, ingen skillnad.. Vad kan vara felet??

2 024 Inlägg
6 juli 2013
#2
Se över dina strömmatningar till steget. Har du tex en AGU-säkring så är det inte ovanligt att de glappar trots att de ser hela ut, byt ut den för säkerhets skull. En del enklare steg lyser om de bara har remote och jord, just ditt steg vet jag dock inte om det är så.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

82 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#3
Expoze skrev:
Se över dina strömmatningar till steget. Har du tex en AGU-säkring så är det inte ovanligt att de glappar trots att de ser hela ut, byt ut den för säkerhets skull. En del enklare steg lyser om de bara har remote och jord, just ditt steg vet jag dock inte om det är så.

Kollade faktiskt över jorden och gjorde även om den lite för bättre kontakt. Har inte kollat + matningen. Kör med biltemas installations kit så AGU säkring har jag. Ska kolla om det bara lyser med remot + jord.

Men vad tror du kan ha haft sönder min baslåda och steg?


EDIT: Steget lyser om den bara har remot och jord. Mätte även spänningen på steget när bilen var av och på. Var något på 12,70v av och typ 13,80v på.

Körde en sväng och sedan dog basen och utan att röra någonting så gick jag bak å mätte på steget och steget fick ström, men såg även att det går tydligen i protect. (inte sett lampan innan) Vad kan detta bero på?
Senast redigerat av antizz (6 juli 2013)

11 augusti 2013
#4
Mät impedansen över högtalarna, ligger dom närmare 1Ohm så kanske steget tycker att det är kortslutning och inte vill spela. Hoppar det ner i protect även utan last dvs högtalare?

82 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#5
Mja, testat med 2 olika basar men ingen skillnad, dock inte mätt något. Dock har felet ändrat sig lite. Nu går slutsteget inte i protect under färd längre, spelar ingen roll på volym eller något, så det funkar som det ska men. Om jag har stereon på och bilen av, och sen drar igång bilen, då startar stereon om och då går slutsteget i protect!

Men aldrig under färd längre.

21 761 Inlägg
11 augusti 2013
#6
När stereon startar om vid starten av motorn så är den troligaste orsaken låg spänning, exempelvis dåligt batteri eller spänningsfall i strömförsörjningen till stereon. Eftersom även steget går i protect så är det ännu mer rimligt med för låg spänning.

Du bör mäta direkt på slutstegets plint där strömkablarna sitter vilken spänning det visar precis när du vrider nyckeln i startläge, mät även direkt på batteripolerna. Då får du reda på om batteriet verkar klent och kanske behöver laddas upp eller bytas ut. smile

82 Inlägg
11 augusti 2013
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
När stereon startar om vid starten av motorn så är den troligaste orsaken låg spänning, exempelvis dåligt batteri eller spänningsfall i strömförsörjningen till stereon. Eftersom även steget går i protect så är det ännu mer rimligt med för låg spänning.

Du bör mäta direkt på slutstegets plint där strömkablarna sitter vilken spänning det visar precis när du vrider nyckeln i startläge, mät även direkt på batteripolerna. Då får du reda på om batteriet verkar klent och kanske behöver laddas upp eller bytas ut. smile

Har redan mätt på slutstegs plintarna, med bil av och på. Siffror finns i något inlägg upp.

Batteriet är inte alls gammalt och är i bra kondition. Har även mätt på steget när jag har på full volym för att se om det droppa något vid bas slag, men det var ca 0.10 - 0.30 max tror jag. Har dock inte mätt på batteriet, kan göra det se om det är någon skillnad om man jämför med slutsteget.
Senast redigerat av antizz (11 augusti 2013)

3 Inlägg
11 augusti 2013
#8
Be någon polare att mäta på batteriet samtidigt som du startar bilen och se ifall spänningen dippar mycket.

21 761 Inlägg
11 augusti 2013
#9
antizz skrev:
Har redan mätt på slutstegs plintarna, med bil av och på. Siffror finns i något inlägg upp.

Fast nu hade ju felet ändrat sig och stereon startar om sig när du startar motorn, dessutom mätte du inte i själva startögonblicket vid tidigare mätning. De sakerna gör att jag föreslår nya mätningar enligt mina beskrivningar. 

antizz skrev:
Batteriet är inte alls gammalt och är i bra kondition. Har även mätt på steget när jag har på full volym för att se om det droppa något vid bas slag, men det var ca 0.10 - 0.30 max tror jag. Har dock inte mätt på batteriet, kan göra det se om det är någon skillnad om man jämför med slutsteget.

Om spänningen på steget är okej så är även spänningen på batteripolerna bra, då är det egentligen ingen vits att mäta där. Däremot kan tex stereon ha dålig kontakt i sina strömförsörjningskablar och eventuellt ge dålig remotespänning till slutsteget, vilket kanske kan göra att steget går i protect.

Det finns alltså ett par olika möjliga felorsaker att kolla upp. smile

82 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#10
Tack för hjälpen grabbar! Men löste felet.. genom att byta bil wink

Skämt i sido. Men bytte faktiskt över till min bmw nu. Precis samma grejer som i skodan förutom kablar som jag köpte ett nytt kit på biltema. Men då kan det ju inte vara mycket annat än kablarna i skodan som det är något lustigt fel på. Måste väl blivit en kortis någonstans så det förra bas paketet gick sönder, vad det jag. Det förblir ett mysterium! .. Det funkar för övrigt kanon i bmw, utan någon protect osv! smile


Sök