2685
Sök

Hemmagjord shortshift

875 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
Som rubriken lyder undrar jag om det är värt att göra en hemmagjord shortshift till en bmw e36 eller om det är bättre att köpa shortshift och bara koppla i? Någon som har en guide eller tips annars på hemmagjord shortshift?

875 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Någon?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 september 2013
E30 har en liknande spak och jag fixade en hylsa som jag svetsade på under den befinteliga. Sen i med en bussning och vips hade man 2 lägen att välja på.

Version två:
Kapa under kulan och svetsa dit en stång. Hur mycket du ska förlänga beror på hur korta lägen du vill ha och hur långt det är till kardan/hardyskiva.

Med spaken lös och man har mätt under så tar de ca 10 min att färdigställa spaken. Har gjort version på 6 olika spakar nu och alla har funkat klockrent

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

875 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Boostrider skrev:
E30 har en liknande spak och jag fixade en hylsa som jag svetsade på under den befinteliga. Sen i med en bussning och vips hade man 2 lägen att välja på.

Version två:
Kapa under kulan och svetsa dit en stång. Hur mycket du ska förlänga beror på hur korta lägen du vill ha och hur långt det är till kardan/hardyskiva.

Med spaken lös och man har mätt under så tar de ca 10 min att färdigställa spaken. Har gjort version på 6 olika spakar nu och alla har funkat klockrent

Tack! Riktigt bra tips, kommer oxå föraöka mig på version 2 och hoppas det går lika lätt som du säger att det är:)

77 Inlägg
3 september 2013
Köp z3 1.8 spak den är bolt on och ger dig 25% kortare lägen på en vanlig E36:a funkar klockrent på min

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

875 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
328tii skrev:
Köp z3 1.8 spak den är bolt on och ger dig 25% kortare lägen på en vanlig E36:a funkar klockrent på min

Ska kolla upp det:)

77 Inlägg
3 september 2013
var nog 1.9:an jag tänkte på, lite bilder o text hittar du bla här
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f92 … e-t111157/

Jag har gjort detta men det var några år sedan, jag passade samtidigt på att byta ut lite bussningar o grejer i länkaget och fick nybilskänsla i växlingarna, inga jättedyra saker iheller.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

875 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Okok ja ska kolla upp det där och låter helt klart intressant

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 september 2013
Köp...UUC is the shit!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

77 Inlägg
3 september 2013
håller med UUC is da shit men priset är HELT annorlunda också!

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

875 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Uuc? Någon länk till detta?smile

77 Inlägg
77 Inlägg
3 september 2013
Bara den här gör stor skillnad, blir en mycket stöddigare känsla när den griper från båda håll.

http://store.uucmotorwerks.com/dssr---d … -p282.aspx

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 september 2013
Köp båda så blir det så bra det bara kan bli...MEN, Delrin (???) bussningarna som UUC skickar med (iaf till M5 E34) är allt för slappa i passformen i "carriern" (jag köpte ny carrier så den är omöjligen sliten. Ny original bussning har tajt passform men är i sämre material...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

875 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
De har ingen försäljare i sverige? Känns lite sådär att beställa från utlandet tycker jag

77 Inlägg
3 september 2013

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

875 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
328tii skrev:
Google is your best friend

http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … 50.htm#183

Lite smått borta-.- satt och kollade på den där igår när jag kollade runt...;p

77 Inlägg
3 september 2013
hehehe oavsett vilket tycker jag det är för mycket pengar, visst känslan blir riktigt nice men är du bara ute efter lite shortshiftkänsla duger Z3 spaken långt.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

875 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
328tii skrev:
hehehe oavsett vilket tycker jag det är för mycket pengar, visst känslan blir riktigt nice men är du bara ute efter lite shortshiftkänsla duger Z3 spaken långt.

Mmm känns lite dyrt med 4000 när man kan få en duglig för mindre än 1000lappen

77 Inlägg
3 september 2013
jepp, känner du för det så kan du vid tillfälle boosta upp känslan med staget jag länkade till tidigare. Kostar 129 dollar tror jag, o lite frakt såklart. Eller om man köper det via tex Schmiedmann.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

Sök