Volvo v70 -99 2.5t! Topppackning gått?

Granbeerg
2 september 2013 · 11 Inlägg

Tjenare. Jag va ute å körde lite här om dagen och då kände jag att det började lukta lite bränd olja. Slog av bilen direkt. Min tanke är att topplockspackningen har gått eller något annat, då jag har fått fylla på glykol ibland, inte så ofta. Oljan är lite ''oboy aktig'' i färgen.. Motorn har aldrig gått varm i min ägo!

Vad tror ni? Tacksam för svar! smile

Mickius
2 september 2013 · 4 670 Inlägg

ta en lampa och titta ner i toppen när du monterat av oljepåfyllningslocket
är det kaffegrädde där så är det nog toppen

ett vanligt fel är att kylarna går sönder eftersom ddet är kombinerad kylare till vatten och olja
så spricker oljekylaren så går oljan ut i vattnet sedan rinner vattnet ner i kylaren
dock syns det ganska väl då hela påfyllningskärlet till vattnet är mindre trevligt pga vatten och olja blandat

Testa o gör ett komptest på motorn finns billigt mätverktyg på biltema. Inte alltid detta kan visa om packningen gått men många gånger gör den detta. Bubblar expationskärlet?

Senast redigerat av mickius (2 september 2013)

Granbeerg
2 september 2013 · 11 Inlägg

mickius skrev:
ta en lampa och titta ner i toppen när du monterat av oljepåfyllningslocket
är det kaffegrädde där så är det nog toppen

ett vanligt fel är att kylarna går sönder eftersom ddet är kombinerad kylare till vatten och olja
så spricker oljekylaren så går oljan ut i vattnet sedan rinner vattnet ner i kylaren
har själv råkat ut för det och håller på med en polares 850 som det oxå hänt
dock syns det ganska väl då hela påfyllningskärlet till vattnet är mindre trevligt pga vatten och olja blandat smile

Ja det i expansionskärlet så är det lite geggigt.. Hoppas toppen har klarat sig. Ska börja felsöka här imorgon. Bilen gick å går helt kanon, men avbröt körningen å blev bogserad. Ville ej chansa. Teorin till att det luktar lite olja kan det vara igensatt vev vent?

TBergsten
2 september 2013 · 996 Inlägg

Granbeerg skrev:

mickius skrev:
ta en lampa och titta ner i toppen när du monterat av oljepåfyllningslocket
är det kaffegrädde där så är det nog toppen

ett vanligt fel är att kylarna går sönder eftersom ddet är kombinerad kylare till vatten och olja
så spricker oljekylaren så går oljan ut i vattnet sedan rinner vattnet ner i kylaren
har själv råkat ut för det och håller på med en polares 850 som det oxå hänt
dock syns det ganska väl då hela påfyllningskärlet till vattnet är mindre trevligt pga vatten och olja blandat smile

Ja det i expansionskärlet så är det lite geggigt.. Hoppas toppen har klarat sig. Ska börja felsöka här imorgon. Bilen gick å går helt kanon, men avbröt körningen å blev bogserad. Ville ej chansa. Teorin till att det luktar lite olja kan det vara igensatt vev vent?

Är vevhusvent igenkläggad brukar oljestickan bli uppskjuten och då har man en trevlig överraskning då man öppnar huven tongue Tror även att man kan kolla det genom att kika om det är sug från stickan, är dock inte säker på detta... Lägg ett papper eller något tunnt platt ovanpå och se om det är "sug" där, tror ej att det skulle vara det...

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang