2778
Sök

Hjälp med projekt arbete om revolutionerande bilar genom tiderna

35 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Tjena!
Jag har nu insett att även gymnasiearbetet blir påverkat av de nya betygsreglerna i gy11 systemet och har därför tvingats skrota ( wink ) planerna på gokart bygge och dylika idéer om råtrimmade vrålåk sad. Planerna har fått ersättas av en stor examnens rapport om revulotioner inom bilteknik. Därför ber jag er om tips på bilmodeller som har givit ett lyft för bilindustrin, en sådan modell ska ha kommit med något som har ändrat eller förbättrat något inom produktion, ex: t-forden, design, motor, ex: (FÖRLÅT!) prius, drivlina, ex: nyare automat lådor med dubelkoppling.

Den linje jag går är Teknik, Design och Produktutveckling. Uppgiften är att det ska skrivas en uppsats och teknisk rapport med allt vad det innebär. Gymnasie arbetets kursen ger 100 poäng dvs innefattar ungefär 100 timmar så jag ber om så mycket information som möjligt

Tack på förhand
Senast redigerat av Lmartenson (1 september 2013)

polish a turd, it's still a turd

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
1 september 2013
Lmartenson skrev:
Tjena!
Jag har nu insett att även gymnasiearbetet blir påverkat av de nya betygsreglerna i gy11 systemet och har därför tvingats skrota ( wink ) planerna på gokart bygge och dylika idéer om råtrimmade vrålåk sad. Planerna har fått ersättas av en stor examnens rapport om revulotioner inom bilteknik. Därför ber jag er om tips på bilmodeller som har givit ett lyft för bilindustrin, en sådan modell ska ha kommit med något som har ändrat eller förbättrat något inom produktion, ex: t-forden, design,

Du skrev inte färdigt! Man avslutar inte en mening med ett komma.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (1 september 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

35 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Lmartenson skrev:
Tjena!
Jag har nu insett att även gymnasiearbetet blir påverkat av de nya betygsreglerna i gy11 systemet och har därför tvingats skrota ( wink ) planerna på gokart bygge och dylika idéer om råtrimmade vrålåk sad. Planerna har fått ersättas av en stor examnens rapport om revulotioner inom bilteknik. Därför ber jag er om tips på bilmodeller som har givit ett lyft för bilindustrin, en sådan modell ska ha kommit med något som har ändrat eller förbättrat något inom produktion, ex: t-forden, design,

Du skrev inte färdigt! Man avslutar inte en mening med ett komma.

/Benny

Du har helt rätt, kom under skrivande stund åt enterknappen! får be om ursäkt för eventuell förvirring detta kan ha åsamkat Er!
/Ludde

24 Inlägg
1 september 2013
En källa om T-forden är gamle gubben Fords självbiografi: http://www.gutenberg.org/ebooks/7213  ... man behöver inte läsa allt, men den är rätt intressant på sina håll.

Annars tycker jag att folkabubblan och Renault 2CV båda är intressanta ur teknikhänseende - hur man konstruerande en billig massmarknadsbil innan andra världskriget.  Borde finnas en hel del att säga där.

35 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
bjoele skrev:
En källa om T-forden är gamle gubben Fords självbiografi: http://www.gutenberg.org/ebooks/7213  ... man behöver inte läsa allt, men den är rätt intressant på sina håll.

Annars tycker jag att folkabubblan och Renault 2CV båda är intressanta ur teknikhänseende - hur man konstruerande en billig massmarknadsbil innan andra världskriget.  Borde finnas en hel del att säga där.

Tackar för ett föredömligt svar, har sysselsatt mig en hel timme redan! Tackar så mycket!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
1 september 2013
Gick ett program på SVT innan idag om just detta. De kikade närmre på framförallt T-forden (men även Model A) och även Citroen DS (den gamla från -55, inte de nya som heter så nu precis..) Kolla på svtplay kanske?

/Mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 september 2013
Vad tror du om Mercedes A-klass W168? Den modellen välte vid en undanmanöver i ett test av Teknikens Värld vilket ledde till att modellen blev den första som fick antisladdsystem som standard och gav utvecklingen av de systemen en stor skjuts framåt.

Du kan även skriva om SAAB och deras arbete med turbon, märket var långt ifrån först med turbo och långt ifrån de första som kontrollerade tekniken vilket är en vanlig missuppfattning. Men SAAB blev pionjärer inom området när de började använda aggregaten till att göra motorn mer effektiv och körbar med t.ex lågtrycksturbon istället för att enbart använda tekniken till att plocka ut mer effekt. Idag sitter det en turbo under huven på de flesta nya bilar av samma skäl som bland annat SAAB hade.

Om du kan tänka dig att skriva om ett företag och inte en specifik bil kan du nämna FIAT och deras arbete för att anpassa tekniken med Common rail till dieselmotorer i personbilar vilket var startskottet till att dieselbilen växt något enormt på marknaden. FIAT gjorde visserligen en miss och sålde ut tekniken, men den första bilen på marknaden med den här tekniken var ändå en bil från FIAT-koncernen: Alfa Romeo 156 (med motoralternativet 2.4JTD).

Där har du några moderna exempel som komplement till Toyota Prius, lycka till med arbetet!
Senast redigerat av Rquired (1 september 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

24 Inlägg
1 september 2013
Lmartenson skrev:
bjoele skrev:

Tackar för ett föredömligt svar, har sysselsatt mig en hel timme redan! Tackar så mycket!

Kul att det uppskattades.   smile

Det finns ju massor av intressanta teknikvändningar som skett genom historien av bilar, frågan är vad som är vettigt och lätt att skriva om.  Hur katalysatorn infördes som ett naturligt inslag i bilarna, eller hur Ralph Nader m.fl. tvingade fram högre säkerhet på 60-talet.   

Hur Volvo mer eller mindre ensamt införde säkerhetsbältet genom att "skänka bort" patentet: http://www.youtube.com/watch?v=VKiNfuBWCsc

Sök