1. Jag har format en CSL-vinge av flytande bonocell som jag sedan plastar av med glasfiber för att få en gjutplugg.
2. Här har jag plastat med glasfiber ovanpå bonocell som jag format till en skärmbreddare på en BMW E46 skärm.
3. Tagit bort de plastade glasfiberskärmarna och spacklat & slipat en jämn & fin yta.
4. Slipgrundad & svartlackad skärmbreddare som börjar bli klara att fungera som gjutplugg för att göra en form.
5. Vaxat skärmen med speciellt släppvax och sedan penslat på gelcoat. Efter ca 30min klibbhärdning av gelcoaten har jag lagt på tjockt lager med glasfibermatta & polyester som bildar formen jag kan använda att gjuta upp obegränsat antal skärmbreddare med.
6. Bräckt bort formen från skärmen och vaxat formens blanka insida med släppvax ett antal ggr innan gjutning av kolfiberskärm påbörjas.
7. Tyvärr missat en bild på själva skärmgjutningen i formen....men det går till såhär att jag på den väldigt vaxade hala ytan inuti formen penslar på ett tunt tunt lager PVC-släppmedel. Detta medel är vattenlösligt vilket hjälper till att få kolfiberskärmen att lossna från formen när den härdat klart. När släppmedlet är klibbtorrt lägger jag försiktigt i kolfiberväven och ser till att den har tät kontakt med formen. Sedan penslar jag på polyester alt. epoxi. Ytterligare kolfiberväv & ytterligare ett tredje lager kolfiberväv. Vid önskemål lägger jag ett sista lager fast med glasfibermatta för tjockhetens skull.
8. Efter härdningen i formen är klar så bräcker jag loss kolfiberskärmen från formen och då ser den ut såhär. Färdig att kapas ren runt kanterna.
9. SKärmbreddarna är nu fint nerslipade för hand för att inte förstöra fibrerna i väven och klarlackade. Klara att monteras!
10. Här laminerar jag en bakskärm i kolfiber för att skapa en extra skyddande yta på skärmen.
11. Bakskärm i kolfiber klarlackad & färdig att monteras.
12. CSL-vinge som syns på första bilden i kolfiber klar att monteras.
13. Cornersplitters gjorda från spillbitar i kolfiber...från början varit en frontläpp till Porsche GT3.
Tack för nu!
Återkommer med lite andra roligheter inom kort.