3608
Sök

Problem med vibrationer i Volvo 244

Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Japp som topic då så har jag en del vibrationer i bilen. Är som värst mellan 90 och 120 (självklart där man ligger som mest).

Känns inget upp till 70km/h och efter det börjar det dura och senare vibrera.

Funderar på om motor/växellåda inte riktigt linjerar med stödlagret men känns inte som om de ska bli sådana vibrationer för det hmm Satte upp kardanen i stumma hylsor som va exakt lika långa så man kunde rikta in den.

Har original motorfästen med hemmagjorda plastbussningar
Zf-växellåda med omsvetsad original växellådsbalk
M5 hardy
740 M47-kardan med stödlager och omsvetsad 240 stödlagerbalk
240 Bakre kardan. Den tjocka med ryckutjämnare och nya knutkors. (korsen sitter som de ska då jag var noga med att märka upp)
Har även provat en vanlig stum bakre kardan men samma där...

Så kom med hjälp och förslag på vad de kan vara. Känns ju inge vidare. Lär ju slita rätt hårt på hardy/växellåda/stödlager...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

97 Inlägg
3 september 2013
Kan det vara så enkelt som att bakhjulen inte är balanserade ordentligt?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
MatteSundstrom skrev:
Kan det vara så enkelt som att bakhjulen inte är balanserade ordentligt?

Har kört upp 5 uppsättningar däck och några har varit nybalanserade utan någon skillnad. Men har aldrig märkt av sådana vibrationer fast jag valt att strunta i balanseringen

97 Inlägg
11 september 2013
Om vibrationerna skulle ha med drivlinan att göra tycker jag det skulle slå mer i växelspaken än i övriga bilen, och så är väl inte fallet?
Kör du med bussningar eller är allt stumsvetsat förresten?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
MatteSundstrom skrev:
Om vibrationerna skulle ha med drivlinan att göra tycker jag det skulle slå mer i växelspaken än i övriga bilen, och så är väl inte fallet?
Kör du med bussningar eller är allt stumsvetsat förresten?

Va kardanen. Satte pilarna från varandra och nu är det nästan bra. Har rätt stumma motorkuddar så motorn kan rör sig ca 1cm som mest. Mycke vibrationer kommer ju genom de men de från kardantunneln va inte nådiga.

Får se om jag lämnar in kardanen på balansering nu i vinter tongue

Sök