3587
Sök

Mycket problem med Volvo 740.

110 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Hej,

Har en Volvo 740 -84 med en B230F motor. Det har varit en hel del problem med den och har fixat några,
men finns dock mycket kvar. Och istället för att skriva många trådar och slösa på forum minnet så skriver
jag allt i denna tråd. För att göra det tydligare och lättare att svara på, så numrerar jag problemen.

1. Det läcker in avgaser/någon gas i kupén. Det brukar ibland läcka in någon rök i kupén som luktar
illa och svider i ögorna. Röken syns inte så tydligt, endast om det är soligt. Det brukar oftast komma när
jag kör på över 3-4 000 varv, men är det varm ute så kommer det oavsett varvtal. Köpte från biltema ett
"sotningsats" så topplockspackningen och alla andra packningar bytes nyligen, det hjälpte inget.

2. Vibrerande. Bilen började vibrerar mer och mer och till sist hörde man att något slog i på bottnet.
Det var kardan axeln som satte lös, den skall vara fats med 4 bultar, och endast 1 satt kvar. Nu är alla
bultar på plats, och det går mycket bättre. Men när man bromsar, och kommer under 1000varv så börjar
bilen smått vibrera. Höger fram hjullager är helt slut, men tror inte att det beror på det.

3. Svår startad. Det är jätte svårt att starta bilen, oavsett om man använder choken eller inte. Köpte
nya tändstift och tändkablar, men det blev bara sämre!?

4. El problem, löskontakt? Det är väldigt ofta som fönsterhissen slutar fungera. Då brukar jag ta ut
säkringen, och lägga in den igen och då börjar den fungera. Men efter en tid så slutar den fungera igen.
Vad kan detta bero på? Borde jag byta säkringen?

5. Konstigt ljud bak. Om man kör i t,ex en grop, så hör man att det "smäller till" bakifrån. Det låter
väldigt konstigt, mera som om det vore inuti bilen.

Tack för alla svar!
Mvh, CleanUpGuy

Evildan
6 september 2013
1. Du har en avgasläcka någonstans samt förmodligen någon trasig gummigenomföring/växelspaksdamask som gör att det kan ryka in. Laga omgående, inte så nyttigt.

2. Kan vara lagret. Kan vara att kardanen tagit stryk när den satt löst.

3. Justera förgasaren, kontrollera tändningen, rätt gap på tändstiften.

4. Byt säkring, öppna dörrsidan och smörj fönsterguiderna, det går förmodligen trögt och klämskyddet löser ut.

5. Tvärstaget, stötdämparbussning, fjäder som är av, kryp under och titta.

Lycka till, nu får du säkert helgen att gå förbi sysslolös.

110 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
1. Du har en avgasläcka någonstans samt förmodligen någon trasig gummigenomföring/växelspaksdamask som gör att det kan ryka in. Laga omgående, inte så nyttigt.

2. Kan vara lagret. Kan vara att kardanen tagit stryk när den satt löst.

3. Justera förgasaren, kontrollera tändningen, rätt gap på tändstiften.

4. Byt säkring, öppna dörrsidan och smörj fönsterguiderna, det går förmodligen trögt och klämskyddet löser ut.

5. Tvärstaget, stötdämparbussning, fjäder som är av, kryp under och titta.

Lycka till, nu får du säkert helgen att gå förbi sysslolös.

Tack för svaret! Vilket lager kan det vara som är sönder när det läcker in avgas?
Och hur vet man vad som är rätt gap på tändstiften?

Sök