3537
Sök

Ghostfiber - Kolfiberjobb

27 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej allihopa!

I denna projekttråd tänkte jag lägga upp bilder & text från lite av mina arbete som jag gjort i främst materialet kolfiber. Men även vissa delar som endast är gjutna i glasfiber etc etc.
Hoppas tråden uppskattas av folk som är intresserade av att se & lära sig hur man tillverkar sina egna delar till sina favoritbilar.
Feel free to leave comments!
Thanx. cool

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

27 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#2
1. Jag har format en CSL-vinge av flytande bonocell som jag sedan plastar av med glasfiber för att få en gjutplugg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-b20c0d27d1691957de2416444e8cd6ad.jpg

2. Här har jag plastat med glasfiber ovanpå bonocell som jag format till en skärmbreddare på en BMW E46 skärm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-4c24c0abba65fc71387db59cf5aebfda.jpg

3. Tagit bort de plastade glasfiberskärmarna och spacklat & slipat en jämn & fin yta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-9db08ce40bc0fb4f6c8da8ac32c24072.jpg

4. Slipgrundad & svartlackad skärmbreddare som börjar bli klara att fungera som gjutplugg för att göra en form.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-08b7a4e05793971c5f5f19d0a790248f.jpg

5. Vaxat skärmen med speciellt släppvax och sedan penslat på gelcoat. Efter ca 30min klibbhärdning av gelcoaten har jag lagt på tjockt lager med glasfibermatta & polyester som bildar formen jag kan använda att gjuta upp obegränsat antal skärmbreddare med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-c360995e5f8d13e78b3a02d4d68d91ad.jpg

6. Bräckt bort formen från skärmen och vaxat formens blanka insida med släppvax ett antal ggr innan gjutning av kolfiberskärm påbörjas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-095277cc6edb556491dc7f8e1159f8c3.jpg

7. Tyvärr missat en bild på själva skärmgjutningen i formen....men det går till såhär att jag på den väldigt vaxade hala ytan inuti formen penslar på ett tunt tunt lager PVC-släppmedel. Detta medel är vattenlösligt vilket hjälper till att få kolfiberskärmen att lossna från formen när den härdat klart. När släppmedlet är klibbtorrt lägger jag försiktigt i kolfiberväven och ser till att den har tät kontakt med formen. Sedan penslar jag på polyester alt. epoxi. Ytterligare kolfiberväv & ytterligare ett tredje lager kolfiberväv. Vid önskemål lägger jag ett sista lager fast med glasfibermatta för tjockhetens skull.

8. Efter härdningen i formen är klar så bräcker jag loss kolfiberskärmen från formen och då ser den ut såhär. Färdig att kapas ren runt kanterna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-79069494e8bb554e6f49bcd6ac9220e3.jpg

9. SKärmbreddarna är nu fint nerslipade för hand för att inte förstöra fibrerna i väven och klarlackade. Klara att monteras!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-22bfcf044683e92a34df4562122cdae1.jpg

10. Här laminerar jag en bakskärm i kolfiber för att skapa en extra skyddande yta på skärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-15c34533c09e4b4a202f51313e964632.jpg

11. Bakskärm i kolfiber klarlackad & färdig att monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-7a2c78a217192cebc2fddc84ac9929fd.jpg

12. CSL-vinge som syns på första bilden i kolfiber klar att monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-2b39a2091f103c06c2e6c2f04b9359e9.jpg

13. Cornersplitters gjorda från spillbitar i kolfiber...från början varit en frontläpp till Porsche GT3.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-e9ee3e2e9480cd2fa8ab3d445547f5e3.jpg

Tack för nu!
Återkommer med lite andra roligheter inom kort.

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

136 Inlägg
16 maj 2013
#3
Prem lagd. Har sett dina jobb innan och då måste man bara följa detta.

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
16 maj 2013
#4
har du mer bilder på cls-vingen på e36? kanske kan ha så på min om det är snyggt smile

annars ser det asbra ut!

Stil>Funktion

27 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#5
Figge__86 skrev:
Prem lagd. Har sett dina jobb innan och då måste man bara följa detta.

Kul & höra smile Lika välkommen som alltid big_smile

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

27 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#6
P-K skrev:
har du mer bilder på cls-vingen på e36? kanske kan ha så på min om det är snyggt smile

annars ser det asbra ut!

Kommer att montera vingen på vår driftingbil ikväll så avvakta, det kommer fler bilder även på vingen wink

Har för övrigt folierat vår teambil från svart till mattvit vinyl och kolfiberdetaljer. Fronten till bilen är en helt unikt ombyggd M3 front som blivit breddad 16cm för att passa in mot skärmbreddarna i kolfiber.

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

27 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#7
MERA KOLFIBER

Extrembreddad front folierad matt vit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-6ee3631fba6c97bd55863d1b193af67f.jpg

Kolfibersplitters monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-eb256ab08870b5c2694ac38aad40ff14.jpg

Kolfibersplitter
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-9482d57f7f7c5ff9d65b0b9659291e6d.jpg

Bakskärm & CSL-vinge i kolfiber
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-7d0ce0da209c4e446e3673fb09d04a12.jpg

CSL-vinge i kolfiber
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-15d9f611a188c06376a38c7ddfe0009c.jpg

Driftingmonster med 530hk på hjulen & kolfiberbreddare
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-b493e80912d79d00301179a8594b0493.jpg

Fronten testmonteras
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-cd054ba6fda56e4110e7fa17ca548ba8.jpg

Färdigmonterat! Klar för drifting nästa helg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-1f7efe29e838d9c4f38464fdfa1148d3.jpg

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

142 Inlägg
21 maj 2013
#8
ser ju skit bra ut smile, hade dock velat ha en guide för oss lite mer korkade för att våga sig på något sånt här, har aldrig gjutit i varken kolfiber eller glasfiber så antar att det är bättre att börja med glasfiber, hur är det med typ tjocklek om man skulle försöka sig på att plasta egna kåpor till hojen eller liknande? smile

Bygger en E36 Touring med 2JZ

27 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#9
fractal101 skrev:
ser ju skit bra ut smile, hade dock velat ha en guide för oss lite mer korkade för att våga sig på något sånt här, har aldrig gjutit i varken kolfiber eller glasfiber så antar att det är bättre att börja med glasfiber, hur är det med typ tjocklek om man skulle försöka sig på att plasta egna kåpor till hojen eller liknande? smile

Tackar smile

Det är samma princip att gjuta i glasfiber som kolfiber, grovt mycket billigare med glasfiber.
Det finns olika vikt/tjocklek på glasfiber & kolfiber räknat per kvadratmeter. Beroende på vilken kvalitet man väljer eller behöver så krävs automatiskt olika mängder av flytande plast komponent, polyester eller epoxi etc., för att mätta materialet och få rätt hållbarhet vikt etc. Etc.
Det är en hel vetenskap om man väljer att ge sig in i den djungeln wink

Aldrig eller väldigt få ggr har jag fått krav från någon om viktförhållandena kontra styrka & styvhet på den tillverkade produkten.

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

772 Inlägg
23 maj 2013
#10
Har du testat eller har du någon erfarenhet av att använda vanlig aluminium folie istället för släppmedel och vax osv? Går det att göra något med den ytan sen eller ska man slipa ner aluminium folien och sen spackla?

Och om det fungerar med aluminium folie så kanske det skulle funka med någon plast film eller vinyl som man först lägger i/på pluggen/formen exempelvis på samma sätt som man lägger solfilm (med vatten och såpa) och sen lägger glasfiber direkt på vinylen eller plasten, så slipper man kanske spackla och lacka den sidan sen. Vad tror du?

27 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#11
Har aldrig provat aluminium folie som ersättning för släppmedel...låter inge bra smile
Däremot har jag vid något tillfälle byggt upp en skärm i lera som jag sedan la vinylfolie över för att få en blank yta att kunna gjuta av. Men även den gången använde jag släppmedel på vinylfoliens yta.
Avråder starkt av egen erfarenhet att experimentera när man jobbar med materialet kolfiber, det blir dyrt!
Kolla istället upp videor på exempel youtube och hör dig för om exakt rätt material för att lyckas. Annars blir det som sagt ofta en dyr historia med helt obefintligt slutresultat.
Do it right from the start wink

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

9 117 Inlägg
26 maj 2013
#12
Kul tråd, pren lagd. Har testat att ha folie istället för släppmedel, funkar om man inte är så noga med den sidan man har folien mot. För den är inte lätt att forma efter materialet, och att småbitar fastnar i epoxyn.


27 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#13
Driftingbilen förra säsongen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-b529b945a78de074d02f7d505b7be94e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-5e5057482a99e4ab606dab7ef71e0215.jpg

Premiärträning efter ombyggnaden:

David Henningsson redo för lek!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-8cb196fe2643d8d151345d0416fc142a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-bceb70fa8b4ba45bdd0bc91ff571a05a.jpg

Det går att svänga lite...
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-266a221b815993614d2d9ff51dd33bda.jpg

Såhär såg M-ratten ut som jag gjorde i kolfiber förra säsongen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-56f72a678feb0643b3b58b114c898f31.jpg

Fixade en hjälm som matchar min bil smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-dee5392142d31eff63e2208d8c24968e.jpg

Video från premiärkörningen läggs strax upp....

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

38 Inlägg
27 maj 2013
#15
Ser kul ut smile

772 Inlägg
28 maj 2013
#16
GhostFiber skrev:
Har aldrig provat aluminium folie som ersättning för släppmedel...låter inge bra smile
Däremot har jag vid något tillfälle byggt upp en skärm i lera som jag sedan la vinylfolie över för att få en blank yta att kunna gjuta av. Men även den gången använde jag släppmedel på vinylfoliens yta.
Avråder starkt av egen erfarenhet att experimentera när man jobbar med materialet kolfiber, det blir dyrt!
Kolla istället upp videor på exempel youtube och hör dig för om exakt rätt material för att lyckas. Annars blir det som sagt ofta en dyr historia med helt obefintligt slutresultat.
Do it right from the start wink

Ja det blir dyrt med kolfiber. Men jag hade tänkt använda glasfiber och undrade bara om du experimenterat något med alternativa "släppmedel". smile

27 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#17
PoulZen skrev:
GhostFiber skrev:
Har aldrig provat aluminium folie som ersättning för släppmedel...låter inge bra smile
Däremot har jag vid något tillfälle byggt upp en skärm i lera som jag sedan la vinylfolie över för att få en blank yta att kunna gjuta av. Men även den gången använde jag släppmedel på vinylfoliens yta.
Avråder starkt av egen erfarenhet att experimentera när man jobbar med materialet kolfiber, det blir dyrt!
Kolla istället upp videor på exempel youtube och hör dig för om exakt rätt material för att lyckas. Annars blir det som sagt ofta en dyr historia med helt obefintligt slutresultat.
Do it right from the start wink

Ja det blir dyrt med kolfiber. Men jag hade tänkt använda glasfiber och undrade bara om du experimenterat något med alternativa "släppmedel". smile

Släppmedlet jag till största delen använder är PVA-släppmedel som är vattenlösligt.
Jag kör oftast med ett sk. Moldrelease hårdvax innan PVA:t.
Som alternativ har jag ett snabbvax på sprayflaska som heter Zexx. RisEtrade.se säljer detta men även jag kan sälja åt RisEtrade om du är intresserad. (199kr flaskan) marknadsförs som doftvax men innehåller ämnet Caranauba som gör att det släpper lätt vid gjutning.

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

27 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#18
Liten uppdatering på vad som gjorts senaste tiden.

Kolfiberbreddare till Golf IV under härdning efter extra laminering(likadana som sitter på min Golf)
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-ad083e547ed179272c11eb0fc09e56a5.jpg

Endast våtslip återstår
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-fc4ff9f61cea74575053c737bfe4307c.jpg

Lackat om mina fälgar i lite mer "tyskstuk"
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-ca0e3942ae9814839503855dcac4cd42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193342/193342-4384de5f733d44c8fe18a4a4f1d0c5b0.jpg

Snart väntas kolfiberhuv till BMW 325...

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

KUNGÖÖN
87 Inlägg
28 augusti 2013
#19
Hej. behöver man ett speciellt släppvax eller går det med ett vanligt vax?

Volvo 4 Life

27 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#20
fabbe_volvo skrev:
Hej. behöver man ett speciellt släppvax eller går det med ett vanligt vax?

Man behöver släppvax, det jag använder heter Mold Release & är speciellt framtaget för att få formar att släppa precis som namnet avslöjar smile
Det speciella med släppvax är att de innehåller Caranauba.
Jag använder i vissa fall när jag gjuter stora delar som huvar, bakluckor ett PVA-släppmedel som är vattenlösligt.
Man måste nästan ha rätt grejer & material för att lyckas bra och dessvärre är dessa inte helt gratis...därför många köper färdigt istället.

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX


Sök