2775
Sök

Stulen bil - ersättning?

28 augusti 2013
Trådstartare
Min Audi A4 blev stulen hemma på gården. Bilen är upphittad 20 mil från stöldplatsen. Den är ej i körbart skick.

Vad är ersättningen för detta? Det är en årsmodell 97 och har gått 30 000 mil. Jag har halvförsäkring.
Betalar försäkringsbolaget försäkringen? Eller dömer dom ut den?

Det är inga stora skador men som sagt ej körbar. Bla läcker kylarvattnet lika fort som det fylls på.

Tjej född -94 med nytaget körkort, kör chippad A4. Pluggar Fordon Transport i Eskilstuna.

215 Inlägg
28 augusti 2013
Dom löser nog in den.

1 798 Inlägg
28 augusti 2013
Satt nyckeln i bilen vid tillfället eller är den uppbruten? Det skiljer nämligen i självrisk.
Då bilens marknadsvärde inte är speciellt högt så lär en reparation överstiga detta på den beskrivningen du lämnat, så risken är ju stor att den blir inlöst.

Eftersom du har en halvförsäkring så ingår det stöld, se på ditt försäkringsbrev vilken självrisk du har.

28 augusti 2013
Trådstartare
Tack så mycket för era svar!

Nyckeln satt inte i. Självrisken ligger på 1500 enligt försäkringsbolaget.

Tjej född -94 med nytaget körkort, kör chippad A4. Pluggar Fordon Transport i Eskilstuna.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 augusti 2013
då lär det bli problem så var beredd på en kamp även om många vet att det inte är svårt att köra iväg med dessa bilar så påstår gärna försäkringsbolaget att det är det eftersom bilen har startspärr

Kör fort så hinner inget hända...

414 Inlägg
28 augusti 2013
Fast nuförtiden är det väl ganska känt att det går kringå startspärrar? Gick ju en dokumentär på SVT om någon fransk liga som stal nya bilar med larm och startspärr.

Sen var/är ju BMW 1M ganska lättstulen om man har rätt grejjer, i alla fall precis när den kom ut.

Känns som ganska starka argument för att allt faktiskt går och stjäla om man vill! Dessutom borde en teknisk undersökning (vilket jag antar polisen ändå gör?) visa hur tjuven har gjort för att ta sig iväg med bilen utan nyckel.

För å ta det kortfattat då så tycker jag inte det ska vara något och oroa sig över

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 augusti 2013
joH900 skrev:
Fast nuförtiden är det väl ganska känt att det går kringå startspärrar? Gick ju en dokumentär på SVT om någon fransk liga som stal nya bilar med larm och startspärr.

Sen var/är ju BMW 1M ganska lättstulen om man har rätt grejjer, i alla fall precis när den kom ut.

Känns som ganska starka argument för att allt faktiskt går och stjäla om man vill! Dessutom borde en teknisk undersökning (vilket jag antar polisen ändå gör?) visa hur tjuven har gjort för att ta sig iväg med bilen utan nyckel.

För å ta det kortfattat då så tycker jag inte det ska vara något och oroa sig över

polisen gör ingen utredning på det sättet dom kollar efter spår från gärningsman inget annat.
försäkringsbolag gör allt i sin makt för att slippa.

även om alla vet att en bil går att flytta ganska enkelt på ett eller annat sätt.
måste endå ge en varning redan från början så man kan vara föreberedd när deras idiotfasoner börjar.

bäst var när larmtjänst experter intygar hedligt att det ej går att stjäla en bil med startspärr. när samma expert även har goda kunskaper hur man går förbi dom utan några som helst problem =/

jhu nyare bil ju lättare är det. pga den fysiska nyckeln som ska passa i låset är mer eller mindre borta och ersatt av en plastbit med lite information på som vem som helst med rätt kunskaper går förbi

Kör fort så hinner inget hända...

24 Inlägg
28 augusti 2013
Trist med stöld. sad

Jag tycker man  hör oftare och oftare att försäkringsbolag faktiskt reparerar bilar när man trodde de skulle lösa in dem - men i grunden är de ju affärsmässiga.  Om bilen (enligt dem) är värd 10.000 kr och det kostar 30.000 att reparera så får du ju pengar.  Försäkringsbolaget vill helt enkelt lägga ut så lite pengar som möjligt.

Det går också ofta att snacka och förhandla lite med dem, t.ex. att behålla delar (stereo, fälgar etc) om bilen löses in och skrotas.  Tänk bara på att vara trevlig och konstruktiv - det är svårt att få skaderegleraren på din sida om du svär och gormar.

Jag tror också att en ung person kan ha svårare att göra en sån förhandling bra av flera skäl så om du har möjlighet att ta med dig en lite äldre person van att köra förhandlingar och som vet lite grann om vad bilreparationer kostar, så kan förhandlingen gå mer som du vill.  (man kan "ta med" folk även via telefon genom att sitta vid en högtalartelefon). 

(anledningen till att jag tror att ungt folk har svårare förhandla med försäkringsbolaget är inte att ungdomar är dumma, däremot så kan nog många lite äldre lättare tro att den kan "köra över" en ung person - men de har inte lika lätt att köra över en 50-årig gubbe med skinn på näsan.  Den äldre har också varit med i fler liknande situationer förr och har hunnit lära sig knepen...)

Sök